جلوگیری از کوچک شدن مغز با مسواک زدن

جلوگیری از کوچک شدن مغز با مسواک زدن

بر اساس تحقیقات جدید، حفظ بهداشت خوب دهان و دندان ممکن است سلامت مغز را بهبود ببخشد و خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد.

کد خبر : ۱۴۰۶۷۳
بازدید : ۴۳

مسواک زدن از کوچک شدن مغز جلوگیری می‌کند و خطر زوال عقل را کاهش می‌دهد.

به نقل از اس‌اف، بر اساس تحقیقات جدید، حفظ بهداشت خوب دهان و دندان ممکن است سلامت مغز را بهبود ببخشد و خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد.

دانشمندان ژاپنی دریافته‌اند افرادی که بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت می‌کنند، برای مثل به طور منظم مسواک می‌زنند، سلول‌های عصبی بیشتری در هیپوکامپ(بخشی از مغز که برای حافظه ضروری است)، دارند.

تحقیقات آن‌ها به ارتباط بین بیماری لثه و از دست دادن دندان و کاهش ماده خاکستری در مغز و کاهش سلامت روان اشاره دارد.

این کشف می‌تواند پیامدهای بالینی داشته باشد، زیرا مراجعه منظم به دندانپزشک ممکن است به پیشگیری از بیماری آلزایمر به عنوان رایج‌ترین شکل زوال عقل، کمک کند.

دکتر ساتوشی یاماگوچی (Satoshi Yamaguchi) نویسنده اصلی این مطالعه از دانشگاه توهوکو می‌گوید: از دست دادن دندان و بیماری لثه که به التهاب بافت اطراف دندان گفته می‌شود که می‌تواند باعث انقباض لثه‌ها و لق شدن دندان‌ها شود، بسیار شایع است، بنابراین ارزیابی ارتباط احتمالی آن با زوال عقل بسیار مهم است.

وی ادامه داد: مطالعه ما نشان داد که این شرایط ممکن است در سلامت ناحیه مغزی که تفکر و حافظه را کنترل می‌کند، نقش داشته باشد و به افراد دلیل دیگری برای مراقبت بهتر از دندان‌های خود بدهد. جویدن، جریان یافتن خون و اکسیژن به سوی سر را تحریک می‌کند و سلامت مغز را ارتقاء می‌دهد. از سوی دیگر، از دست دادن دندان ممکن است منجر به عادات غذایی ناسالم شود.

از آنجایی که پیش‌بینی می‌شود تعداد موارد زوال عقل در سراسر جهان تا سال ۲۰۵۰ سه برابر شود و به بیش از ۱۵۰ میلیون نفر برسد، تمرکز به طور فزاینده‌ای به سمت تغییرات سبک زندگی که می‌تواند قدرت شناختی را حفظ کند، تغییر کرده است.

بیماری لثه که در اثر التهاب بافت‌های نگهدارنده‌ دندان ایجاد می‌شود، از هر هفت بزرگسال یک نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در این مطالعه ۱۷۲ شرکت کننده ژاپنی با میانگین سنی ۶۷ سال که در ابتدا مشکل حافظه نداشتند مورد بررسی قرار گرفتند. در افراد مبتلا به بیماری خفیف لثه، از دست دادن دندان با سرعت سریع‌تر انقباض مغز در هیپوکامپ چپ مرتبط بود؛بخشی از مغز که برای یادآوری زبان و کلمات بسیار اهمیت دارد. همین پدیده در افراد مبتلا به بیماری شدید لثه که دندان‌های بیشتری داشتند نیز شناسایی شد.

این نتایج اهمیت حفظ سلامت دندان‌ها و نه فقط حفظ آن‌ها را نشان می‌دهد. دکتر یاماگوچی تاکید می‌کند: یافته‌ها نشان می‌دهند که حفظ دندان‌ها با بیماری شدید لثه، با آتروفی مغز مرتبط است.

کنترل پیشرفت بیماری لثه از طریق ویزیت‌های منظم دندانپزشکی بسیار مهم است و دندان‌های فرد مبتلا به بیماری شدید لثه ممکن است نیاز به کشیدن و جایگزینی با گزینه‌های مصنوعی مناسب داشته باشند.

شرکت‌کنندگان تحت معاینات دندانپزشکی و تست‌های حافظه قرار گرفتند و اسکن مغزی برای اندازه‌گیری حجم هیپوکامپ را در ابتدا و دوباره چهار سال بعد انجام دادند. محققان تعداد دندان‌های هر شرکت‌کننده را شمارش کرده و بیماری لثه را بررسی کردند و  سپس نتیجه می‌گیرند که مطالعات بیشتر با گروه‌های شرکت کننده بزرگتر ضروری است.

سال گذشته، یک مطالعه بین‌المللی که بیش از یک میلیون نفر را شامل شد، نشان داد که احتمال ابتلا به آلزایمر در افرادی که بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند، ۲۱ درصد بیشتر است. مطالعات قبلی همچنین بیماری لثه را با دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و التهاب سیستمیک مزمن مرتبط دانسته‌اند.

این یافته ها در مجله Neurology منتشر شده است.

منبع: ایسنا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید