داشتن این ۷ عادت باعث می شود که نتوانید به موفقیت دست پیدا کنید

داشتن این ۷ عادت باعث می شود که نتوانید به موفقیت دست پیدا کنید

یک فرد کم‌درآمد شاد که عاشق شغل و خانواده‌اش است، بسیار موفق‌تر از میلیونری بوده که از درون احساس پوچی می‌کند.

کد خبر : ۱۵۲۰۳۱
بازدید : ۲۳۴

وقتی که کلمه «موفقیت» را خواندید، احتمالاً ذهنتان به سمت پول، شهرت، تجملات و… رفته است. این‌ها، تعریف جامعه از موفقیت است.

با این حال، موفقیت واقعی بسیار ساده‌تر از این است. یک فرد کم‌درآمد شاد که عاشق شغل و خانواده‌اش است، بسیار موفق‌تر از میلیونری بوده که از درون احساس پوچی می‌کند.

تمام معنی موفقیت، هماهنگ بودن با هدف زندگی خود بوده، که ژاپنی‌ها آن را «ایکیگای» می‌نامند. ایکیگای، دلیل وجود و زندگی شماست. هنگامی که هدفتان را پیدا کرده و تمام تمرکز خود را روی آن متمرکز کردید، موفق‌ترین فرد خواهید بود.

اما اول از همه، برای اینکه بتوانید زندگی شگفت‌انگیزی که می‌خواهید را برای خودتان بسازید، باید از شر عادت‌هایی خلاص شوید که مانع موفقیت شما می‌شوند.

در ادامه، به ۷ عادت اشاره کرده‌ایم که جلوی موفق شدن شما را خواهند گرفت.

21

۱) خیال بافی و رویاپردازی بدون انجام کار مفید

افراد زیادی رویاپردازی می‌کنند. در حالی که این عادت تا حدی سالم بوده و باعث تشویقتان به ادامه راه علیرغم وجود سختی‌ها می‌شود؛ خیال پردازی بدون انجام کار مفید، شما را از شادی و موفقیت دور خواهد کرد.

رویاپردازی بدون انجام عمل به این معناست که افکار شما درگیر آینده‌ای عالی هستند، در حالی که واقعیت بدون تغییر باقی می‌ماند.

این گونه است که غرق رویا می‌شوید، اما مطلقاً هیچ کاری را برای تبدیل آن‌ها به واقعیت انجام نمی‌دهید.

برای ر‌هایی از این عادت، لازم نیست که رویا‌هایتان را فراموش کنید. بلکه آن‌ها را به اهدافی دست‌یافتنی تبدیل کنید. به این فکر کنید که چه کاری را می‌توانید «در حال حاضر» انجام دهید تا به هدف خود نزدیک‌تر شوید؟

22

۲) غرق شدن در بی کاری و تنبلی

آسان است که فقط بگوییم چه کار‌هایی را باید انجام دهیم، اما اجرای آن‌ها در واقعیت بسیار دشوارتر است.

هیچ کس از تنبلی مصون نیست. بعضی روز‌ها پیش می‌آید که از خواب بیدار شویم و حس انجام هیچ کاری را نداشته باشیم.

فقط می‌خواهیم که در رختخواب دراز کشیده و غرق در شبکه‌های اجتماعی مختلف یا فیلم دیدن شویم و گاهی اوقات، این دقیقاً همان کاری است که انجام می‌دهیم. در واقع، چرخه بی‌کاری و تنبلی را ادامه داده و در پایان روز، حس بدتری خواهیم داشت.

در این صورت، باید کاری انجام داده تا خود را از این چرخه خارج کنید. مثلاً می‌توانید خودتان را مجبور کنید تا کار مفیدی انجام دهید. به این ترتیب، تمام کار‌هایی که در لیستتان نوشته‌اید را انجام خواهید داد.

یک باور اشتباه و رایج وجود دارد که باید قبل از شروع کار، انگیزه داشته باشیم. اما در واقع، انگیزه اغلب «نتیجه» عمل است. هنگامی که از دست انداز اولیه عبور کردید، به احتمال زیاد انگیزه‌تان سر به فلک خواهد کشید.

حتی اگر انگیزه ندارید، ده دقیقه به خودتان فرصت داده تا کار موردنظرتان را انجام دهید. ممکن است که از میزان افزایش انگیزه خود شگفت‌زده شوید.

23

۳) استراحت بیش از حد

تحقیقات نشان داده‌اند که استراحت کردن بسیار مفید است. با این حال، بین استراحت دادن به خود و عدم تلاش کافی تفاوت وجود دارد.

فرض کنید که نیمی از کارتان را تکمیل کرده‌اید. با خودتان می‌گویید که «امروز خیلی خوب کار کردم. حالا می‌توانم استراحت کنم و با دوستانم بیرون بروم و در عصر ادامه کارم را تمام کنم». اما وقتی که به خانه برمی‌گردید، خستگی شما را فرا گرفته و در نهایت دو ساعت با گوشی خود کار می‌کنید.

یا در صبح کارتان خیلی خوب پیش می‌رود و تصمیم می‌گیرید که به عنوان جایزه، پنج دقیقه تلفن همراهتان را چک کنید. یک ساعت بعد، هنوز در حال گشتن در فضای مجازی بوده و تمایلی برای بازگشت به کار ندارید.

استراحت مهم است، اما نحوه و مدت زمانش اهمیت زیادی دارد. برای مثال، شبکه‌های اجتماعی نمی‌توانند باعث افزایش انرژیتان شود، اما پیاده روی کردن روش خوبی برای استراحت است.

24

۴) وجود عوامل حواس پرتی

قطعاً تجربه زندگی در قرن ۲۱ فوق‌العاده است. از بسیاری جهات، زندگی هیچ گاه به این آسانی نبوده است. با این حال، ما چالش‌های خاص خود را داریم؛ چالش‌هایی که مغز ما برای آن‌ها برنامه‌ریزی نشده است.

انسان‌ها عاشق دوپامین هستند. این انتقال‌دهنده عصبی، ما را باانگیزه و شاد نگه می‌دارد. اما متأسفانه، به دلیل وابستگی به دوپامین ممکن است که اجازه دهید تا عادت‌های بد، شما را از داشتن یک زندگی موفق باز دارند.

محیط شما مهم است. اگر تلفن همراه شما در حین کار کنار رایانه‌تان باشد، هر ده دقیقه یک بار آن را چک کرده و انگیزه خود را برای انجام کار را از دست می‌دهید.

اگر کنترل تلویزیون روی مبل باشد، احتمال تماشای یک برنامه تلویزیونی بیشتر از خواندن کتاب است.

حواس پرتی دشمن موفقیت است. عوامل حواس پرتی را حذف کرده و ببینید که تمرکزتان چقدر بهتر می‌شود.

28

۵) زندگی برای دیگران و نه برای خودتان

یکی دیگر از چیزهایی که شما را از داشتن یک زندگی موفق باز می‌دارد، عادت اهمیت دادن بیش از حد به افکار دیگران در مورد خودتان است.

این عادت، مانع انجام فعالیت‌هایی با هدف لذت خودتان می‌شود. ممکن است در فضای مجازی این گونه به نظر بیاید که دیگران زندگی عالی و فوق‌العاده‌ای دارند، اما در واقعیت، زندگی همه عادی است.

این درست است که برخی افراد نسبت به بقیه زندگی بهتری دارند؛ اما فارغ از شرایط موجود، میزان احساس شادی و رضایت ما در نهایت به سطحی پایدار باز می‌گردد. همه انسان‌ها، مشکلات و نگرانی‌های خاص خود را دارند.

آنچه دیگران در مورد شما فکر می کنند، در دراز مدت بر سلامت فکریتان تأثیری نخواهد داشت.

«شما» دوست دارید که چه کار کنید؟ ممکن است آن کار به چشم بقیه نیاید، اما رضایت شما را به دنبال داشته باشد.

26

۶) خوردن غذا‌هایی که مغذی نیستند

آنچه به بدن خود به عنوان غذا می‌دهید، بسیار مهم بوده و اهمیت آن تنها در مورد سلامت جسمانی نیست.

مطالعات نشان داده که تغذیه شما تأثیر زیادی بر خلق و خوی‌تان دارد. اگر غذای بدی بخورید، احساس بدی خواهید داشت. در نتیجه، چرخه تنبلی تقویت شده و شما را از زندگی موفق باز می‌دارد. همانطور که می‌بینید، همه عوامل با یکدیگر ارتباط دارند.

سعی کنید که در رژیم غذاییتان تمامی ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم را دریافت کرده و غذا‌های خوشمزه و مغذی بخورید.

27

۷) تسلیم شدن هنگام ایجاد عادات جدید

یکی از عادت‌های بد مهم در عدم موفقیت، ثابت قدم نبودن در ایجاد عادات خوبتان است.

در کتاب عادات اتمی، جیمز کلیر می‌گوید در لحظه‌ای که تلاش برای ایجاد عادت جدید خود را متوقف می‌کنید، در حال ایجاد یک عادت متفاوت هستید که باعث از بین رفتن یک عادت خوب می‌شود.

به عنوان مثال، تصمیم گرفته‌اید که هر روز ساعت ۶ صبح از خواب بیدار شوید، اما در روز چهارم و سپس دوباره در روز پنجم و ششم دیر‌تر بیدار می‌شوید.

انجام هر کاری، یک عادت است. حتی انتخاب انجام ندادن کار هم یک عادت است. همانطور که ارسطو گفته است: «ما همان کاری هستیم که مکرراً انجام می‌دهیم.» گاهی اوقات، بهترین راهکار، اراده کردن و انجام کار است.

منبع: روزیاتو

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید