۱۰ کشوری که بیشترین میراث جهانی یونسکو را در خود دارند

۱۰ کشوری که بیشترین میراث جهانی یونسکو را در خود دارند

این ۱۰ کشور میزبان بیشترین تعداد از میراث جهانی یونسکو هستند که نمایانگر تنوع فرهنگی و طبیعی غنی آن‌هاست.

کد خبر : ۱۵۲۹۳۶
بازدید : ۱۶۶۲

فرادید| میراث تاریخی و گنجینه‌های فرهنگی کم و بیش در همۀ کشورهای دنیا یافت می‌شوند اما در دنیایی مملو از شگفتی‌های فرهنگی و طبیعی، برخی از کشورها به خاطر شمار قابل توجه گنجینه‌هایشان شهرتی جهانی پیدا کرده‌اند.

به گزارش فرادید؛ در این مطلب، کشورهایی را معرفی می‌کنیم که بیشترین میراث جهانی یونسکو را به خود اختصاص داده‌اند. از معابد باستانی و شهرهای تاریخی گرفته تا مناظر طبیعی خیره‌کننده، این کشورها شگفتی‌های خارق‌العاده‌ای دارند. 

روسیه

10

کلیسای جامع سنت باسیل رنگارنگ در میدان سرخ، مسکو، روسیه

روسیه با مجموع ۲۹ مقر میراث جهانی یونسکو، جایگاه نهم را در سراسر جهان به دست آورده است. داخل مرزهای وسیع آن، با مناظر متنوعی روبرو می‌شوید که شامل جنگل‌های سرسبز، کوه‌های سر به فلک کشیده، آتشفشان‌های فعال و دریاچه‌های بکر می‌شود. شایان ذکر است روسیه از نظر مکان‌های طبیعی یونسکو با ۱۱ مکان در کنار ۱۸ مکان فرهنگی جذاب که بر اساس تاریخ پیچیده آن شکل گرفته‌اند، رتبه چهارم جهانی را دارد. این مکان‌ها شامل قفقاز غربی، جزیره ورانگل، کرملین و میدان سرخ در مسکو می‌شوند. 

ایران

Untitled9

پارک ملی لار، استان مازندران، ایران

ایران اخیراً در رتبه‌بندی میراث جهانی یونسکو به رتبه دهم رسیده است و این رتبه را با ایالات متحده مشترک است. میراث ایران در مجموع ۲۶ محوطه را شامل می‌شود از جمله ۲۴ گنجینه فرهنگی و ۲ گنجینه طبیعی که در سطح جهانی شناخته شده هستند. جولای ۲۰۲۱ یونسکو با اضافه کردن دو مکان جدید، لحظه مهمی را برای ایران رقم زد. راه‌آهن سراسری ایران (یک جاذبۀ مهندسی که دریای خزر را در شمال شرقی به خلیج فارس متصل می‌کند) جایگاه خود را در فهرست میراث جهانی یونسکو به دست آورد. علاوه بر این، چشم‌انداز فرهنگی ناهموار و دورافتاده هورامان شاهدی بر فرهنگ سنتی مردم هورامی است. 

انگلستان

8

قلعه کانوی در ولز، بریتانیا

بریتانیا، با تاریخ و سنت‌های فرهنگی ریشه‌دار خود، گنجینه‌ای از میراث و زیبایی‌های طبیعی است. این کشور دارای ۳۳ مکان ثبت‌شده در میراث جهانی یونسکو است که هر کدام در شکل‌گیری کلاف متنوع و پیچیده‌ای از تاریخ که مناطق مختلف آن را در بر می‌گیرد، سهیم هستند. از دشت‌های ناهموار اسکاتلند گرفته تا تپه‌های مواج انگلستان، مناظر چشمگیر ولز و بناهای تاریخی ایرلند شمالی؛ سایت‌های بریتانیایی ثبت‌شده در یونسکو ترکیبی منحصر به فرد از چالش و الهام را در خود دارند. چیزی که این سایت‌ها را متمایز می‌کند، توانایی آن‌ها در جذب بازدیدکنندگان و ایجاد انگیزه در آن‌هاست. 

مکزیک

Untitled7

ویرانه‌های سایت باستانی چیچن ایتزا در کوئینتانا روو، مکزیک

کلاف فرهنگی مکزیک غنی و داستانی است با میراثی که پیشینه‌ای طولانی دارد. این ملت پرجنب‌وجوش به داشتن ۳۵ مکان در فهرست میراث جهانی یونسکو مفتخر است و این گواهی بر عمق و تنوع خارق‌العاده گنجینه‌های فرهنگی آن است. هر یک از این مکان‌ها جواهری در تاج بشریت هستند و پژواک تمدن‌های دور را حفظ می‌کنند. با این حال، فرای این آثار ملموس، مکزیک سنت‌های پابرجا و زنده‌ی خودش را هم دارد که ۹ مورد آن‌ها میان رتبه‌های ارزشمند میراث فرهنگی ناملموس دارای جایگاه هستند. 

هند 

Untitled6

تاج محل، یک شگفتی معماری در هند که ارزش دیدن دارد

هند خواستگاه مجموعه‌ی قابل‌توجهی شامل ۴۰ مکان در فهرست میراث جهانی یونسکو است که یکی از نمادین‌ترین آن‌ها تاج محل در آگرا است. این مقبره باشکوه از مرمر عاج در سطح جهانی دارای شهرت است و حتی یکی از عجایب هفتگانه مدرن جهان به حساب می‌آید. درست در کنار آن، قلعه تاریخی سرخ آگرا است که در فهرست گنجینه‌های فرهنگی یونسکو نیز جایگاهی ارزشمند دارد. فهرست یونسکوی هند به شگفتی‌های فرهنگی ختم نمی‌شود. ۳۲ مکان فرهنگی و هفت مکان طبیعی را هم در بر می‌گیرد. از جمله این شگفتی‌های طبیعی، بیابان وسیع و رام نشده پارک ملی کازیرانگا در آسام است. 

اسپانیا

Untitled5

کازا میلا، بارسلونا، اسپانیا

سایت‌های میراث جهانی یونسکو در اسپانیا از جمله شامل خلاقیت‌های معماری خارق‌العاده آنتونی گائودی است، نه تنها در بارسلونا، بلکه در مکان زیارتی معروف سانتیاگو د کامپوستلا و چشم‌انداز دره‌ای چشمگیر مونت پردو در پیرنه. قله‌های متروک لاس مدولاس که زمانی محل استخراج طلای رومی بودند، چشم‌انداز تاریخی منحصربه‌فردی در این کشور هستند. ایبیزا به خاطر اکوسیستم‌های دریایی و ساحلی استثنایی که دارد، جایگاه یونسکو را به خود اختصاص داده است. این اکوسیستم‌ها پشتیبان تنوع غنی حیات دریایی از جمله علف‌های دریایی هستند. 

فرانسه

Untitled4

مون سنت میشل خیره‌کننده، فرانسه

فرانسه دارای نزدیک به ۵۰ مکان میراث جهانی یونسکو است که رتبه چهارم را با اسپانیا دارد. پاریس مکان‌های معروفی مانند سواحل رودخانه سن و کلیسای جامع نوتردام را دارد، اما فراتر از پایتخت نیز گنجینه‌هایی مانند صومعه مونت سن میشل به سبک گوتیک و تپه‌های معروف شامپاین را دارد. منطقه حفاظت‌شده طبیعی خلیج پورتو، بخشی از پارک طبیعی منطقه‌ای کورسیکا، زمین‌ها و آبهای بکری مملو از حیات دریایی دارد که مرغ‌های دریایی، قره‌غازها و عقاب‌های دریایی را به خود جذب می‌کنند. 

آلمان

Untitled3

نمای ساحلی کلیسای جامع کلن

گنجینه‌های فرهنگی آلمان شامل ۵۱ مکان میراث جهانی یونسکو، از جمله مدرسه باهاوس در وایمار و دسائو می‌شود. کلیسای جامع زیبای کلن، یک شاهکار برجسته به سبک گوتیک با ساخت و ساز ۶۳۲ ساله است. برگپارک ویلهلمس‌هوهه در شهر کاسل دارای بنای یادبود هرکول و آب‌نماهای جذاب است. دریای وادن که در سراسر دریای شمال امتداد دارد، به عنوان بزرگترین سیستم بی‌وقفه پهنه گِلی جهان رتبه‌بندی می‌شود و زیستگاه حیات دریایی متنوعی است. 

چین

Untitled2

کوهستان صخره‌ای ژانگجیاجی در پارک جنگلی ملی ژانگجیاجی، چین

چین با ۵۶ مکان میراث جهانی یونسکو، فراتر از دیوار معروف بزرگش دارای میراثی غنی است. کرت‌های برنج هونگه هانی در جنوب یوننان مساحت شگفت‌انگیزی به اندازه ۱۶۶۰۳ هکتار را پوشش می‌دهد و بیش از ۱۳۰۰ سال است که توسط مردم هانی با دقت کشت می‌شود و هنگامی که مه برکه‌های چند لایه‌ی آن‌ها را می‌پوشاند، منظره‌ای مسحورکننده ایجاد می‌شود. شبکه جاده ابریشم، به طول ۵۰۰۰ کیلومتر و با نزدیک به دو هزار سال سابقه، یکی دیگر از مکان‌های تاریخی چین است. معبد، گورستان و عمارت خانوادگی کنفوسیوس نیز بینش عمیقی از فلسفه و فرهنگ چین را پیکشش می‌کند. 

ایتالیا

Untitled1

Piazza del Duomo در نخستین ساعات طلوع خورشید در میلان ایتالیا

ایتالیا دارای ۵۸ سایت میراث جهانی یونسکو است که بالاترین تعداد در بین ۱۱۵۷ مکان در سراسر جهان است. این مکان‌ها شامل مقاصد نمادینی مانند میدان دوومو فلورانس، مراکز تاریخی رم و ونیز و رشته کوه‌های حیرت‌انگیز دولومیت می‌شود. شایان ذکر است، ورونا، شهر عاشقان ستارگان و کوه آتشفشان فعال استراتو اتنا نیز از جانب یونسکو دارای مقام هستند. علاوه بر این، مناظر زیبای پیه‌مونته مکان ایده‌آلی برای علاقه‌مندان به دوچرخه‌سواری است و تپه‌های پوشیده از تاکستان، غذاهای روستایی و دهکده‌های جذابی دارد.

ترجمه: زهرا ذوالقدر

۴
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید