آیا شیر کاکائو کلسیم دارد؟

آیا شیر کاکائو کلسیم دارد؟

در این مطلب می‌خواهیم بدانیم آیا شیر کاکائو کلسیم دارد؟ و آیا می‌توان به خاطر وجود شیر در این نوشیدنی، آن را مفید دانست؟ همین طور آیا شیر کاکائو برای رشد قد مفید است؟

کد خبر : ۱۶۴۸۳۹
بازدید : ۶۴

شیر کاکائو، نوشیدنی موردعلاقه بسیاری از کودکان و حتی بزگسالان است. حتی کسانی که از طعم شیر خوششان نمی‌آید هم، وقتی حرف شیرکاکائو به میان می‌آید، نظر دیگری دارند. به خاطر همین هم یکی از اولین انتخاب‌های خانواده‌ها برای میان وعده، در کنار کیک یا شیرینی‌های دیگر، همین شیر کاکائوست.

همین طور خیلی از ورزشکاران، شیر کاکائو را گزینه‌ای مناسب برای ریکاوری پس از تمرینات سخت می‌دانند. حتی شیر کاکائو برای خیلی از کودکان، پای ثابت تغذیه زنگ تفریح مدرسه است.

در این مطلب می‌خواهیم بدانیم آیا شیر کاکائو کلسیم دارد؟ و آیا می‌توان به خاطر وجود شیر در این نوشیدنی، آن را مفید دانست؟ همین طور آیا شیر کاکائو برای رشد قد مفید است؟

خواص خوردن شیر کاکائو چیست؟

قطعا برای تهیه شیر کاکائو چه به صورت خانگی و چه شیرکاکائوی کارخانه‌ای مثل شیرکاکائوهای عالیس، شیر عنصر اصلی است. در وصف فواید شیر هم که حتما شنیده‌اید. شیر همه 9 آمینواسید ضروری بدن را در خود دارد. پر است از مواد معدنی از جمله کلسیم.

اصلا خاصیت اصلی شیر را تامین کلسیم بدن می‌دانند. کلسیم موجود در شیر به راحتی جذب و در استخوان‌ها ذخیره می‌شود. همین طور فسفر، پتاسیم، ویتامین B2، B1، B12، B6، A، سلنیوم، روی، منیزیم و ید از دیگر مواد مغذی موجود در شیر است.

به علاوه، اکثر شیرهای کارخانه‌ای با ویتامین D غنی می‌شوند که در جذب کلسیم موثرتر عمل می‌کند. وجود همه این مواد مغذی و املاح، باعث می‌شود که شیر برای سلامت استخوان‌ها و ماهیچه‌ها، افزایش انرژی بدن، سلامت پوست و مو، تنظیم قند خون، سلامت قلب و عروق، تقویت سیستم ایمنی، بهبود خلق و خو و… مفید و موثر باشد.

علاوه بر خواص شیر، شیر کاکائو به میزان بیشتری کربوهیدرات و قند دارد و در نتیجه انرژی بیشتری را در خود جای داده است. کاکائوی موجود در شیرکاکائو هم، خواص خوردن شیر کاکائو را بیشتر می‌کند.

کاکائو در بهبود عملکرد مغز، بهبود خلق و خو، سلامت پوست، تقویت سیستم ایمنی، کاهش التهاب، سلامت قلب و عروق و… یاری‌رسان است. در نتیجه خواص خوردن شیرکاکائو کم نیست. اما سوال اصلی اینجاست. آیا شیر کاکائو کلسیم دارد؟ و آیا کلسیم موجود در شیرکاکائو قابل جذب است؟

ارزش غذایی شیر کاکائو

626161g_1_11zon

 

به خاطر وجود شیر در شیر کاکائو، کلسیم در این نوشیدنی خوشمزه هم بسیار زیاد است. بیایید نگاهی به جدول حقایق تغذیه شیرکاکائو بیندازیم:

در 100 گرم شیر کاکائو:

انرژی 77 کالری
چربی 2.34 گرم
کربوهیدرات 10.74  گرم
پروتئین 3.52  گرم
قندها 9.66  گرم
کلسیم 0.11 گرم
منیزیم 0.02 گرم
فسفر 0.1 گرم
پتاسیم 0.19 گرم
سدیم 0.04 گرم
ویتامینB1 0.04  میلی‌گرم
ویتامینB2 0.18  میلی‌گرم
ویتامینB3 0.13  میلی‌گرم
ویتامینB6 0.04  میلی‌گرم
ویتامینC 0.20  میلی‌گرم
ویتامینE 0.03  میلی‌گرم

همین‌طور مقدار بسیار کمتری ویتامین‌های K، D، A، B9، B12، سلنیوم، کلسترول، روی و … .

پس می‌بینیم که شیر کاکائو کلسیم دارد اما این کافی نیست. کلسیم موجود در هر غذایی باید امکان جذب داشته باشد. اصلا یکی از دلایلی که اکثرا لبنیات را با ویتامین D غنی می‌کنند همین است که جذب کلسیم را امکان‌پذیر کنند. یکی از موادی که در کاکائو وجود دارد اگزالات است.

اگزالات ماده‌ای است که با چسبیدن به کلسیم مانع از جذب آن در بدن می‌شود. پس در واقع با قرار گرفتن اگزالات موجود در کاکائو در کنار کلسیم موجود در شیر، مقدار جذب کلسیم بسیار پایین می‌آید. پس اگر برای رشد قد کودکان به آن‌ها شیر کاکائو می‌دهید، یک جورهایی در اشتباهید.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی اینکه آیا شیر کاکائو کلسیم دارد پرداختیم. گفتیم شیر کاکائو کلسیم دارد اما میزان جذب کلسیم شیر در کنار کاکائو بسیار پایین می‌آید.

پس شیر کاکائو را به عنوان یک دسر خوشمزه مصرف کنید نه یک خوراکی مفید برای سلامت استخوان‌ها یا رشد کودکان. کودک شما به شیر کاکائو علاقه دارد؟ در هفته چند بار شیر کاکائو نوش جان می‌کنید؟ خودتان شیرکاکائوی گرم درست می‌کنید یا از شیرکاکائوهای آماده خریداری می‌کنید؟

سوالات متداول

خواص شیرکاکائو برای رشد قد کودکان چیست؟

شیر کاکائو کلسیم دارد اما کلسیم موجود در شیر کاکائو توان جذب کمتری دارد چرا که اگزلات موجود در کاکائو مانع جذب بخش قالب توجهی از کلسیم موجود در شیر می‌شود. در نتیجه شیر کاکائو خواص ویژه‌ای برای رشد قد ندارد به علاوه قند زیاد موجود در شیر کاکائو، باعث ایجاد اضافه وزن می‌شود که خود، مانع رشد قد کودک است. در نتیجه شیر کاکائو را به عنوان یک خوراکی دائمی به کودک ندهید و فقط گاهی برای تنوع از شیر کاکائو در کنار خوراکی‌های دیگر استفاده کنید.

مضرات شیر کاکائو چیست؟

مهم‌ترین ضرری که شیر کاکائو دارد، قند زیاد موجود در آن است. قند افزوده موجود در یک لیوان شیر کاکائو تقریبا نیمی از قندی است که یک خانم یا یک کودک مجاز است در طول روز به رژیم غذایی خود اضافه کند. یعنی اگر اجازه داشته باشید فقط 6 قاشق شکر به غذاهایی که می‌خورید؛ از جمله شیرینی، قند و شکر، چایی شیرین، سس‌ها، مرباها و …، اضافه کنید، ۳ قاشق آن در یک لیوان شیر کاکائو وجود دارد.

مقدار زیاد قند علاوه بر اضافه وزن که خود منجر به بیماری‌های بسیاری است، با دیابت، بیماری‌های قلب و عروق، سرطان‌ها، بیماری‌هایی نظیر افسردگی و بی‌خوابی و … مرتبط است. در نتیجه مهم‌ترین مضرات شیرکاکائو، قند زیاد موجود در آن است.

همین طور افراد زیادی هستند که به لاکتوز موجود در شیر حساس هستند و خوردن شیر کاکائو باعث ایجاد عوارضی نظیر اسهال، یبوست، دل­درد، گرفتگی و… در آن‌ها می‌شود. همین طور مصرف زیاد شیر کاکائو می‌تواند منجر به بروز بیماری‌هایی نظیر پوکی استخوان، بی‌خوابی، ضربان قلب، مشکلات پوستی، تکرر ادرار، بیماری‌های خودایمنی و … شود.

خوردن روزانه چه مقدار شیر کاکائو توصیه می‌شود؟

خوردن شیر کاکائو هم مثل هر خوراکی دیگری به عوامل متعدد بستگی دارد. سن، جنسیت، بیماری‌های زمینه‌ای و شرایط فیزیکی، خود شیر کاکائویی که مصرف می‌کنید و… می‌تواند در مقدار مصرف این دسر خوشمزه تاثیرگذار باشد.

مثلا کودکان و افرادی که مشکلاتی نظیر بی‌خوابی، اضطراب، میگرن، بیش‌فعالی و عدم تمرکز، دیابت، بیماری‌ کلیوی و.. دارند از خوردن هر روزه شیر کاکائو پرهیز کنند. همین طور افراد عادی، برای تهیه شیر کاکائو از مقدار قند کمتری استفاده کنند تا مضرات خوردن شیر کاکائو به حداقل برسد.

منبع: عالیس

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید