مزایای سماق برای لاغری شکم و پهلو + طرز تهیه دمنوش لاغری

مزایای سماق برای لاغری شکم و پهلو + طرز تهیه دمنوش لاغری

سماق یا سماک یک نمونه از گیاهان درختچه‌ای یا بوته‌ای کم ارتفاع است. این گیاه که به صورت خشک شده کاربرد زیادی دارد در مناطق کوهستانی رشد می‌کند. تنوع نمونه‌های سماق بسیار زیاد است و با رنگ‌های قرمز تا قهوه‌ای در بازار یافت می‌شود.

کد خبر : ۱۶۴۸۹۹
بازدید : ۱۳۵

این موارد بخشی از مزایای استفاده از سماق برای لاغری شکم و پهلو در رژیم غذایی است.

آشنایی با سماق قبل از مصرف آن در رژیم غذایی

سماق یا سماک یک نمونه از گیاهان درختچه‌ای یا بوته‌ای کم ارتفاع است. این گیاه که به صورت خشک شده کاربرد زیادی دارد در مناطق کوهستانی رشد می‌کند. تنوع نمونه‌های سماق بسیار زیاد است و با رنگ‌های قرمز تا قهوه‌ای در بازار یافت می‌شود.

ارزش غذایی هر ۱۰۰ گرم سماق به صورت زیر است:

چربی کل ۴ گرم آهن ۰.۵ میلی‌گرم

چربی غیر اشباع ۱ گرم پتاسیم ۷.۵۲ میلی‌گرم

چربی اشباع نشده ۲ گرم سدیم ۷۷ میلی‌گرم

کلسترول ۰ کربوهیدرات ۳.۱ میلی‌گرم

قند ۲ گرم فیبر ۹ گرم

کلسیم ۹.۸ میلی‌گرم پروتئین ۴ گرم

کل کالری ۶.۷

با توجه به این اعداد باید گفت که میزان کالری سماق بسیار پایین است. به همین دلیل مصرف این ادویه در رژیم غذایی کاهش وزن بسیار عالی خواهد بود.

انواع گیاه سماق موجود در بازار برای مصرف در غذاها

گیاه سماق گونه‌های مختلفی دارد که هر کدام ویژگی‌ها و خواص خاصی دارند. اما اغلب سماق‌ها به رنگ قرمز تا قهوه‌ای بوده که نوع قهوه‌ای از قرمز ترش‌تر است. در حالی که نوع قرمز نسبت به قهوه‌ای کیفیت بالاتری دارد. از مهمترین گونه‌های سماق می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

سماق شاخ گوزنی

سماق شاخ گوزنی برگ بریده با رنگ قرمز روشن

سماق صیقلی یا براق با رنگ مایل به قرمز

سماق برگ سرخسی

سماق شاخ گوزن کوچک با رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز

این نمونه سماق‌ها با کالری پایین و اثرات آنتی اکسیدانی که دارند برای رژیم کاهش وزن مناسب بوده و تاثیر بالایی در کاهش وزن دارند.

کدام سماق برای لاغری شکم و پهلو مناسب است؟

سماق قرمز در مقایسه با سماق قهوه‌ای کیفیت و مرغوبیت بیشتری دارد. به همین دلیل برای رژیم غذایی خود از سماق قرمز ارگانیک و بدون مواد افزودنی استفاده کنید. تنها کیفیت و ارگانیک بودن سماق مهم است. به همین دلیل در زمان خرید به این نکات توجه کنید:

پودر سماق را در یک لیوان بریزید و آب به آن اضافه کنید. اگر سماق تقلبی و حاوی رنگ باشد، آب تغییر رنگ می‌دهد. اما اگر سماق اصل باشد، سماق در آب حل نشده و آب تغییر رنگی نخواهد داشت.

به رنگ سماق در زمان خرید توجه کنید. بیش از اندازه قرمز بودن سماق نشان از وجود افزودنی و رنگ خوراکی است.

با این دو راهکار در زمان خرید بهترین سماق را برای رژیم غذایی خود خریداری خواهید کرد.

طریقه مصرف سماق برای لاغری، سلامت بدنی و بهبود  روحیه

شاید از تعداد زیادی از افراد بپرسید که چگونه از سماق استفاده می‌کنند، بگویند که این ادویه را روی کباب خود می‌پاشند. اما استفاده از سماق تنها برای خوش طعم کردن انواع کباب نیست.

بلکه از این ادویه می‌توانید برای طعم‌دهی انواع غذاها و افزایش ارزش غذایی میوه‌جات و سبزیجات استفاده شود. از رایج‌ترین موارد مصرف سماق در رژیم غذایی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

طعم‌دهی انواع غذاها مانند سوپ، آش، کباب‌ها و برنج‌ها بعد از پخت

مرینیت یا مزه‌دار کردن انواع گوشت گوسفندی، بره، مرغ و ماهی قبل از طبخ

طعم‌دار کردن انواع سالاد

استفاده به عنوان ادویه در انواع غذاها

قابل استفاده به جای انواع چاشنی‌های ترش در غذا

استفاده از در کنار آب میوه‌ها و نوشیدنی‌های طبیعی

تهیه دمنوش‌های گیاهی و دارویی

استفاده در داروهای سنتی و شیمیایی شرکتی

سماق به طور ایده‌آل به جای آب لیمو یا پوست لیمو در غذاهایی مانند سالاد، هوموس، انواع پروتئین‌ها و سس‌ها استفاده می‌شود.

طرز تهیه دمنوش لاغری سماق؛ طریقه مصرف سماق برای لاغری به چه صورتی است؟

تهیه دمنوش سماق بسیار ساده و راحت است. مصرف این دمنوش برای افرادی که رژیم کاهش وزن ندارند نیز مفید خواهد بود. زیرا به کنترل کلسترول، قند خون و سلامت قلب و عروق کمک می‌کند.

برای تهیه دمنوش سماق برای لاغری کافی است یک قاشق چای‌خوری را به یک لیوان آب جوشیده اضافه کنید. سپس برای ۱۰ دقیقه درب لیوان را گذاشته و بعد آن را مصرف کنید. البته پیشنهاد می‌شود قبل از مصرف دمنوش سماق با پزشک خود مشورت کنید.

بهترین زمان مصرف سماق برای لاغری کی است؟

میزان خاصی برای مصرف سماق در طول روز عنوان نشده است. اما برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف ۳ گرم سماق در روز برای لاغری و کمک به درمان بیماری‌ها عالی است. در مورد زمان مصرف سماق نیز باید بگوییم که مصرف این ادویه یا چاشنی خوشمزه در کنار و همراه وعده‌های غذایی عالی است.

یکی از پر چالش برانگیزترین عوامل در جوامع امروزی، رژیم غذایی است. زیرا میزان چاقی و افزایش وزن در سراسر دنیا افزایش یافته است. به همین دلیل تعداد زیادی از افراد با رژیم‌های غذایی کاهش وزن متنوعی درگیرند.

در همین راستا استفاده از مواد غذایی سالم، کم کالری و در عین حال مفید و پرخاصیت اولویت پیدا می‌کند.

سماق یکی از ادویه‌جات لذیذی است که ارزش غذایی بالایی دارد. این ادویه خوش رنگ و خوش طعم در کشورهای زیادی خواهان داشته، اما در برخی از کشورها مانند بریتانیا برای اغلب مردم ناشناخته است.

محقق جیمز فاکس (James Fox)، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت Sumacqua Drinks می‌گوید. ” این ادویه قرمز رنگ یک چاشنی اصلی در سراسر خاورمیانه است. اما در بریتانیا، به صورت خیلی محدود بین مردم استفاده می‌شود”.

یکی از دلایل اصرار به استفاده از سماق در رژیم غذایی فواید و خواصی است که این ادویه دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا با مهمترین خواص سماق آشنا شویم.

۱. بهبود ارزش غذایی میوه و سبزیجات در اثر پخت و پز

در بسیاری از دستور پخت‌ها، سبزیجات و میوه‌ها به قدری طبخ می‌شوند که ارزش غذایی خود را از دست می‌دهند. در این شرایط غذای آماده شده تنها یک وعده سیرکننده و خوش طعم است و هیچ ارزش غذایی ندارد.

به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که روند پخت و پز را تغییر دهید یا بعد از پخت به آن ادویه یا موادی با خاصیت بالا اضافه کنید. یکی از بهترین مواد با ارزش غذایی بالا، سماق است. استفاده از این ماده روی انواع غذاها، سالاد، سوپ و آش علاوه بر طعم بی نظیر، پرخاصیت است.

۲. مقدار مصرف سماق در روز افزایش دهید، زیرا سرشار از آنتی اکسیدان است

سماق مقادیر زیادی آنتی اکسیدان دارد که بدن به آن‌ها نیاز خواهد داشت. طبق تحقیقات بسیاری ثابت شده است که مصرف سماق مانند زردچوبه بسیار مفید و پرفایده است. سماق به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی غنی خود به صورت فلاونوئیدها و پلی فنول‌ها شناخته می‌شود.

از دیگر آنتی کسیدان‌های موجود در سماق می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

گالیک اسید (gallic acid): یک ترکیب فنلی است که به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد و کاهش استرس اکسیداتیو کمک می‌کند.

کورستین (quercetin): فلاونوئیدی است که به دلیل خواص ضد التهابی شناخته می‌شود و همچنین استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد.

کامفرول (kaempferol): نوع دیگری از فلاونوئید با خواص ضد التهابی است.

در سماق دو نوع آنتی اکسیدان دیگر با نام‌ها میریستین (myricetin) و روتین (rutin) وجود دارد که خواص ضد التهابی و ضد سرطانی دارند. با توجه به این فواید مصرف سماق در طول روز برای افراد در رده‌های سنی متفاوت عالی خواهد بود.

۳. تاثیر مصرف سماق بر بیماری‌های جدی و زمینه‌ای

مطالعات نشان داده‌اند که سماق به تنظیم سطح قند خون و بهبود حساسیت به انسولین کمک می‌کند. این خاصیت سماق برای افراد مبتلا به دیابت – یک مشکل جدی در سراسر جهان- بسیار مفید است.

همچنین باید اشاره کنیم که اثرات ضد سرطانی سماق در تحقیقات بسیاری ثابت شده است. ترکیبات خاصی در سماق وجود دارد که اثرات بازدارنده‌ای بر رشد سلول‌های سرطانی نشان داده‌اند.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۱ نشان داد که سماق ممکن است به مبارزه با کلسترول کمک کند. در حالی که یک پروژه تحقیقاتی در سال ۲۰۱۵ نشان داد که سماق به کاهش تحلیل استخوان نیز کمک خواهد کرد. از دیگر مزایای مصرف سماق در رژیم غذایی و تاثیر بر بیماری‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

کمک به کاهش استرس اکسیداتیو در برخی بیماری‌ها مانند میگرن

کاهش التهاب عصبی در مغز

همچنین سماق برای دردهای عضلانی حین و بعد از تمرین‌های ورزشی بسیار عالی است.

۴. کمک به هضم غذا با ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف

سماق منبع خوبی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر غذایی است. این ادویه خوش طعم حاوی ویتامین C، ویتامین A، پتاسیم، کلسیم و منیزیم است که برای سلامتی و تندرستی کلی ضروری است. در بین عموم مصرف سماق به این خاصیت معروف است که به هضم غذا کمک می‌کند.

مصرف سماق به تولید آنزیم‌های گوارشی مانند آمیلاز، لیپاز و پروتئاز کمک خواهد کرد. این آنزیم‌ها به ترتیب نقش مهمی در تجزیه کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها دارند و به هضم و جذب آن‌ها کمک می‌کنند. به همین دلیل مصرف سماق در کنار غذا بسیار مفید خواهد بود. در این بین می‌توان به تاثیر این ادویه در رژیم لاغری اشاره کرد.

۵. طعم لذیذ، تند و مرکباتی سماق بی نظیر است

سماق ادویه بسیار پرکاربردی است که به راحتی با انواع مواد غذایی قابلیت مصرف دارد. در کنار هر وعده غذایی از سوپ تا آش و انواع کباب و سالاد می‌توان از سماق استفاده کرد. اما اغلب افراد سماق را در کنار انواع کباب کوبیده و مرغ دوست دارند. البته امروزه از سماق در انواع نوشیدنی‌های و سالاد نیز استفاده می‌کنند.

علاوه بر این ۵ مزایای سماق، مصرف این ادویه برای رژیم غذایی، به ویژه رژیم کاهش وزن اثرات مفیدی دارد. از مزایای سماق می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

فواید سماق در رژیم غذایی

اثرات آن در بدن

فیبر بالا

فیبر از هضم سالم، سلامت میکروبیوم روده، سلامت قلب، تنظیم قند خون و سطوح انرژی پایدار حمایت می‌کند.

حاوی چربی‌های مفید برای قلب

چربی‌های غیر اشباع برای سلامت قلب، مدیریت قند خون و سلامت کلی بدن مفید است.

سرشار از ویتامین‌های C، A و B

تامین نیاز بدن به ویتامین‌های مختلف و کاهش التهابات

مبارزه با التهاب بدن ناشی از ورزش یا رژیم غذایی

پس از ورزش یا رژیم غذایی سخت، التهاباتی در بدن ایجاد خواهد شد که باید با کمک ویتامین‌ها و مواد معدنی دارای خواص آنتی اکسیدانی رفع شوند.

خنثی کردن رادیکال‌های آزاد

خواص آنتی اکسیدانی سماق به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند.

افزایش انرژی بدن و ایجاد روحیه شاد

مصرف سماق به افزایش روحیه و سلامتی روحی کمک می‌کند. این خاصیت برای افرادی که رژیم غذایی طولانی مدتی دارند مفید است.

با توجه به مزایای سماق، مصرف آن به صورت روزمره به افراد مختلف پیشنهاد می‌شود.

سوالات متداول در مورد سماق در رژیم غذایی

آیا مصرف سماق به کاهش وزن کمک می‌کند؟

در جواب به این سوال باید گفت که مصرف سماق به دلیل ویتامین‌ها و مواد معدنی بالا، آنتی اکسیدان و کمک به سیستم گوارش در کاهش وزن موثر است.

استفاده از سماق در رژیم غذایی چه فوایدی دارد؟

بهبود ارزش غذایی مواد غذایی بعد از پخت

کمک به هضم غذا

تاثیر در روند درمان بیماری‌های التهابی

کنترل قند خون و فشار خون

کمک به بهبود سلامت قلب و عروق

برای کاهش وزن چقدر سماق مصرف کنیم؟

میزان مشخصی برای مصرف سماق در رژیم غذایی عنوان نشده است. اما در برخی از تحقیقات بالینی مصرف ۳ گرم در روز پیشنهاد می‌شود.

خوردن سماق بعد از غذا برای لاغری خوب است؟

مصرف سماق به دلیل کالری کم، تاثیر بر روند هضم غذا و آنتی اکسیدان‌های بالا برای کاهش وزن مناسب است.

منبع: بهداشت نیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید