آشنایی با شهرهای استان کرمان

آشنایی با شهرهای استان کرمان

استان کرمان در بخش جنوب شرقی کشور قرار گرفته است که با داشتن مساحتی بالغ بر ۱۸۳۲۸۵ کیلومتر مربع به‌عنوان بزرگترین استان در ایران شناخته می‌شود.این استان پهناور با مرکزیت کرمان، دارای چندین شهر مختلف است که جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی زیادی را در خود جای می‌دهد که در ادامه به معرفی این مناطق می‌پردازیم.

کد خبر : ۱۶۶۸۲۷
بازدید : ۴۶۳۴

درصورتی‌که از ساکنان پایتخت هستید و دوست دارید یک استانگردی جالب و جذاب در کرمان داشته باشید بهتر است پیش از سفر خود بلیط تهران کرمان را به‌صورت اینترنتی رزرو کنید تا برای برگشت دچار مشکل نشوید.

استان کرمان در بخش جنوب شرقی کشور قرار گرفته است که با داشتن مساحتی بالغ بر ۱۸۳۲۸۵ کیلومتر مربع به‌عنوان بزرگترین استان در ایران شناخته می‌شود.

این استان پهناور با مرکزیت کرمان، دارای چندین شهر مختلف است که جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی زیادی را در خود جای می‌دهد که در ادامه به معرفی این مناطق می‌پردازیم.

کرمان، بزرگترین شهر استان

در ابتدای سفر به استان کرمان بهتر است که گشت‌وگذار خود را از مرکز آغاز کنید و زیبایی‌های تاریخی که در این شهر قرار داد را از نزدیک ببینید. آثار و بناهایی که از زمان‌های گذشته به جای مانده نشان‌دهنده قدمت و پیشینه بلند شهر کرمان است.

در این شهر زیبا و تاریخی مکان‌های جالب و منحصربه‌فردی وجود دارد که دیدن هر کدام از آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود پس تماشای جاذبه‌هایی به شرح زیر را از دست ندهید:

مجموعه گنجعلی خان: این مکان تاریخی که در مرکز شهر قرار دارد خود ازبخش‌های مختلفی همچون میدان، حمام، ضرابخانه، مدرسه و کاروانسرای گنجعلی خان تشکیل شده است.

یخدان مویدی: یکی دیگر از آثار تاریخی در این شهر که مربوط به دوران صفوی می‌شود، بنایی با سقف مخروطی است که دیوارهای بلندی به ارتفاع ۲۰ متر دورتادور آن را فراگرفته است.

حمام وکیل: هرچند این مکان در گذشته کاربری دیگر داشت اما این روزها به‌عنوان چای‌خانه سنتی و موزه به کار خود ادامه می‌دهد و معماری جالبی دارد.

پیش از اینکه شهر کرمان را ترک کنید و دیگر مناطق را ببینید، درصورتی‌که ساکن تهران هستید و با وسایل نقلیه عمومی سفر می‌کنید بهتر است در ابتدا بلیط کرمان تهران را رزرو کنید و با خیال راحت به گشت‌وگذار در این استان بپردازید

بم دومین شهر بزرگ استان کرمان

هرچند زلزله‌ای که در سال 1382 در این شهر اتفاق افتاد بخش زیادی از اماکن تاریخی را تخریب کرد اما با بازسازی‌های انجام‌شده هنوز هم جاذبه‌های تاریخی و طبیعی مختلفی در این منطقه به چشم می‌خورد که عبارت‌اند از:

ارگ بم: این بنای تاریخی شهری باستانی است که قدمتی بیش از 2500 سال دارد و دارای وسعت زیادی بوده که با توجه به بازسازی‌های صورت‌گرفته باز هم شکوه و زیبایی خود را به‌دست آورده است. 

رودخانه آدوری: رودخانه‌ای به طول 50کیلومتر که با گذشتن از دره‌های پرپیچ و خم زیبایی طبیعت را در مقابل چشمان شما به نمایش می‌گذارد.

آبشار تنگ تاهران: یکی دیگر از جاذبه‌های شهر بم با نام آبشار تنگ تاهران معروف است که از ارتفاعات بارز سرچشمه می‌گیرد.

شهر ماهان، تماشای باغی زیبا در دل کویر استان کرمان

ماهان تنها 40 کیلومتر از شهر کرمان فاصله دارد و جاهای دیدنی مختلفی را در خود جای می‌دهد که بسیاری از گردشگران از دیدن این جاذبه‌های شگفت‌انگیز به وجد می‌آیند.

می‌توان گفت که باغ شازده ماهان یکی از خاص‌ترین مکان‌های دیدنی در استان کرمان است که با زیبایی هرچه تمام‌تر در دل کویر خود نمایی می‌کند و هر ساله مسافران زیادی را به این سمت می‌کشاند.

مساحت این باغ زیبا چیزی در حدود 5هکتار است و علاوه‌بر محوطه باغ که با درختان زیادی پوشیده شده و در هر فصلی از سال زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد قسمت‌های دیگر شامل رستوران، هتل سنتی و حمام است.

یکی دیگر از بناهای تاریخی که در شهر ماهان دیده می‌شود عمارت شترگلو است که پیشینه آن به دوران قاجار برمی‌گردد و یک سازه با معماری جذاب را در مقابل چشم گردشگران به نمایش می‌گذارد.

اگر می‌خواهید در یک منطقه خوش آب‌وهوا و به دور از شلوغی شهر به گردش بپردازید حتما سری به روستای زیبای سکنج در قسمت شرقی ماهان بزنید که رودها و آبشارهای زیادی دارد.

mahan

جیرفت، آب‌تنی در چشمه‌های آبگرم استان کرمان

یکی دیگر از شهرهای مهم استان کرمان با نام جیرفت شناخته می‌شود که از تاریخ و تمدنی کهن برخودار است. بسیاری از مکان‌های باستانی در این شهر قدمت زیادی دارند و گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کنند.

چندین چشمه آبگرم در این منطقه قرار دارد که شامل دیمند و گویکان، مغو، انجیر سیاه و محمد آباد مسکون است که با توجه به خواص درمانی مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرند.

از طرفی طبق گفته مورخان نام قدیم این شهر دقیانوس بوده و یکی از جاذبه های به جا مانده از حدود 1200 سال پیش مسجد شهر قدیم است که یکی از کهن‌ترین مساجد در جهان اسلام به‌شمار می‌رود.

تماشای موزه باستانی جیرفت، مقبره میرحیدر، غار شعیب، قلعه سموران، آرامگاه سالار رضا، آبشارهای سرنکوه و وره گلم دخترکش، روستای دلفار و بسیاری موارد دیگر از جاذبه‌های شهر جیرفت نیز می‌تواند برای شما جالب توجه باشد.

شهر بانک و جاذبه‌های تاریخی آن

پیشینه تاریخی این شهر به دوران ساسانیان و زمان حکومت اردشیر بابکان بر می‌گردد و در غرب استان کرمان در نزدیکی استان‌های یزد و فارس قرار گرفته که قومیت‌های زیادی را در خود جای داده است.

قدمت این شهر باعث شده تا بناهای تاریخی متعددی داشته باشد که بدون شک برای دوست‌داران تاریخ و فرهنگ کهن ایرانی جالب توجه خواهد بود، برخی از این مناطق به شرح زیر است:

آتشکده آذربغ

مسجد و حسینه شهر کهنه

حمام حاجی آخوند

عمارت موسی خان

روستای میمند

یکی از جاذبه‌های شگفت‌انگیز طبیعی در این شهر دریاچه نمکی مخرگه نام دارد که با مساحتی بیش از 25 کیلومتر در هر نقطه از آن می‌توانید انعکاس بسیار زیبایی از آسمان را تماشا کنید.

شهر رفسنجان در استان کرمان

اگر به استان کرمان سفر می‌کنید باید جاذبه‌های مختلفی همچون آب‌انبار مرادی، غار میرزا، حمام آقا سید مهدی، دره راگه، بادگیر معین، خانه حاج علی آقا، عمارت باقری، حصارو بازار قدیم رفسنجان را هم تماشا کنید.

شهر رفسنجان یکی از مهم‌ترین مناطق استان کرمان محسوب می‌شود که با در اختیار داشتن منابع زیر زمینی مختلف از نظر اقتصادی نیز حائز اهمیت است، بخش قابل توجهی از جمعیت این شهر در روستاها به باغداری مشغول هستند.

vakil

با خدمات فلای تودی آسان سفر کنید

فلای تودی به‌عنوان یکی از معتبرترین پلتفرم‌های فعال در زمینه گردشگری به شما کمک می‌کند تا برای رزرو بلیط هواپیما و هتل در بسیاری از شهرهای داخلی و خارجی به‌راحتی عمل کنید، خرید بلیط قطار برای سفرهای داخل کشوری نیز در این سایت فراهم شده است.

جمع‌بندی

استان کرمان در بخش جنوب شرقی ایران قرار دارد که وسیع‌ترین استان کشور به‌شمار می‌رود، شما می‌توانید در شهرهای مختلف این منطقه همچون کرمان، بابک، ماهان، جیرفت، بم و رفسنجان جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی را ببینید.

۱۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید