۱۲ روش برای نگهداری طولانی مدت نارنگی در خانه

 ۱۲ روش برای نگهداری طولانی مدت نارنگی در خانه

بهترین دما برای نگهداری نارنگی دمای بین ۳ تا ۵ درجه سانتی‌گراد است. بنابراین بهتر است بعد از خرید نارنگی آن را به سرعت در یخچال قرار دهید. قرار دادن نارنگی در یخچال موجب می‌شود تا نارنگی شما تا چند هفته سالم بماند و کیفیت خود را حفظ کنید.

کد خبر : ۱۶۸۳۱۳
بازدید : ۲۲۱

چگونه می‌توان نارنگی را در خانه نگهداری کرد؟ نارنگی یکی از مفیدترین میوه‌های پاییز و زمستان است که اگر در شرایط مناسبی قرار نگیرد، بعد از مدتی کیفیت خود را از دست می‌دهد و خراب می‌شود. در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با نکات طولانی نگه داشتن نارنگی در خانه آشنا شوید.

نارنگی یک میوه گوشتی و آبدار است که فواید زیادی برای بدن دارد. مصرف نارنگی به کاهش التهاب بدن کمک می‌کند و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

اما چطور می‌تواند نارنگی را برای مدت زمان طولانی نگهداری کرد؟ بهتر است بدانید که نارنگی محتوای آب زیادی دارد و همین موضوع موجب می‌شود تا خیلی زود بافت خود را از دست بدهد و فاسد شود.

به طور کلی نحوه نگهداری نارنگی در خانه بسیار راحت است. قرار دادن نارنگی در شرایط مساعد موجب می‌شود تا بتوانید این میوه را حدود ۲ تا ۳ ماه در یخچال نگهداری کنید. در ادامه می‌توانید با نکات طولانی نگه داشتن نارنگی در خانه آشنا شوید.

۱- نارنگی را در دمای مناسب نگهداری کنید

بهترین دما برای نگهداری نارنگی دمای بین ۳ تا ۵ درجه سانتی‌گراد است. بنابراین بهتر است بعد از خرید نارنگی آن را به سرعت در یخچال قرار دهید. قرار دادن نارنگی در یخچال موجب می‌شود تا نارنگی شما تا چند هفته سالم بماند و کیفیت خود را حفظ کنید.

۲- برای افزایش ماندگاری نارنگی از نوع مناسبی از آن استفاده کنید

حقیقت این است که نارنگی انواع مختلفی دارد و برخی از انواع نارنگی بسیار مقاوم‌تر هستند. معمولا نارنگی‌هایی که پوست زرد و سبز دارند، ماندگاری بیشتری به سایر نارنگی‌ها دارند. این نارنگی‌ها معمولا به عنوان نارنگی مراکشی و بخارایی شناخته می‌شوند و طعم و مزه این نارنگی‌ها برای مدت زمان طولانی‌تری حفظ می‌شود.

۳- رطوبت نقش مهمی بر ماندگاری نارنگی دارند

یکی دیگر از نکات طولانی نگه داشتن نارنگی توجه به میزان رطوبت است. به طور کلی نارنگی برای ماندگاری بیشتر باید در محیطی با رطوبت بالا (در حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد) نگهداری شود. رطوبت کافی موجب حفظ کیفیت نارنگی می‌شود و از خشک شدن آن جلوگیری می‌کند. اما بهتر است بدانید که رطوبت بیش از حد به هیچ عنوان برای نگهداری نارنگی مناسب نیست و موجب کپک زدن و فساد میوه می‌شود.

۴- نارنگی را در جایی نگهداری کنید که جریان هوا وجود دارد

جریان هوا از فاسد شدن نارنگی جلوگیری می‌کند. زمانی که نارنگی را در یک پلاستیک در بسته می‌گذارید، جریان هوا قطع می‌شود و همین موضوع موجب فساد زودهنگام آن می‌شود. بهتر است برای نگهداری نارنگی از کیسه پلاستیکی استفاده نکنید و در صورت استفاده، درب کیسه را باز بگذارید یا روی پلاستیک میوه سوراخ‌هایی ایجاد کنید تا هوا جریان پیدا کند.

۵- برای نگهداری طولانی مدت از نارنگی‌های سالم استفاده کنید

یکی دیگر از نکات طولانی نگه داشتن نارنگی توجه به سالم بودن نارنگی است. سعی کنید در زمان خرید همیشه نارنگی‌های سالم، بدون زدگی که پوست یکدستی دارند را انتخاب کنید. سوراخ بودن پوست نارنگی یا خراب بودن بخشی از پوست آن موجب می‌شود تا نارنگی شما خیلی زود فاسد شود. برای نگهداری طولانی مدت نارنگی باید از نارنگی‌های تازه، سالم و بدون زدگی استفاده کنید.

۶- نارنگی را در بخش مناسبی از یخچال قرار دهید

برای نگه داشتن نارنگی در یخچال بهتر است آن را بدون پلاستیک در کشوهای زیر یخچال قرار دهید. کشوهای یخچال طوری طراحی شده‌اند که میزان رطوبت مناسبی دارند و از همین رو از خشک شدن میوه‌ها جلوگیری می‌کنند.

به علاوه دمای یخچال در کشوهای مخصوص نگهداری سبزی و میوه یکنواخت است و همین موضوع از تغییر ناگهانی دما جلوگیری می‌کند و ماندگاری نارنگی را افزایش می‌دهد. به علاوه نگهداری نارنگی در یخچال مانع رشد باکتری‌های و قارچ‌ها می‌شود و به افزایش ماندگاری میوه کمک زیادی می‌کند.

۷- نارنگی را دور از میوه‌هایی که گاز اتیلن دارند قرار دهید

برخی از میوه‌های مثل سیب و موز از خود گاز اتیلن تولید می‌کنند. قرار دادن این میوه‌ها در کنار انواع میوه‌های دیگر موجب می‌شود تا سرعت رسیدن و فساد میوه‌ها افزایش پیدا کند. سعی کنید میوه‌های حاوی گاز اتیلن را دور از نارنگی قرار دهید تا نارنگی شما زود خراب نشود.

۸- نارنگی را در فریزر بگذارید

اگر مقدار نارنگی که خریداری کرده‌اید، زیاد است و تا چند هفته نمی‌توانید آن‌ها را مصرف کنید، بهتر است میوه‌ها را بسته بندی کنید و در فریزر قرار دهید. فریز کردن نارنگی موجب از دست رفتن بافت میوه می‌شود و تا حدودی روی طعم و مزه آن نیز موثر است. اما می‌توانید از نارنگی منجمد شده برای تهیه اسموتی و دسر استفاده کنید.

۹- پوست نارنگی را چرب کنید

احتمالا شما هم در مورد چرب کردن پوست میوه برای افزایش زمان نگهداری آن چیزهایی شنیده‌اید. درواقع بهترین روش نگهداری میوه‌های پاییزی برای مدت طولانی چرب کردن پوست میوه است. این روش از قدیم برای نگهداری طولانی مدت میوه‌ها استفاده می‌شد. برای این کار باید با کمک یک برس نرم پوست نارنگی را به مقداری روغن نباتی آغشته کنید.

در این روش روغن نباتی مثل یک لایه محافظ روی پوست نارنگی قرار می‌گیرد و از ورود هوا و باکتری‌ها به میوه جلوگیری می‌کند. بعد از آغشته کردن پوست نارنگی به روغن باید آن را در یخچال یا مکانی خنک و با رطوبت مناسب قرار دهید.

۱۰- میوه‌ها را به صورت وکیوم شده نگهداری کنید

برای نگهداری طولانی مدت میوه در خانه می‌توانید آن‌ها را وکیوم کنید. وکیوم کردن نه تنها ماندگاری نارنگی را افزایش می‌دهد، بلکه به حفظ طعم و مواد مغذی نارنگی کمک زیادی می‌کند. در این روش باید از دستگاه وکیوم برای بسته بندی نارنگی استفاده کنید تا میوه کاملا داخل بسته بندی‌های پلاستیکی قرار بگیرد و امکان ورود هوا به آن وجود نداشته باشد.

۱۱- نارنگی را در جعبه نگهداری کنید

اکثر فروشنده‌ها و انبارداران میوه، نارنگی را در جعبه‌هایی با تهویه مناسب نگهداری می‌کنند. مهم‌ترین نکته‌ای که برای نگهداری نارنگی در جعبه وجود دارد این است که میوه تهویه مناسبی داشته باشد و در مکانی خنک با رطوبت مناسب قرار دهید. در این روش باید هر چند روز یک بار نارنگی‌ها را بررسی کنید و از سالم بودن آن‌ها مطمئن شوید.

۱۲- نارنگی را خشک کنید

بهترین و قدیمی‌ترین روش برای افزایش ماندگاری نارنگی خشک کردن آن است. خشک کردن نارنگی به شما کمک می‌کند تا نارنگی را برای مدت زمانی طولانی نگهداری کنید و دیگر نگران خراب شدن آن نباشید. در این روش باید نارنگی‌ها را به صورت ورقه‌ای برش دهید و در دستگاه میوه خشک کن، فر، شوفاژ یا زیر نور خورشید خشک کنید.

سخن نهایی

نارنگی یک میوه آبدار و خوشمزه است که اگر در فضای نامناسب نگهداری شود، خیلی زود کیفیت خود را از دست می‌دهد و بدمزه می‌شود. همانطور که در این مطلب از مجله آشپزی اکالا گفته شد برای نگهداری نارنگی باید آن را در یخچال یا محیط خنک قرار دهید.

به خاطر داشته باشید که رطوبت نسبی برای نگهداری نارنگی مناسب است و از خشک شدن این میوه جلوگیری می‌کند. اگر مقدار نارنگی که خریداری کرده‌اید، زیاد است می‌توانید آن را خشک کنید و یا برای تهیه اسموتی و دسر در فریزر قرار دهید.

منبع: اکالا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید