۵ خریدی که دانشمندان آن ها را برای داشتن یک زندگی شاد ضروری می دانند

۵ خریدی که دانشمندان آن ها را برای داشتن یک زندگی شاد ضروری می دانند

ما معمولاً تصور می کنیم پول و دارایی های مادی در برخورداری از یک زندگی خوب نقش دارند، اما علم می گوید بعد از برآورده شدن نیازهای اولیه، درآمد بالا و تجملات تأثیر چندانی در حس رضایتمندی کلی در زندگی ندارد.

کد خبر : ۱۶۸۹۳۶
بازدید : ۱۸۴

بشر قرن ها به این سؤال ابدی اندیشیده است: چطور می توان به شادی حقیقی دست یافت؟ گرچه در اینباره کتاب های زیادی به دست فیلسوفان نوشته شده و آهنگ های زیادی هم توسط شعرا ساخته شده، اما هنوز پاسخی برای این سؤال پیدا نشده است.

ما معمولاً تصور می کنیم پول و دارایی های مادی در برخورداری از یک زندگی خوب نقش دارند، اما علم می گوید بعد از برآورده شدن نیازهای اولیه، درآمد بالا و تجملات تأثیر چندانی در حس رضایتمندی کلی در زندگی ندارد.

تحقیقات نشان داده صرف پول به شکل فکر شده در زمینه های بخصوصی، حس رضایت را افزایش می دهد. برعکس مصرف گرایی، خرید آگاهانه کمک بیشتری به سلامت روان می کند.

در ادامه می خواهیم از خریدهای شادی بخش در ۵ زمینه ی مختلف بگوییم. صرف هزینه به شکل آگاهانه در این زمینه ها می تواند نقش زیادی در برخورداری از یک زندگی شاد داشته باشد.

علم شادی: آشنایی با انواع خرید

پیش از پرداختن به دسته بندی های مختلف خریدهای شادی بخش، باید این را بدانیم که دارایی های ما چه تأثیری بر شادی ما دارند.

دانشمندان علوم اجتماعی خرید کردن را به ۲ دسته تقسیم می کنند: مادی و تجربه ای. اقلام مادی شامل کالاهای فیزیکی هستند که داشتن آن ها است که به ما شادی می بخشد. در مقابل، خریدهای تجربه ای برای ما تجربه ی زندگی و خاطره فراهم می آورند.

با وجود افزایش مصرف گرایی از قرن بیستم، تحقیقات نشان داده تجربه ها شادی ماندگارتری به ما می بخشند.

پدیده ی سازگاری لذت ‌گرایی، دلیل کوتاه بودن عمر شادی ناشی از کالاهای مادی را توضیح می دهد. وقتی به داشتن چیزی عادت می کنیم، دل مان چیز دیگری را می خواهد.

برعکس، شادی ناشی از تجربه ها نه فقط از خود آن تجربه، بلکه هم از لذت مورد انتظار آن و خاطراتی که بعد از آن تجربه زنده می شوند، نشأت می گیرد.

داشتن خریدهای آگاهانه در زمینه ی تجربه، سرگرمی، آموزش و سلامت، می تواند به بهبود سلامت روان کمک کند.

گروه اول: تجربیات در مقابل متعلقات

تحقیقات بی شماری نشان داده صرف پول برای تجربیات در مقایسه با کالاهای مادی افزایش ماندگارتری در احساس شادی دارد. یک دلیل آن پدیده ی سازگاری لذت جویانه است که پیش تر به آن اشاره شد.

شادی ناشی از خرید خودروی گران قیمت به این دلیل به سرعت از میان می رود که به یک واقعیت روزمره تبدیل می شود. برعکس، شادی ناشی از تجربه ی تکرار نشدنی بالون سواری بر فراز یک دشت، ماندگار می شود.

به علاوه تجربه ها زمینه ساز شکل گیری ارتباطات اجتماعی، رشد فردی و ایجاد خاطره هستند، چیزهایی که به زندگی ما هویت و معنا می بخشند.

علم نشان داده سفر به مکان ها منحصر به فرد و لذت بردن از تجربیات مهیج بالاترین سهم را تقویت روحیه و افزایش حس رضایتمندی در زندگی دارد.

گروه دوم: سلامت جسم و روان

پژوهش ها می گوید میان داشتن رفتارهای سالمی مانند ورزش منظم، خواب کافی، تغذیه ی مناسب و کنترل اضطراب با افزایش شادی ارتباط وجود دارد.

افزایش سلامت جسم باعث افزایش سلامت روان از جهات متعددی می شود. فعالیت فیزیکی باعث آزاد شدن اندورفین ها و پروتئین هایی به نام BDNF می شود که محرک انتقال دهنده های عصبی شادی بخش هستند. تغذیه ی مناسب عناصر مفید برای عملکرد مغز و سلامت روان را فراهم می آورد.

به علاوه، داشتن رفتارهای سالم حس کلی خودمراقبتی و عزت نفس را افزایش می دهد.

نتیجه ی سرمایه گذاری بر روی سلامت جسم و روان خود را در حس شادی ای که طی زندگی تان تجربه خواهید کرد، می توانید ببینید.

گروه سوم: خدماتی که به صرفه جویی در وقت کمک می کنند

بر اساس تحقیقات، میان حس کمبود وقت و اضطراب های زندگی با کاهش احساس شادی ارتباط وجود دارد. وقتی برنامه ی روزانه مان شلوغ و فشرده باشد و دائم از کاری به کاری دیگر مشغول باشیم، اضطراب بیشتری متحمل می شویم، احساس رضایتمندی کمتری در زندگی می کنیم و سلامت ضعیف تری برخوردار خواهیم بود.

صرف هزینه برای خدماتی که به صرفه جویی در وقت کمک می کنند، به ما این امکان را می دهد تا اضطراب روزانه ی کمتری داشته باشیم و وقت خود را برای انجام فعالیت های شادی بخش، آزاد کنیم.

هم علم و هم غریزه ی ما می گوید کاهش احساس فقر زمانی و اضطراب نقش چشمگیری در افزایش شادی دارد.

گروه چهارم: سرگرمی ها و فعالیت های خلاقانه

پژوهش های متعدد نشان داده داشتن سرگرمی و انجام فعالیت های خلاقانه با دستاوردهای قابل سنجش، به افزایش شادی، حس رضایتمندی در زندگی و سلامت روان کمک می کند.

سرگرمی ها و کارهای هنری و دستی ای که به تمرکز نیاز دارند و توانایی های ما را به چالش می کشند، فرد را وارد حالت تمرکز عمیق می کنند و تأثیر چشمگیری در بهبود روحیه و کاهش اضطراب دارند.

به علاوه، فعالیت های خلاقانه فرصت ارزشمندی برای ابراز افکار و احساسات خود فراهم می کنند.

نقاشی، شعر نویسی، ساخت موسیقی یا باغبانی، به روح مان غنا می بخشند

با توجه به نیاز ذاتی انسان به هدایت هدفمند انرژی خود و ایجاد دستاوردهایی که بازتابی از خود منحصر به فردمان هستند، سرگرمی ها و فعالیت های خلاقانه می توانند به شکلی قدرتمند این نیاز را برطرف سازند.

گروه پنجم: آموزش و رشد فردی

صرف هزینه برای آموزش و فعالیت های مرتبط با رشد فردی تأثیر زیادی در افزایش احساس شادی دارد.

به چالش کشیدن ذهن خود برای ارتقاء دانش، مهارت ها و حس هدفمندی، به زندگی ما ارزش می بخشد.

ثبت نام در دوره های آموزشی حوزه ی مورد علاقه ی خود، شرکت در کلاس های آنلاین و حتی صرف وقت پای ویدئوهای آموزشی یوتیوب، دستاوردهای قابل سنجشی به همراه می آورد که حس رضایتمندی در زندگی را افزایش خواهد داد.

ما به واسطه ی یادگیری، شایستگی های بیشتری به دست می آوریم که اعتماد به نفس و خودکارآمدی ما را افزایش می دهند.

بالفعل کردن هر چه بیشتر پتانسیل های خود، باعث تقویت روحیه می شود.

از یادگیری آشپزی گرفته تا گذراندن دوره ی کد نویسی و شرکت در کلاس های روانشناسی مثبت گرا، هر هزینه ای که صرف آموزش خود می کنید، شادی ای برایتان به دنبال می آورد که در هیچ فروشگاهی قابل خریداری نیست.

منبع: روزیاتو

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید