بکشید و خوشگلم کنید!

بکشید و خوشگلم کنید!

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز یادآور شد: در مورد جراحی‌های زیبایی و همین طور لیپوساکشن آگاهی مردم ما باید خیلی بیشتر از چیزی باشد که اکنون در سطح جامعه وجود دارد. مردم باید بدانند برای موارد غیر اورژانسی عجله نکنند.

کد خبر : ۱۷۰۹۲۵
بازدید : ۲۵

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی اظهار کرد: انجام عمل لیپوساکشن توسط افراد غیرحرفه‌ای بسیار پرعارضه و گاها مرگبار است. خطرناک‌ترین و مهمترین عوارض آن آمبولی، عفونت و خونریزی است که می‌تواند منجر به فوت شود. بنابراین لیپوساکشن باید توسط پزشکان فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی انجام شود.

دکتر عباس نصیری گفت: عمل جراحی لیپوساکشن عمدتا به عنوان یک جراحی زیبایی شناخته می‌شود که برای ایجاد ظاهر مناسب‌تر در هر قسمتی از بدن انجام می‌شود ولی صرفا جنبه زیبایی ندارد.

وی افزود: در عمل جراحی لیپوساکشن از ساکشن برای حذف و تغییر فرم چربی و شکل دادن به نواحی خاصی از بدن مانند شکم، پهلو، ران، باسن، بازوها، گردن و سایر قسمت‌ها استفاده می‌کنند. لیپوساکشن می‌تواند به صورت مجزا در هر قسمت از بدن و یا اینکه همزمان برای چند ناحیه از بدن انجام شود. اما بسته به اینکه چه قسمت‌هایی از بدن نیاز به لیپوساکشن داشته باشد، ممکن است مدت بستری در بیمارستان کوتاه‌تر یا طولانی‌تر شود. درد، تورم، کبودی، اختلال حسی احتمالی، علایم التهابی، تب، تپش قلب و تنگی نفس پس از لیپوساکشن از علایم هشدار دهنده هستند.

دکتر نصیری ادامه داد: عمل لیپوساکشن، درمانی برای کاهش وزن نیست، بلکه یک جراحی زیبایی است و در صورتی که توسط افراد غیر حرفه‌ای انجام شود، خطرات جدی و عوارض احتمالی در پی خواهد داشت، بنابراین مهم است که قبل از هر گونه اقدامی با پزشک فوق تخصص جراحی پلاستیک صحبت کرد تا عوارض کمتر و نتایج بهتر ایجاد شود .

وی بیان کرد: نتیجه عمل جراحی لیپوساکشن وابسته به تغییر وزن است، به خاطر همین توصیه می‌شود که در وزن ثابتی که دیگر قرار نیست دچار تغییر شود، این عمل صورت گیرد. یکی از مشکلات مربوط به انجام این عمل توسط افراد غیرحرفه‌ای، عدم توجه به این مورد است. از موارد مهم دیگر غلظت و حجم مایعی است که در این عمل جراحی استفاده شده و تقسیم بندی‌های مختلفی دارد. این مایع برای هرناحیه از بدن کاربرد خاص خود را دارد و افراد غیرحرفه‌ای توجهی به این موارد نمی‌کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز افزود: در مجموع نداشتن تخصص و دانش کافی و نیز نادیده گرفتن این موارد توسط این اشخاص، باعث تاثیر کم عمل جراحی، فرم دهی نادرست و عوارض جبران ناپذیر در فرد متقاضی و زیباجو می‌شود.

دکتر نصیری در ادامه گفت: خطرناک‌ترین و مهمترین عارضه این عمل جراحی، آمبولی است که با درصد بالایی احتمال مرگ و میر دارد. متاسفانه مرگ به علت ایجاد این عارضه را در جراحی‌های غیرحرفه‌ای بیشتر از حالت عادی شاهد هستیم. اشخاص و مراکز غیر حرفه ای در بسیاری از موارد سعی می‌کنند فوت و عوارض عملکرد خود را پنهان کنند تا واهمه و ترس و آگاهی ایجاد نشود. از طرفی بتوانند اقدامات نادرست خود را در پشت تبلیغات کاذب ادامه دهند. اما با توجه به عوارض مختلفی که لیپوساکشن داشته و از آنجایی که مراقبت‌های بعد از آن بسیار مهم است، معمولا پزشکانی که به صورت فوق تخصصی کار می‌کنند تمام این موارد را به متقاضی عمل توضیح می‌دهند.

دکتر نصیری با اشاره به عوارض دیگر این جراحی گفت: ایجاد عفونت در برخی از موارد ممکن است بسیار آسیب زننده باشد. در نتیجه این عارضه که بازهم در نتیجه لیپوساکشن توسط افراد غیر حرفه‌ای بیشتر دیده می‌شود، احتمال بد شکلی و به هم خوردن فرم ظاهری که باید با این عمل اصلاح شود، وجود دارد.

وی ادامه داد: توصیه می‌کنیم افرادی که تمایل به انجام عمل لیپوساکشن دارند، بدون عجله و با برنامه ریزی و سر فرصت آن را انجام دهند. چون معمولا قبل از ایام خاص از جمله تعطیلات، متقاضی این عمل‌ها افزایش می‌یابد و همین امر باعث می‌شود که افراد غیر حرفه‌ای و سودجو ترفندهایی استفاده کرده و با سوء استفاده از بی اطلاعی مردم این جراحی را انجام دهند که با این شرایط قطعا عواقب جراحی لیپوساکشن هم بیشتر خواهد شد.

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی اظهار کرد: نکته مهم دیگر این است که قبل یا همزمان یا بعد از عمل لیپوساکشن ممکن است جراحی دیگری هم لازم باشد بنابراین انجام دهنده این جراحی حتما باید علم وآگاهی این را هم داشته باشد.

وی در مورد افراد با وزن بالا گفت: در خصوص کسانی که وزن خیلی بالایی دارند و یا بر اساس نظر دیگران به انجام این عمل تمایل پیدا می‌کنند، توصیه می‌شود که خیلی سریع به سمت این عمل نروند و قبل از آن با یک پزشک فوق تخصص جراحی پلاستیک مشورت کنند. چون تاثیر این جراحی در همه یکسان نیست به عبارتی دو نفر ممکن است یک عمل ثابتی را انجام دهند ولی نتیجه‌شان باهم متفاوت باشد. خیلی از مراجعین به توصیه افراد دیگر یا بر اساس مشاهدات خودشان از عمل‌های سایرین، ترغیب شده و این عمل را انجام داده‌اند، در حالی که اصلا تحقیق نکرده‌اند آیا این عمل برای آنها مناسب است یا خیر و یا اینکه جراح و پزشک درستی را انتخاب کرده اند یا نه. لذا بدون مشاوره عمل را انجام داده و نه تنها انتظاراتشان برآورده نشده که بدتر هم شده‌اند.

 عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز یادآور شد: در مورد جراحی‌های زیبایی و همین طور لیپوساکشن آگاهی مردم ما باید خیلی بیشتر از چیزی باشد که اکنون در سطح جامعه وجود دارد. مردم باید بدانند برای موارد غیر اورژانسی عجله نکنند. برای یافتن پزشک متخصص مرجعی به نام نظام پزشکی سایت نظام پزشکی www.irimc.org یا انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران www.ispas.ir در دسترس است و می توان به واسطه آن، پزشکان مورد تایید وزارت بهداشت را پیدا کنند.

دکتر نصیری در خصوص آمار جراحی لیپوساکشن اظهار کرد: چون در برخی موارد این جراحی بی رویه و نادرست به وسیله افراد غیر متخصص انجام می‌شود، آماری هم از این عمل‌ها ارائه نمی‌کنند،بنابراین آمار واضح و دسته بندی شده‌ای در خصوص آن در اختیار نداریم اگر هم آماری وجود داشته باشد آن را می‌پوشانند.

منبع: ایسنا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید