این نمک‌ها را مصرف نکنید

این نمک‌ها را مصرف نکنید

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت نسبت به مصرف نمک‌های رنگی هشدار داد.

کد خبر : ۱۷۳۷۴۶
بازدید : ۳۵

احمد اسماعیل‌زاده؛ مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه نمک‌های رنگی (صورتی، آبی، بنفش و سنگ نمک) سلامتی شما را به خطر می‌اندازند، اظهار کرد: نمک از معدن‌های سنگ نمک با حفر زمین توسط ماشین‌ها و سپس انفجار و خرد کردن سنگ‌های نمک به دست می‌آید. سنگ نمک بیشتر برای یخ‌زدایی به کار می‌رود و این نوع نمک برای مصرف خوراکی مناسب نیست.

وی با اشاره به تبلیغات استفاده از نمک‌های رنگی و سنگ نمک بیان کرد: امروزه درخصوص مصرف نمک‌های رنگی و سنگ نمک، شاهد تبلیغات گسترده از سوی افراد شیاد و ناآگاه هستیم، در تبلیغات، این افراد عنوان می‌کنند که به جای مصرف نمک‌های تصفیه شده یُددار از نمک‌های رنگی و سنگ نمک استفاده کنید و دلیل‌شان این است که این نمک‌ها طبیعی بوده و فشار خون را بالا نمی‌برند و حاوی عناصری مانند آهن و منیزیم هستند که برای بدن مفید است! در حالیکه نمک‌های رنگی و سنگ نمک به دلیل اینکه از معادن و دریاچه‌ها و کوه‌ها استخراج می شوند، حاوی ناخالصی‌های متعدد و ذرات شیمیایی همچون فلزات سنگین سرطان‌زا هستند که برای سلامت مصرف کننده مضر است و می‌تواند زمینه ابتلا به سرطان را در فرد ایجاد کند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تصریح کرد: همچنین به دلیل وجود گچ و شن و خاک در این نمک‌ها به دلیل تصفیه نشدن، این‌گونه نمک‌ها می‌تواند در فرد مصرف‌کننده احتمال ایجاد سنگ کلیه را ایجاد کند بنابراین، آگاه باشید و فریب تبلیغات این افراد ناآگاه و سودجو را نخورید و برای سلامتی خودتان از نمک تصفیه شده یُددار استفاده کنید.

پویش ملی اطلاع‌رسانی تغذیه سالم با هدف آگاهی بخشی آحاد جامعه درخصوص مصرف نمک تصفیه شده یُددار و افزایش مصرف لبنیات با شعار "انتخاب همه، نمک کم اما تصفیه شده یُددار" برای هفته اول و شعار "از کودکی تا پیری، لبنیات دوست سلامتی" برای هفته دوم، از تاریخ ۱ بهمن ماه آغاز شده و تا ۱۵ بهمن ماه سال جاری ادامه دارد.

منبع: تسنیم

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید