مادرانی که مقصر بیماری کبد پسران خود هستند

مادرانی که مقصر بیماری کبد پسران خود هستند

نوزادان پسری که از مادران چاق متولد می‌شوند، در بزرگسالی از مشکلات سلامتی بیشتری رنج می‌برند.

کد خبر : ۱۷۵۵۹۹
بازدید : ۱۵۹

پسران متولد شده از مادران چاق در هنگام تولد اضافه وزن دارند و در مراحل بعدی زندگی دچار عوارض متابولیک ازجمله بیماری کبد و دیابت می‌شوند.

این یافته نتایج تحقیق جدید به رهبری محققان دانشگاه استرالیای جنوبی (UniSA) است که به بررسی تاثیر چاقی مادر بر سیگنال‌دهی آندروژن کبدی جنین پرداخته است.

جنین‌های پسر زنان باردار چاق، سیگنال‌های مختلفی دارند که توسط هورمون‌های جنسی مردانه در کبد فعال می‌شوند و آنها را تشویق می‌کند تا رشد را به قیمت سلامتی خود در اولویت قرار دهند.

محقق این تحقیق، دکتر اشلی میکین اظهار کرد: آندروژن‌ها ویژگی‌های مردانه‌ را به مردان می‌دهند و در رشد آن‌ها حیاتی هستند، اما اگر تعداد آنها زیاد باشد، جنین‌های پسر خیلی بزرگ می‌شوند و نه تنها در بدو تولد مشکلاتی ایجاد می‌کنند، بلکه بر عملکرد کبد آنان در بزرگسالی نیز تاثیر می‌گذارند.

جنین‌های دختری مادران باردار چاق، در معرض تستوسترون اضافی قرار می‌گیرند، مسیر آندروژن در کبد را قطع و رشد آنها را محدود می‌کنند و خطر اختلالات متابولیک در بزرگسالی را کاهش می‌دهند.

دکتر میکین می‌گوید: «ما می‌دانیم که تفاوت‌های جنسی در اختلالات متابولیک در اواخر زندگی در پاسخ به چاقی مادر وجود دارد».

مردان در بزرگسالی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های کبد چرب غیرالکلی و دیابت هستند، اگر مادرشان در دوران بارداری چاق باشد و وزن هنگام تولد آنها بالاتر از چهار کیلوگرم باشد.

آندروژن‌ها از نظر ژنتیکی برای اولویت‌بندی طراحی شده‌اند، زیرا از رشد ویژگی‌های مردانه - ازجمله اندازه - پشتیبانی می‌کند اما آندروژن بیش از حد بد است.

محقق ارشد این تحقیق، پروفسور جانا موریسون، رئیس گروه تحقیقاتی اولیه سلامت بزرگسالان در دانشگاه مذکور می‌گوید که این مورد تعادلی خوب برای زنان است که در دوران بارداری تغذیه مناسب را دریافت کنند تا از شرایط مطلوب برای شکوفایی فرزند متولد نشده خود اطمینان حاصل کنند.

وی بیان کرد: «همچنین خطراتی برای سوء تغذیه فرزندان در دوران بارداری وجود دارد. اگر شما خیلی کوچک، خیلی بزرگ یا خیلی زود به دنیا آمده‌اید و اگر مرد هستید، در معرض پیامدهای منفی بعدی در زندگی قرار دارید».

پروفسور موریسون می‌گوید تا زمانی که جامعه رویکرد خود را به تغذیه تغییر ندهد، نبرد سختی برای کاهش چاقی و مسائل مربوط به سلامتی از رحم تا بزرگسالی خواهد بود.

ما به‌عنوان یک جامعه، نیاز فوری به رسیدگی به چاقی داریم. اگر به کودکان در مورد اهمیت تغذیه سالم آموزش داده شود، این امر تا بزرگسالی ادامه خواهد یافت، ازجمله در دوران بارداری، جایی که تغذیه صحیح بسیار مهم است.

دکتر میکین تاکید کرد: در این دوره زمانی، مکمل‌هایی که عدم تعادل تغذیه‌ای در بارداری را برطرف می‌کنند، می‌توانند بهترین شانس رشد مطلوب را برای جنین فراهم کنند.

منبع: ایسنا

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید