۶ دلیل که نشان می‌دهد چرا گربه‌ها عاشق جعبه هستند

۶ دلیل که نشان می‌دهد چرا گربه‌ها عاشق جعبه هستند

احتمالا احساس ایمنی و امنیت اولین دلیل علاقه‌ی گربه‌ها به جعبه است. پنهان شدن یا پیدا کردن مکانی سر بسته و دنج معمولی‌ترین واکنش گربه‌ای است که ترسیده یا درگیر استرس است. او به طور غریزی با نگاه کردن به جعبه به این نتیجه می‌رسد که اگر در جعبه بنشیند هیچ چیز دیگری نمی‌تواند پشت یا کنار او پنهان شود.

کد خبر : ۱۹۳۹۰۵
بازدید : ۳۱

گربه‌ها عاشق جعبه هستند، این را همه می‌دانند. در حقیقت نمی‌توانید کسی را پیدا کنید که از این موضوع خبر نداشته باشد.

گاهی رفتارهای گربه‌ها وقتی در جعبه هستند و جنگی که ببین آن‌ها بر سر صاحب یک کارتن کوچک و حتی پاره شده در می‌گیرد آنقدر خنده‌دار است که دوست دارید ساعت‌ها به آن نگاه کنید. اما واقعا چرا گربه‌ها عاشق جعبه هستند؟ تا به حال به دلیل این عشق افلاطونی و افسانه‌ای بین این دو فکر کرده‌اید؟ اگر فکر کرده‌اید و به جواب درستی نرسیده‌اید باید بگویم که من جواب را پیدا کرده‌ام.

در این مطلب قرار از راز این عشق پرده بردارم و به شما بگویم که چرا گربه‌ها عاشق جعبه هستند. پس چند دقیقه‌ای از جایتان تکان نخورید و این مطلب را بخوانید تا از این به بعد بتوانید از دید گربه‌ها به جعبه نگاه کنید. حتی شاید بتوانید جعبه‌های بهتر و با کیفیت‌تری در اختیارشان قرار دهید.

 

چرا گربه‌ها عاشق جعبه هستند؟

امکان ندارد شما بتوایند ذهن یک گربه را بخوانید و منطق کارهای او را درک کنید. حتی اگر سال‌های سال است با گربه سر و کار دارید و از آن‌ها نگهداری می‌کنید باز هم می‌توانند شما را غافلگیر کنند. سوالات بی‌پاسخ زیادی درباره‌ی گربه‌ها وجود دارد که به نظر نمی‌رسد هیچ وقت به جواب دقیقی درباره‌ی آن‌ها برسیم. علاقه‌ی گربه به جعبه‌ها یکی از همین موضوعات است که هنوز جواب دقیقی برایش پیدا نشده اما با بررسی رفتارها و شرایط، به ۶ احتمال برای توجیه این علاقه رسیده‌ایم. در ادامه قرار است با این ۶ دلیل و احتمال آشنا شوید.

۱. جعبه‌ها احساس ایمنی و امنیت به گربه‌ها می‌دهند

احتمالا احساس ایمنی و امنیت اولین دلیل علاقه‌ی گربه‌ها به جعبه است. پنهان شدن یا پیدا کردن مکانی سر بسته و دنج معمولی‌ترین واکنش گربه‌ای است که ترسیده یا درگیر استرس است. او به طور غریزی با نگاه کردن به جعبه به این نتیجه می‌رسد که اگر در جعبه بنشیند هیچ چیز دیگری نمی‌تواند پشت یا کنار او پنهان شود. میدان دید او در جعبه کامل و مستقیم است و همه چیز در نزدیکی او اتفاق می‌افتد. جعبه‌ها به گربه‌ها کمک می‌کنند که آرامش پیدا کرده و اضطراب خود را تسکین دهند.

جالب است بدانید که گربه‌های اسفینکس (گربه‌های بدون مو) بیشتر از دیگر گربه‌ها نشستن و خوابیدن در جعبه را دوست دارند. محیط جدید می‌تواند برای یک گربه بسیار استرس‌زا باشد و یک جعبه در محیط جدید به راحتی امن‌ترین پناهگاه او می‌شود. پس اگر گربه‌تان را به خانه‌ی جدید برده‌اید یا گربه‌ی جدیدی به خانواده‌تان اضافه شده است حتما یک جعبه در نزدیکی او قرار دهید تا احساس امنیت بیشتری داشته باشد.

در یک مطالعه‌ی دانشگاهی که در پناهگاه حیواناتی در هلند انجام شده، ۱۹ گربه‌ی تازه وارد را به دو گروه تقسیم کردند. به یکی از این دو گروه در طول روز جعبه‌های کوچک و بزرگ دادند و به گروه دیگر هیچ جعبه‌ای ندادند. در پایان روز با اندازه‌گیری شاخص‌های استرس در گربه‌ها مشخص شد گروهی که جعبه در اختیار داشتند اضطراب کمتری را تجربه کرده‌اند و در پایان روز احساس امنیت بیشتری دارند.

17

۲. بازی با جعبه برای گربه‌ها سرگرم‌کننده است

شاید بتوان گفت گربه‌ها عاشق جعبه هستند چون بازی کردن با آن‌ها بسیار برایشان لذتبخش است و می‌توانند با پنهان شدن و کمین کردن برای طعمه‌های خیالی، حس غریزی درندگی خود را زنده کنند. گربه‌ها می‌توانند در جعبه بچرخند، به داخل و خارج آن بپرند و برای اسباب‌بازی‌ها یا پاهای صاحبشان کمین کنند. اگر به گربه‌تان یک توپ بدهید مدتی با آن بازی می‌کند اما وقتی یک جعبه به او می‌دهید انگار که بهترین چیز در دنیا را از شما هدیه گرفته است. یک جعبه‌ی مقوایی برای گربه برابر با دیزنی‌لند برای بچه‌ها است!

18

۳. گربه‌ها عاشق جعبه هستند چون غرایز آن‌ها را فعال می‌کند

همانطور که در بخش قبل اشاره کردم، یک جعبه می‌تواند غریزه‌ی سرکوب شده‌ی درندگی و شکار را در گربه‌ی شما فعال کند. گربه‌ها در طبیعت شکارچی هستند. بارزترین مشخصه‌ی یک شکارچی هم پنهان شدن و تماشای طعمه، تعقیب آن و انتظار برای زمانِ درستِ شکار کردن است. گربه‌های خانگی ما دیگر برای تغذیه نیازی به شکار کردن ندارند اما از اجرای مراسم شکارِ طعمه‌ی فرضی در جعبه‌ها احساس خوبی پیدا می‌کنند.

19

۴. پنجول کشیدن و جویدن جعبه‌ها لذتبخش است

گربه‌ها استاد پنجول کشیدن و خراشیدن هستند و همه جای خانه، از مبل و پرده تا فرش‌ها، از خودشان یادگاری به جا می‌گذارند. جعبه‌ها هم یک گزینه‌ی عالی برای پنجول کشیدن هستند چون آنقدر خوب پاره و رشته رشته می‌شوند که گربه‌ها با تمام وجود از آن لذت می‌برند. وقتی گربه جایی را خراش می‌دهد عطر پاستیل‌های کف دست و پنجول‌های خود را در آن نقطه باقی می‌گذارد. پس این منطقی است که پناهگاه مخفی خود را حسابی پنجول بکشد تا بوی خودش را بگیرد و تا آخر عمر به عنوان قلمروی اختصاصی‌اش باقی بماند.

20

۵. گربه‌ها عاشق جعبه هستند چون گرمای دلچسبی دارد

این جالب‌ترین دلیل علاقه‌ی گربه‌ها به جعبه است. یک گربه در دمای ۳۰ تا ۳۶ درجه‌ی سانتیگراد راحت است اما خانه‌های ما معمولا دمایی بین ۲۲ تا ۲۴ درجه دارند. این یعنی اختلاف دمایی ۱۴ تا ۲۱ درجه بین دمای محبوب انسان و گربه برای زندگی وجود دارد و آن‌ها مجبورند در خانه‌های سرد ما زندگی کنند. پس وقتی داخل جعبه می‌روند تا بخوابند یعنی فقط سردشان است. جعبه به راحتی در نقش عایق عمل می‌کند و گربه‌ها می‌توانند به راحتی در دمای محبوبشان استراحت و بازی کنند.

21

۶. جعبه‌ها برای خوابیدن راحت‌تر هستند

دوستانه می‌گویم، پول خود را برای خرید یک جای خواب فانتزی و گران قیمت هدر ندهید. یک پتو در جعبه‌ قرار دهید تا گربه‌ی شما مثل یک شاهزاده به قصر مقوایی‌اش وارد شود و از اقامت در آن لذت ببرد. جعبه‌ها مکانی دنج و مجلل (از نگاه گربه) هستند که بهترین فضا برای خوابیدن را فراهم می کنند.

22

چگونه با خیال راحت یک جعبه برای گربه‌ تهیه کنیم؟

حالا که می‌دانید گربه‌ها عاشق جعبه هستند وقت آن رسیده که با انجام چند کار ساده یک جعبه‌ی خالی امن و عالی در اختیار گربه‌ی عزیزتان قرار دهید. برای ایمن کردن جعبه‌ها به روش زیر عمل کنید:

  • منگنه‌ها را از جعبه خارج کنید تا بدن گربه‌ی شما در حین بازی یا خواب زخم نشود. منگنه می‌تواند سوراخ‌های دردناکی روی بدن گربه ایجاد کند.
  • چسب‌ها و نوارهای پلاستیکی که دور جعبه پیچیده شده‌اند را جدا کنید. اگر این اقلام را از جعبه جدا نکنید می‌تواند به راحتی دور اندام‌های گربه بپیچد و به او آسیب برساند. یا حتی دور گلوی او پیچیده و گربه را خفه کند.
  • اگر در اطراف جعبه برش‌هایی برای جای دست ایجاد شده است بهتر است آن‌ها را با کمک کاتر و قیچی بزرگتر کنید سرِ تا گربه‌تان در حین پاره کردن آن قسمت‌ها گیر نکند.
  • اگر اثری از چسب نوارچسب‌ها روی جعبه باقی مانده است با پارچه‌ای خیس پاک کنید یا یک لایه‌ی نازک از مقوای آن قسمت را جدا کنید تا گربه به سراغش نرود. بعضی از گربه‌ها عاشق طعم چسب هستند و اگر این قسمت‌ها را ببلعند درگیر انسداد روده می‌شوند.
  • مطمئن شوید که هیچ قطعه‌ی پلاستیکی داخل و بیرون از جعبه وجود ندارد. پلاستیک، حتی به مقدار کم، به راحتی گربه‌ی شما را خفه می‌کند.

23

مرور کلی

حتما شما هم عکس و فیلم‌های بامزه از گربه‌هایی که در جعبه پنهان شده‌اند یا با گربه‌های دیگر در حال بازی و جنگیدن بر سر جعبه هستند را دیده‌اید. در حقیقت گربه‌ها عاشق جعبه هستند اما دلیل اصلی آن را کسی نمی‌داند. در این مطلب به بررسی مهم‌ترین دلایل این عشق افلاطونی پرداخته‌ایم.

منبع: خبرآنلاین16

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید