طرز تهیه شربت زعفران خوشرنگ و خوشمزه به چند روش مختلف

طرز تهیه شربت زعفران خوشرنگ و خوشمزه به چند روش مختلف

درست کردن چنین شربتی قلق دارد؛ نمی‌شود بدون دستورالعمل همه‌‌چیز را با هم ترکیب کرد و در نهایت هم انتظار یک شربت جادویی را داشت؛ باید همه مواد تشکیل‌دهنده به اندازه و به‌قاعده باشند تا نتیجه کار همانی شود که انتظارش را دارید.

کد خبر : ۱۹۴۸۲۳
بازدید : ۴۷

یک روز گرم تابستانی را در نظر بگیرید که از شدت گرمای هوا کاملاً کلافه و خسته شده‌‌اید و تمام بدن‌تان زیر نور آفتاب داغ شده‌است. چه‌چیز بهتر از یک لیوان بزرگ شربت زعفران و گلاب که عطرش همه‌جای خانه را پر کرده‌است، می‌تواند شما را خوشحال کند؟ شربتی که عطر و رنگ دل‌انگیزش آدم را مست می‌کند و صدای تکه‌های یخ درون لیوانش گوش را نوازش می‌دهد.

البته درست کردن چنین شربتی قلق دارد؛ نمی‌شود بدون دستورالعمل همه‌‌چیز را با هم ترکیب کرد و در نهایت هم انتظار یک شربت جادویی را داشت؛ باید همه مواد تشکیل‌دهنده به اندازه و به‌قاعده باشند تا نتیجه کار همانی شود که انتظارش را دارید. در این مطلب می‌خواهیم طرز تهیه شربت زعفران را به شما آموزش دهیم؛ همان شربتی که احتمالا تا الان جاهای مختلف نوشیده‌اید و حالا دل‌تان می‌خواهد خودتان دست به کار شوید و آن را به‌عنوان مرهمی برای روزهای گرم تابستانی‌تان نوش جان کنید. تا انتها همراه‌مان باشید تا تمام فوت‌‌وفن‌هایش را یاد بگیرید.

طرز تهیه شربت زعفران و گلاب

برای درست کردن این نوشیدنی اصیل ایرانی، احتیاج به مواد زیر دارید:

مواد لازم مقدار
آب نیم‌لیتر
گلاب یک لیوان
عرق بیدمشک یک لیوان
آب جوش ولرم نصف لیوان
عسل ۵ تا ۶ قاشق غذاخوری
زعفران نصف قاشق غذاخوری

طرز تهیه: برای شربت زعفران مجلسی ابتدا باید آب، گلاب و عرق بیدمشک را درون یک ظرف با هم ترکیب کنید؛ سپس عسل را در آب جوش حل و زعفران را به آن اضافه نمایید. در نهایت محلول عسل، آب و زعفران را با ترکیب گلاب و عرق بیدمشک مخلوط کنید و برای چند ساعت داخل یخچال بگذارید تا طعم‌ها با هم تریکب شوند. سپس با چند تکه یخ آن‌ها را در لیوان سرو نمایید.

نکته: اگر طعم عرق بیدمشک را دوست ندارید، می‌توانید آن را حذف کنید.

طرز تهیه شربت زعفران با تخم شربتی

55

طرز تهیه شربت زعفران نذری معمولاً به این صورت است که این شربت را با تخم شربتی ترکیب می‌کنند تا جلوه زیباتر و مزه بهتری داشته باشد. اگر شما هم دوست دارید به این روش شربت‌تان را درست کنید، نیاز به مواد زیر دارید:

مواد لازم مقدار
شکر ۴ قاشق غذاخوری
آب خنک ۴ لیوان
زعفران دم کرده غلیظ ۱ قاشق غذاخوری
آبلیموی تازه ۱ قاشق غذاخوری
تخم شربتی ۴ قاشق غذاخوری

این نوشیدنی می‌تواند عطش و خستگی شما را در عرض چند ثانیه نابود کند. از آنجایی‌که تخم شربتی می‌تواند برای مدت طولانی آب زیادی را در خود ذخیره کند، با خوردن چنین شربتی شما در طول روز کمتر احساس تشنگی می‌کنید؛ بنابراین بهترین نوشیدنی برای ماه رمضان به حساب می‌آید.

طرز تهیه: تخم شربتی را در یک کاسه کوچک بریزید و روی آن را با مقداری آب بپوشانید. ۱۰ دقیقه صبر کنید تا این دانه‌ها لعاب بیندازد. حالا آن‌ها را داخل یک صافی بریزید و با آب بشویید. در نهایت تخم شربتی را داخل یک پارچ مناسب بریزید. سپس شکر را در مقداری آب گرم حل کنید و روی تخم شربتی‌ها بریزید. زعفران و آبلیمو را هم به آن‌ها اضافه کنید و در آخر روی آن‌ها آب خنک بریزید. شربت خوشمزه و جذاب‌تان آماده نوشیدن است. با این شربت می‌توانید در فصل‌های گرم از مهمان‌های‌تان پذیرایی کنید.

طرز تهیه شربت زعفران غلیظ

56

اگر می‌خواهید یک شربت زعفران غلیظ درست کنید که همیشه در یخچال‌تان باشد و هر وقت خواستید فقط با اضافه کردن مقداری آب یخ در آن، شربت‌تان آماده شود، باید مواد زیر را آماده کنید:

مواد لازم مقدار
زعفران ساییده‌شده ½ قاشق غذاخوری
گلاب ¼ پیمانه
آب نیم لیتر
شکر به میزان دلخواه
آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه: زعفران را داخل یک لیوان می‌ریزیم و سپس آن را با آب جوش پر می‌کنیم. حالا یک بشقاب روی لیوان می‌گذاریم تا زعفران دم بکشد.

فوت کوزه‌گری: برای اینکه زعفران بیشتر رنگ بدهد، وقتی مقداری دم کشید، یک تکه یخ درون آن می‌اندازیم تا به‌اصطلاح به آن شوک وارد شود. علاوه‌بر این می‌توانید زعفران را روی بخار کتری قرار دهید.

پس از اینکه زعفران دم کشید، یک ظرف مناسب انتخاب می‌کنیم و روی شعله می‌گذاریم. نیم لیتر آب را درون آن می‌ریزیم و شکر را به آن اضافه می‌کنیم. میزان شکر بستگی به ذائقه شما دارد که می‌خواهید چقدر شربت‌تان شیرین باشد. حالا آن را به مدت ۲۰ دقیقه می‌جوشانیم تا به غلظت و قوام مناسب برسد. سپس به ترتیب زعفران، گلاب و آبلیمو را اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم. وقتی شربت به قوام مناسب رسید، زیر شعله را خاموش می‌کنیم تا شربت سرد شود.

نکته۱: در تهیه شربت زعفران از حرارت بالا استفاده نکنید تا شربت شما در آخر شکرک نزند.

نکته۲: اگر شربت‌تان خیلی غلیظ شود، ممکن است شکرک بزند که دوباره می‌توانید آن را با اضافه کردن مقداری آب جوش بجوشانید تا دانه‌های شکرک از بین برود.

نکته ۳: این شربت را در ظرف مناسب بریزید و در هنگام سرو مقداری از آن را با آب و تکه‌های یخ درون لیوان ترکیب کنید.

نکته ۴: اگر طرز تهیه شربت زعفران برای ۴ نفر را می‌خواهید، این مقداری که در جدول بالا گفتیم، مناسب است.

طرز تهیه شربت زعفران و آبلیمو

شربت زعفران و آبلیمو را خیلی از ما ها به نام همان شربت آبلیمو می‌شناسیم. برای تهیه آن به مواد زیر نیاز داریم:

مواد لازم مقدار
زعفران دم‌کرده نصف پیمانه
آب‌لیمو ¼ پیمانه
آب یک پیمانه
شکر ۱.۵ پیمانه

طرز تهیه: آب و شکر را با هم مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید تا شکر به‌طور کامل درون آب حل شود و به جوش بیاید. حالا زعفران را به آن اضافه و زیرش را خاموش کنید؛ سپس درب آن را بگذارید تا به مدت ۱۵ دقیقه به همان حالت بماند و شربت شما قوام پیدا کند. در آخر آبلیمو را به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا کاملا خنک شود. شربت‌تان آماده سرو است؛ نوش جان!

نکته۱: این شربت را در یک ظرف شیشه‌ای دردار بریزید و داخل یخچال نگه دارید.

نکته۲: برای سرو کافی‌ست ۱/۳ لیوان را از شربت غلیظ پر کنید و باقی لیوان را آب سرد و یخ بریزید.

نکته۳: برای طعم بهتر می‌توانید از گلاب، عرق بیدمشک یا عرق بهارنارنج استفاده کنید.

طرز تهیه شربت زعفران برای ۲۰ نفر

57

اگر می‌خواهید برای ۲۰ نفر شربت زعفران درست کنید، بهتر است مقادیر شربت را طبق جدول زیر آماده نمایید و مراحل آماده‌سازی آن را طبق آنچه که قبلا گفتیم، پیش ببرید.

مواد لازم مقدار
شکر ۲ لیوان
آب برای شهد شربت ۴ لیوان
زعفران ۱ گرم
گلاب ۱۲ قاشق غذاخوری
آب ۶ لیتر

ابتدا شهد شربت را درست کنید و در نهایت با آب ترکیب و سرو نمایید.

طرز تهیه شربت زعفران برای ۵۰ نفر

برای درست کردن شربت زعفران به اندازه ۵۰ نفر مقادیر را طبق جدول زیر مهیا کنید:

مواد لازم مقدار
شکر ۱ کیلوگرم
آب ۱۲ لیتر
زعفران نیم گرم
گلاب ۱.۵ لیوان
آب لیمو نصف لیوان

 ابتدا زعفران را بکوبید تا به صورت پودر یکدست شود. سپس روی آن را با یخ پر کنید و منتظر باشید تا یخ‌ها ذوب شود و زعفران به‌خوبی رنگ پس دهد. حالا شهد شربت را آماده کنید. برای درست کردنش کافی‌ست آب را داخل یک دیگ بریزید و روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید.

شکر را به آن اضافه کنید تا پس از ۱۵ دقیقه شهد شربت غلیظ شود. حالا دیگ را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا خنک شود. پس از سرد شدن، گلاب، آبلیمو و زعفران را اضافه کنید تا شربت شما آماده شود. در نهایت مقداری از آن را داخل هر لیوان بریزید و رویش را با آب و یخ پر کنید. شربت زعفران برای نذری به‌خصوص در فصل‌های گرم بسیار گزینه خوبی محسوب می‌شود.

طرز تهیه شربت زعفران برای ۱۰۰ نفر هم به همین روش است؛ فقط باید مقادیر جدول را دو برابر کنید.

شربت زعفران برای پریود شدن

ممکن است به دلایل مختلفی، قاعدگی در زنان به تاخیر بیفتد. استرس، ورزش، تغییرات آب‌وهوا و عوامل دیگری می‌تواند در ایجاد چنین مشکلی نقش داشته باشند. در این شرایط اگر زنان احتمال بارداری نمی‌دهند، می‌توانند از زعفران برای پریود شدن کمک بگیرند. زعفران کمک می‌کند که خون قاعدگی به جریان دربیاید و کمردرد کاهش پیدا کند. البته همان‌طور که گفتیم، نباید در دوران بارداری مصرف شود.

چون با مصرف زعفران احتمال سقط جنین بسیار بالا می‌رود. در کل مصرف زیاد زعفران می‌تواند در هر شرایطی خطرناک باشد. بنابراین باید حد تعادل را رعایت کرد. دو تا سه فنجان زعفران دم‌کرده در روزهای قبل قاعدگی می‌تواند نقش موثری در کاهش علائم PMS و باز شدن قاعدگی داشته باشد. طرز تهیه شربت زعفران برای پریود شدن هم می‌تواند جزو روش‌هایی باشد که بالاتر درباره آن حرف زدیم. اگر این مقدار بیشتر از ۳۰ میلی‌گرم در روز باشد، ممکن است باعث مسمومیت فرد شود. پس نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد.

هشدار: اگر در دوران بارداری هستید، شربت زعفران را فقط تحت نظر پزشک مصرف کنید.

سوالات متداول

در اینجا می‌خواهیم به سوال‌هایی جواب دهیم که ممکن است برای خیلی از شماها پیش بیاید:

  • آیا مصرف شربت زعفران برای کاهش وزن مناسب است؟

زعفران اشتها را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود که مدت طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید. پس می‌توانید با کمک آن سرعت کاهش وزن خود را بیشتر کنید.

  • برای خوشرنگ شدن شربت زعفران چه کار کنیم؟

هرچه‌قدر زعفران‌تان کیفیت بالاتری داشته باشد، شربت‌تان در نهایت خوش‌رنگ‌تر و خوش‌طعم‌تر خواهد شد. پس سعی کنید از یک برند معتبر زعفران‌تان را تهیه کنید. شما می‌توانید زعفران‌های اصل و با کیفیت را از سوپرمارکت دیجی‌کالا تهیه کنید.

  • آیا زعفران باعث شادی می‌شود؟

مصرف زعفران می‌تواند به رفع بی‌خوابی، آرامش اعصاب و کاهش اضطراب کمک کند و میزان افسردگی را کاهش دهد. تقویت میل جنسی، کاهش فشار خون و جلوگیری از بیماری‌های قلبی، از دیگر خواص زعفران است که معمولاً کمتر کسی به آن اشاره می‌کند.

 

در مجموع

همان‌طور که دیدید، در این مطلب به آموزش شربت زعفران در مقادیر مختلف پرداختیم و گفتیم که می‌توانید این شربت خوش‌عطر و طعم بهشتی را به روش‌های مختلفی درست کنید. در آخر هم به چند سوال متداول درباره همین موضوع پاسخ دادیم و خواص زعفران را بررسی کردیم. می‌توانید مهمان‌هایتان را با درست کردن یک لیوان شربت زعفران خوشحال کنید و روزهای گرم تابستان را با عطر و طعمش به بهترین شکل ممکن بگذرانید.

منبع: خبرآنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید