شیوۀ درست مسواک زدن چیست و چرا بیشتر دهانشویه‌ها مضر هستند؟

شیوۀ درست مسواک زدن چیست و چرا بیشتر دهانشویه‌ها مضر هستند؟

دهان شاید بیش از هر عضو دیگر بدن، برای سالم ماندن به مراقبت روزانه ما احتیاج دارد، از جلوگیری از کرم‌خوردگی و بیماری‌های لثه گرفته تا مراقبت از میکروبیوم دهانی. اما بهداشت دهان و دندان فقط این نیست که دندان‌هایتان را سفید نگه دارید!

کد خبر : ۱۹۵۲۲۱
بازدید : ۲۱۱

فرادید| هر کسی برنامه مراقبت دهانی متفاوتی دارد، گروهی فقط مسواک می‌زنند (سریع یا کند) و گروهی دیگر برنامه کاملی دارند که شامل مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه می‌شود. اما چند بار در سال مراجعه به دندانپزشک، شامل هر دو گروه می‌شود.

به گزارش فرادید؛ پس چه کارهایی است که ما انجام نمی‌دهیم یا به اشتباه انجام می‌دهیم که به ناچار چند بار در سال گرفتار مشکلات دهان و دندان می‌شویم؟ دکتر کامی هاس، دندانپزشک و نویسنده کتاب «اگر دهان شما می‌توانست سخن بگوید» به ما می‌گوید که در رابطه با مراقبت از دهان و دندان، چه کارهایی را اشتباه انجام می‌دهیم و چگونه باید به شکل درست مسواک بزنیم. 

چگونه باید دندان‌هایمان را مسواک بزنیم؟ 

3

احتمالاً بسیاری از شما صبح‌ها از خواب بیدار می‌شوید، غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی مانند میوه، قهوه و آبمیوه می‌خورید و می‌نوشید و بلافاصله دندان‌هایتان را مسواک می‌زنید. شاید بعد از مسواک زدن، از دهانشویه و سپس از نخ دندان استفاده کنید. اما هاس می‌گوید این ترتیب درست مراقبت از دهان و دندان‌ها نیست. 

به گفته هاس، قبل از خوردن صبحانه، باید موارد زیر را انجام دهید: 

  • از دهانشویه قلیایی استفاده کنید
  • نخ دندان بکشید
  • از اسکرابر زبان استفاده کنید
  • مسواک بزنید

بله، باید در آخرین مرحله مسواک بزنید! 

«وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید، از شب تا صبح پلاک ایجاد می‌شود. دهانشویه به شل شدن ذرات غذا و پلاک از روی دندان‌ها کمک می‌کند و برداشتن آن‌ها را آسان‌تر می‌کند». 

«سپس ابتدا از نخ دندان برای تمیز کردن بین دندان‌ها استفاده کنید. نخ دندان را با دقت انتخاب کنید: برخی دارای موم مبتنی بر نفت یا مواد دیگری هستند که برای دهان مناسب نیستند. توصیه میکنیم از نخ دندانی با نخ ابریشمی یا نایلونی استفاده کنید. نخ دندان با پوشش موم زنبور عسل نیز انتخاب خوبی است. سپس از اسکرابر زبان (برس مخصوص تمیز کردن زبان) استفاده کنید، چون زبان منبع میکروب‌های زیادی است که می‌تواند سبب بوی بد دهان شود و حتی می‌تواند مزه را مختل کند. در آخر، دندان‌های خود را با یک خمیر دندان کمی قلیایی مسواک بزنید.»

از چه دهانشویه‌ای استفاده کنیم؟ 

2

احتمالاً شنیده‌اید که دهانشویه تمام باکتری‌های دهان را از بین می‌برد و این خاصیت، به نوبه خود از شما در برابر کرم‌خوردگی دندان‌ها محافظت می‌کند. اما هاس می‌گوید بیشتر ما درست از دهانشویه استفاده نمی‌کنیم. 

«دهان خود را یک باغ و میکروبیوم دهان خود را گل‌های زیبا و پوشش گیاهی و گیاهان باغ در نظر بگیرید. شما چگونه از باغتان مراقبت می‌کنید؟ خب، احتمالاً گیاهان باغ را هرس می‌کنید تا مطمئن شوید آن‌ها نور خورشید را در جایی که به آن نیاز دارند دریافت می‌کنند و به آن آب و مواد مغذی می‌دهید، اینطور نیست؟» 

«اگر در باغ علف هرز باشد و رشد کند، چه کار می‌کنید؟ آیا در تمام باغ اسید می‌ریزید یا فقط آن علف‌های هرز را بیرون می‌کشید؟ معنای این مثال اینست که ضرر استفاده از یک دهانشویه قوی و ضدعفونی‌کننده بیشتر از فایده آن است، چون میکروبیوم دهان را از بین می‌برد و میکروب‌های خوب و بد را با هم می‌کشد. »

«به جای استفاده از دهانشویه ضدعفونی‌کننده، می‌توانید از دهانشویه قلیایی استفاده کنید که در واقع PH را حفظ می‌کند. PH دهان حیاتی است. سطح PH مستقیماً بر سلامت دندان‌ها و لثه اثر می‌گذارد. با متعادل نگهداشتن PH دهان، باکتری‌های دهان کاهش یافته و خطر کرم‌خوردگی، بیماری لثه و پوسیدگی دندان کاهش می‌یابد.» 

چه چیزی سبب ایجاد کرم‌خوردگی می‌شود؟ 

1

«دلیلی که دندان‌های شما دچار کرم‌خودگی می‌شوند یا به بیماری‌های دهان مبتلا می‌شوید، اسیدی شدن pH است. به طور معمول، دهان شما باید pH خنثی حدود ۷ داشته باشد، نه اسیدی و نه قلیایی. وقتی می‌خورید یا می‌نوشید، PH به حدود ۵.۵ کاهش می‌یابد، هم به خاطر خود غذا و هم به خاطر آنزیم‌هایی که دهان شما برای هضم غذا تولید می‌کند. با اسیدی‌تر شدن دهان، باکتری‌هایی که اسید را دوست دارند، یعنی باکتری‌های بد، در چنین محیطی رشد می‌کنند.» 

«می‌پرسید کارشان چیست؟ آن‌ها غذاهای موجود در دهان را می‌خورند، مثل شکر و اسید بیشتری دفع می‌کنند. در نتیجه، چرخه محیط اسیدی در دهان ایجاد می‌شود.» 

«وقتی PH دهان شما به ۵.۵ می‌رسد، اسید شروع به حل کردن هیدروکسی‌آپاتیت می‌کند، مینای معدنی که از دندان شما ساخته شده است. به این فرآیند «کانی‌زدایی» می‌گویند. ترسناک به نظر می‌رسد، اما نگران نباشید، چون برگشت‌پذیر است. وقتی غذا خوردن شما تمام می‌شود، PH دوباره بالا می‌رود. دندان‌های شما غرق بزاق می‌شوند و پس از ۳۰ دقیقه تا یک ساعت دوباره معدنی می‌شوند.»

«تا زمانی که غذای بد زیادی نخورید یا زیاد غذا نخورید، بین این کانی‌زدایی و کانی‌سازی مجدد تعادل برقرار می‌شود و دندان‌هایتان دچار کرم‌خوردگی نمی‌شوند. با این حال، اگر غذاهای بد زیادی بخورید (غذاهای بد به معنای شکر و غذاهای فرآوری شده و کربوهیدرات‌های ساده و غذاهای اسیدی) یا بطور مکرر غذای بد بخورید، کانی‌زدایی بیشتر از کانی‌سازی مجدد انجام می‌شود و دندان‌هایتان دچار کرم‌خوردگی می‌شوند.»

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید