چگونه املت گوجه خوش مزه تری درست کنیم؟

چگونه املت گوجه خوش مزه تری درست کنیم؟

املت اصلی از ترکیب چند ماده ساده شامل تخم‌مرغ، گوجه‌فرنگی و رب گوجه در کنار روغن، پیاز و ادویه‌جات تهیه می‌شود؛ البته می‌توانید مواد دیگری مثل فلفل دلمه‌ای، قارچ یا سبزیجات دیگر را هم به آن اضافه کنید. حالا در ادامه طرز تهیه املت گوجه فرنگی معمولی را که روش ساده و اصلی آن است، با هم مرور خواهیم کرد و ترفندها و راز و رمزهای خوشمزه‌تر شدن آن را هم خواهیم گفت.

کد خبر : ۱۹۵۵۷۸
بازدید : ۱۹۸۶

املت را معمولا با رب یا خود گوجه‌فرنگی تهیه می‌کنند. این غذا از پرطرفدارترین و دوست‌داشتنی‌ترین غذاها محسوب می‌شود که البته طرز تهیه‌های گوناگونی دارد و در کشورهایی مثل کشور ترکیه آن را با روشی بی‌شباهت به کشور ما آماده می‌کنند. حتی ممکن است املتی که در تهران تهیه می‌شود، با املت شهرهای آذربایجان، شیراز، زنجان یا مشهد فرق داشته باشد و به دلیل ادویه‌جات، مواد اولیه متنوع و حتی نحوه آماده‌سازی و طرز تهیه‌های مختلف، این املت را متفاوت آماده کنند. ضمن اینکه ترفندها و راز و رمزهای تهیه این غذا هم در نقاط مختلف شبیه هم نیست.

طرز تهیه املت خوش رنگ و خوش طعم

املت اصلی از ترکیب چند ماده ساده شامل تخم‌مرغ، گوجه‌فرنگی و رب گوجه در کنار روغن، پیاز و ادویه‌جات تهیه می‌شود؛ البته می‌توانید مواد دیگری مثل فلفل دلمه‌ای، قارچ یا سبزیجات دیگر را هم به آن اضافه کنید. حالا در ادامه طرز تهیه املت گوجه فرنگی معمولی را که روش ساده و اصلی آن است، با هم مرور خواهیم کرد و ترفندها و راز و رمزهای خوشمزه‌تر شدن آن را هم خواهیم گفت.

برای این طرز تهیه شما به مواد اولیه گوجه‌فرنگی، پیاز، تخم‌مرغ، رب گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای و سیر (استفاده از آن کاملا به ذائقه شما بستگی دارد)، در کنار روغن، آویشن، نمک و فلفل احتیاج خواهید داشت.

900001

مرحله اول: در نخستین گام از تهیه املت با گوجه‌فرنگی، پیازها را نگینی خرد کنید. در تابه‌ای کمی روغن بریزید و پیازها را در آن تفت دهید. البته شاید شما دوست داشته باشید که املت را بدون پیاز آماده کنید؛ اما اگر فقط یک بار در تهیه املت پیاز به‌کار ببرید، بدون شک متوجه تفاوت در طعم و مزه املت خواهید شد. طی زمانی‌که پیازها در حال تغییر رنگ هستند، به سراغ گوجه‌فرنگی‌ها بروید.

مرحله دوم: گوجه‌فرنگی‌ها را نگینی و ریز خرد کنید. وقتی که پیازها تغییر رنگ دادند، می‌توانید ادویه‌جاتی مثل زردچوبه یا کاری را به آن‌ها اضافه کنید و خوب هم بزنید. بعد از تفت خوردن و پخش شدن عطر ادویه‌جات، حالا گوجه‌فرنگی‌ها را به پیاز اضافه کنید.

مرحله سوم: دقت داشته باشید که در این مرحله پوست گوجه‌فرنگی‌ها را بگیرید. بعد از پخته شدن گوجه‌فرنگی‌ها، درب تابه را ببندید تا به خوبی آب بیندازند و کاملا بپزند. اگر حرارت را زیاد کردید، نیازی به بستن درب تابه نیست؛ چون با سرعت بسیار زیادی آب گوجه‌فرنگی‌ها تبخیر خواهد شد.

مرحله چهارم: استفاده از سبزیجاتی مثل فلفل دلمه‌ای کاملا اختیاری است. اگر دوست دارید از فلفل دلمه‌ای در املت خود استفاده کنید، فلفل دلمه‌ای‌ها را هم ریز و نگینی خرد کنید و بعد هم‌زمان با پخته شدن گوجه‌فرنگی‌ها، فلفل دلمه‌ای‌ها را هم اضافه کنید تا فلفل‌ها نرم شوند و در روغن به همراه گوجه‌فرنگی‌ها تفت بخورند.

مرحله پنجم: حالا یک قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی به املت خوشمزه خود اضافه کنید و هم بزنید. بعد از آن نوبت اضافه کردن تخم‌مرغ است. شما می‌توانید تخم‌مرغ‌ها را اول در ظرفی بشکنید و با هم مخلوط کنید و بعد آن‌ها را به‌صورت یک‌باره بر روی گوجه‌فرنگی و فلفل دلمه‌ای‌ها بریزید. این امکان هم وجود دارد که تخم‌مرغ‌ها را تک‌تک در تابه گوجه‌فرنگی بشکنید.

مرحله ششم: بعد از هم زدن تخم‌مرغ‌ها و ترکیب شدن آن‌ها با فلفل دلمه‌ای و گوجه‌فرنگی، حالا می‌توانید از ادویه‌جاتی مانند آویشن برای خوش‌طعم‌تر شدن املت خود استفاده کنید. درنهایت چاشنی نمک و فلفل را بر اساس ذائقه خود به املت اضافه کنید و اجازه بدهید تا تخم‌مرغ‌ها کاملا پخته و سفت شوند.

این املت با نان سنگک یا نان بربری، خوشمزه‌ترین و خوش‌طعم‌ترین غذاها در تمام جهان است.

نکات مهم برای خوش‌طعم شدن املت

رعایت این نکات می‌توانند املت شما را خوشمزه‌تر کنند:

900002

  • در صورت تمایل برای اینکه پوست گوجه‌فرنگی‌ها را بگیرید، فقط کافی است که آن‌ها را اول در آب جوش قرار دهید و سپس از آب جوش خارج کنید و در آب یخ بگذارید. این کار کمک می‌کند که پوست گوجه‌فرنگی‌ها به سرعت و به راحتی جدا شود.
  • برای اینکه رنگ املت شما خوش‌رنگ‌تر باشد، می‌توانید قبل از اضافه کردن گوجه‌فرنگی، رب گوجه‌فرنگی را با پیاز داغ طلایی‌شده در روغن تفت دهید. این کار باعث می‌شود که املت شما خوش‌رنگ و لعاب‌تر شود.
  • اگر تمایل داشتید که به املت خود فلفل دلمه‌ای اضافه کنید و نرم بودن فلفل دلمه‌ای‌ها برای شما جذاب نبود، می‌توانید آن‌ها را قبل از اضافه کردن گوجه‌فرنگی در روغن به خوبی تفت بدهید تا خامی و نرمی فلفل‌ها گرفته شود.
  • در صورت تمایل می‌توانید به این املت قارچ هم اضافه کنید. برای اضافه کردن قارچ کافی است که آن‌ها را به اندازه دلخواه خرد و به تابه املت خود اضافه کنید. این نکته را مدنظر قرار دهید که قارچ سریع پخته و نرم می‌شود؛ به همین دلیل قارچ‌های خردشده را بعد از پختن گوجه‌فرنگی‌ها به تابه اضافه کنید.
  • برخی از افراد از طعم‌دهنده‌های مختلفی مانند آب‌لیمو هم در املت خود استفاده می‌کنند. ضمن اینکه استفاده از سبزیجات خشک مانند ریحان و جعفری در ترکیب با املت کاملا اختیاری است و می‌تواند طعم املت شما را تغییر دهد و آن را خوش‌طعم‌تر کند.
  • استفاده از ادویه‌جات مختلف مانند کاری هم کاملا اختیاری است و به ذائقه شما بستگی دارد.

املت حرفه‌ای به سبک سرآشپزان اصیل ایرانی

تهیه غذاهای خانگی مانند املت که از دیرباز جای خود را در سفره‌ها و در میان غذاهای سنتی ما باز کرده‌اند و البته جایگاه ویژه‌ای دارند، دارای اهمیت خاص خود و البته ترفندهای متفاوت است.

ناگفته نماند که شما ممکن است املت را به شیوه‌های مختلف و با مواد اولیه متفاوتی تهیه کنید که درنهایت طعم‌های گوناگونی برای این غذا رقم خواهد خورد؛ اما مرسوم است که در بیشتر نقاط در تهیه املت از پیاز استفاده نمی‌شود. پیاز در تهیه و طبخ املت طعم آن را کاملا تغییر می‌دهد. این نکته‌ اصلی و پیشنهادی ویژه است که اگر می‌خواهید املت قهوه‌خانه‌ای خوشمزه و اصیل داشته باشید، حتما باید آن را رعایت کنید.

۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید