طرز تهیه خیارشور دبه ای ۵ الی ۱۵ کیلویی با و بدون سرکه

طرز تهیه خیارشور دبه ای ۵ الی ۱۵ کیلویی با و بدون سرکه

اولین مرحله از طرز تهیه خیارشور دبه ای این است که خیارها را خوب بشویید و بعد بگذارید تا خشک شوند. بعد مایع مخلوط آب، سرکه و نمک را آماده کنید. برای این کار در ظرف مناسب آب و سرکه را بریزد بعد نمک را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا نمک کاملا در آب و سرکه حل شود.

کد خبر : ۱۹۵۹۱۹
بازدید : ۵۲

تهیه خیارشور دبه‌ای یکی از روش‌های رایج برای نگهداری از خیار و سرو آن به عنوان چاشنی در کنار غذاها است. تهیه خیارشور چه در میزان کم چه در حد دبه، فقط نیاز به کمی دقت و حوصله دارد. در ادامه طرز تهیه خیارشور دبه ای ۵ تا ۱۵ کیلویی را با و بدون سرکه مرور می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه خیارشور دبه ای ۵ کیلویی

  • خیارشوربه مقدار لازم
  • آب۱۶ لیوان
  • نمک۸ قاشق غذاخوری
  • سرکه۱ لیوان
  • سبزیجات معطربه مقدار لازم
  • سیر و فلفلبه مقدار لازم

طرز تهیه خیارشور دبه ای

۱. آماده کردن مواد خیارشور

65
64

اولین مرحله از طرز تهیه خیارشور دبه ای این است که خیارها را خوب بشویید و بعد بگذارید تا خشک شوند. بعد مایع مخلوط آب، سرکه و نمک را آماده کنید. برای این کار در ظرف مناسب آب و سرکه را بریزد بعد نمک را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا نمک کاملا در آب و سرکه حل شود.

۲. انداختن خیارشور دبه ای

66

اکنون در یک دبه مناسب ۵ کیلویی، ابتدا چند دانه نخود بیاندازید بعد خیارها را به شکل عمودی بچینید. حواستان باشد اگر خیارتان درشت است حتما با خلال دندان آن را سوراخ کنید تا خراب نشود. بعد از چیدن یک لایه از خیار، یک لایه از سبزیجات معطر، سیر و فلفل را بگذارید و بعد لایه بعدی را بچینید. بهتر است خیارهای درشت‌تر را در کف قرار دهید و خیارهای کوچک‌تر را رو بچینید. بعد روی ظرف را هم سبزیجات بگذارید و یک قاشق نمک هم بریزید تا میکروب وارد باقی مواد نشود. بعد مخلوط نمکی را اضافه کنید. این خیارشور بعد از یک هفته تا ۱۰ روز آماده می‌شود.

نکته: ظرف کاملا با مخلوط نمکی پر شود و حتما روی ظرف را با نایلون ببندید تا هوا داخل آن نشود.

نکته: به جای نخود که برای تردی خیارشور استفاده می‌شود، می‌توانید از زاج استفاده کنید.طرز تهیه خیارشور با نخود خام به سبک بازاری را با جزییات در کتاب کاله مطالعه کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه خیارشور دبه ای

67

تهیه خیارشور خانگی نکات و فوت‌وفن‌های کلی دارد. البته هر چه میزان خیار بیشتر شود قطعا دقت به نسبت مواد و نکات مهم‌تر می‌شود بنابراین هنگام تهیه خیارشور به نکات زیر دقت کنید.

بهترین نوع خیار برای تهیه خیارشور

یکی از نکات مهم برای تهیه خیارشور این است که خیار حتما کوچک، قلمی، تازه و سالم باشد و از خیار گلخانه‌ای استفاده نکنید.

طرز تهیه خیارشور دبه ای بدون سرکه

اگر دوست دارید که خیارشور شما سالم‌تر باشد می‌توانید سرکه را از فرایند تهیه خیارشور حذف کنید. به این ترتیب باید دقت داشته باشید که ۳ درصد از میزان خیارشور و آب را، نمک مصرف کنید تا خیارشورتان خراب نشود.

میزان و نسبت نمک، سرکه و آب برای تهیه خیارشور

برای تهیه خیارشور در دبه ۵ کیلویی باید به ازای هر ۲ لیوان آب یک قاشق غذاخوری نمک و به ازای هر چهار لیوان آب، یک‌چهارم لیوان سرکه استفاده کنید. اما در کل یادتان باشد بهتر است به تدریج اگر لازم بود به محلول داخل دبه یا شیشه نمک یا سرکه اضافه کنید و طعم آن را چک کنید. طرز تهیه خیار شور سرکه‌ای ترد و خوشمزه را هم با جزییات می‌توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

بهترین زمان چک کردن خیارشور

سه روز بعد از انداختن خیارشور بهترین زمان برای بررسی مناسب بودن نمک و سرکه خیارشور است. پس بعد از سه روز حتما در دبه را باز کنید و مزه خیارشور را بچشید و در صورت نیاز نمک به آن اضافه کنید.

مدت زمان رسیدن خیارشور

مدت زمان آماده شدن خیار شور چه دبه ای باشد چه در حجم کم، بستگی به دمای هوا و شرایط نگهداری دبه بستگی دارد و هر چه هوا گرم‌تر باشد زمان تهیه خیارشور شما هم کمتر خواهد شد. البته می‌توانید با رعایت یک سری نکات، خیارشور فوری تهیه کنید. طرز تهیه خیارشور فوری را هم می‌توانید با جزییات در کتاب کاله بخوانید.

آب جوشیده یا آب سرد، کدام برای تهیه خیارشور بهتر است

برای تهیه خیارشور هم می‌توانید از آب جوشیده و هم از آب سرد استفاده کنید و هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. مزایای آب جوشیده برای خیارشور این است که نمک در آن راحت‌تر و بهتر حل می‌شود و آب جوشیده، میکروب و باکتری ندارد بنابراین احتمالا کپک زدن خیارشور با آب جوشیده کمتر است.

اما تهیه خیارشور با آب سرد باعث می‌شود خیارشور شما تردتر باشد و خیار له نشود. پس انتخاب بین آب جوشیده و آب سرد به سلیقه شما و نوع خیارشوری که می‌خواهید تهیه کنید بستگی دارد. طرز تهیه خیارشور با آب سرد با جزییات در کتاب کاله تهیه شده است، می‌توانید آن را هم مطالعه کنید.

نکات مهم برای انتخاب آب مناسب خیارشور

  • از آب تصفیه شده یا آب معدنی استفاده کنید.
  • آب را قبل از استفاده به طور کامل خنک کنید.
  • می‌توانید از مخلوط آب جوشیده و آب سرد برای تهیه خیارشور استفاده کنید.
  • میزان نمک را به دلخواه خود تنظیم کنید.

منبع:کاله مگ

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید