دمنوش های گیاهی موثر در رفع تأخیر قاعدگی

دمنوش های گیاهی موثر در رفع تأخیر قاعدگی

عوامل مختلفی وجود دارند که دلایل اصلی نامنظم شدن چرخۀ قاعدگی و تأخیر در عادت ماهانه هستند. استرس، اختلال خواب، افزایش یا کاهش وزن شدید و ابتلا به بیماری‌های مختلف از این عوامل به شمار می‌روند. در چنین شرایط مصرف داروهای شیمیایی به عنوان یکی از روش‌های مهم درمانی به حساب می‌آیند. اما در کنار آنها می‌توان دمنوش های گیاهی موثر در رفع تأخیر در قاعدگی را نیز به طور منظم و تحت نظر پزشک زنان و متخصص تغذیه میل کرد.

کد خبر : ۲۰۰۰۱۷
بازدید : ۳۳

تأخیر در قاعدگی یکی از مسائلی است که گاهی خانم‌ها به دلایل مختلف با آن مواجه می‌شوند. لزوماً نمی‌توان همیشه با مصرف داروهای شیمیایی به رفع قاعدگی دیررس پرداخت. گاهی رژیم غذایی و استفاده از مکمل‌ها پاسخگو هستند. 

دمنوش‌هایی مانند دمنوش مریم گلی، چای دارچین، دمنوش زعفران و چای جعفری نیز در این مسیر کمک قابل توجهی می‌کنند. شما در این بررسی می‌توانید با دمنوش های گیاهی موثر در رفع تأخیر قاعدگی آشنا شوید.

دمنوش‌های چگونه تأخیر در قاعدگی را رفع می‌کنند؟

عوامل مختلفی وجود دارند که دلایل اصلی نامنظم شدن چرخۀ قاعدگی و تأخیر در عادت ماهانه هستند. استرس، اختلال خواب، افزایش یا کاهش وزن شدید و ابتلا به بیماری‌های مختلف از این عوامل به شمار می‌روند. 

در چنین شرایط مصرف داروهای شیمیایی به عنوان یکی از روش‌های مهم درمانی به حساب می‌آیند. اما در کنار آنها می‌توان دمنوش های گیاهی موثر در رفع تأخیر در قاعدگی را نیز به طور منظم و تحت نظر پزشک زنان و متخصص تغذیه میل کرد.

این دمنوش‌ها حاوی مواد معدنی، ویتامین‌ها و سایر عناصر مفیدی هستند که جذب آنها در بدن باعث بروز اتفاقاتی از جمله موارد زیر می‌شوند:

  • افزایش جریان خون به رحم
  • افزایش انقباضات رحمی
  • ترشح کافی هورمون‌های جنسی
  • فعالیت درست اندام‌های تناسلی

بهترین دمنوش های گیاهی موثر در رفع تأخیر قاعدگی کدامند؟

فعالیت درست اندام‌های تناسلی هنگامی رخ می‌دهد که فازهای مختلف سیکل قاعدگی منظم انجام می‌شوند. علاوه بر این، انقباضات رحمی با دردهای شدید و آزار دهنده همراه نیست. در ضمن میزان خونریزی پریود در حد طبیعی است، رنگ، بو و غلظت خون پریود هم سلامت قاعدگی را نشان می‌دهد. دمنوش‌های مؤثر در رفع این علائم عبارتند از:

1- دمنوش جعفری

گیاه جعفری در طب سنتی به عنوان گیاهی قاعده آور شناخته می‌شود. نوشیدن چای جعفری به تحریک  انقباضات رحمی منجر می‌شود. به همین دلیل در باز شدن پریود نقش مهمی ایفا می‌کند. البته فراموش نکنید که مصرف دمنوش جعفری به دلیل تأثیراتی که بر رحم دارد، به خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود. 

2- چای گل گاو زبان

چای گل گاو زبان نیز در ردۀ داروهای گیاهی مفیدی قرار دارد که مصرف آن می‌تواند به تنظیم سیکل قاعدگی و تقویم پریود کمک کند. این گیاه در کاهش دردهای شکمی و افزایش سطح آرامش خانم‌ها و آقایان نقش مهمی بازی می‌کند. اما توصیه می‌شود که مصرف آن را تحت نظر پزشک انجام داد. زیرا مصرف زیاد آن می‌تواند باعث یبوست، اسهال، نارسایی کبد و بی حالی شود.

3- دمنوش پونه کوهی

پونۀ کوهی یکی از گیاهان مؤثر در افزایش جریان خون به رحم است. به همین دلیل نوشیدن چای پونۀ کوهی را برای تحریک انقباضات رحمی به منظور پریود شدن پیشنهاد می‌کنند. در حالی که این گیاه در زمان زایمان، به خانم‌های باردار توصیه می‌شود.

4- دمنوش مریم گلی

شما این امکان را دارید که با کمک داروی گیاهی مریم گلی یکی از مؤثر دمنوش‌ها را برای خود تهیه کنید. این دمنوش بر ترشح هورمون‌های استروژن و پروژسترون تأثیر می‌گذارد و باعث تنظیم آنها می‌شود. از طرفی به خاطر نقش ضد التهابی خود، می‌تواند دردهای شکمی و علائم آزار دهندۀ سندرم پیش از قاعدگی (PMS) را کاهش دهد. در حالی که با تأثیر بر انقباضات رحمی، نقش قاعده آوری خود را بازی کند.

5- دمنوش زعفران

2

زعفران را به عنوان گیاهی بسیار مفید و مسکن می‌شناسیم. این گیاه به تقویت سیستم ایمنی، کاهش علائم افسردگی، کم شدن دردهای شکمی ناشی از (PMS)، کاهش احتمال ابتلا به سرطان در دهانۀ رحم، تخمدان و رحم و باز شدن قاعدگی کمک می‌کند. اما آنچه که اهمیت دارد، توجه به میزان مصرف چای یا دمنوش زعفران است. زیرا افراط در مصرف این چای عوارضی مانند خواب آلودگی، حالت تهوع، استفراغ، علائم آلرژیک و معده درد را در پی دارد.

6- دمنوش زنجبیل

دمنوش زنجبیل از دمنوش های گیاهی موثر در رفع تأخیر قاعدگی به حساب می‌آید. این دمنوش نقش تسکین دهندۀ درد دارد. در حالی که با تحریک انقباضات رحم به پریود شدن خانم‌ها و منظم شدن برنامۀ قاعدگی کمک می‌کند.

7- چای رازیانه

رازیانه یکی از گیاهان مفید برای اختلالات تخمدان مانند تخمدان پلی کیستیک به حساب می‌آید. این داروی گیاهی به دلیل نقش ضد التهابی خود در کاهش دردهای شکمی نقش مهمی ایفا می‌کند. در حالی که نمی‌توان اهمیت آن را انقباضات رحمی و زود پریود شدن نادیده گرفت.

8- دمنوش دارچین

اگر شما هم به دلیل (PMS) یا هنگام خونریزی پریود؛ درد و انقباضات رحمی طاقت فرسایی را تجربه می‌کنید، می‌توانید با چای دارچین این علائم را تسکین دهید. البته فراموش نکنید که دارچین به دلیل نقشی که در افزایش جریان خون در رحم بازی می‌کند، به عنوان گیاهی قاعده آور نیز یاد می‌شود.

9- دمنوش برگ سنا

دمنوش برگ سنا نیز از نوشیدنی‌های مفید و ملین به حساب می‌آید. اما میل کردن آن، می‌تواند در بهبود سلامت قاعدگی نقش مهمی داشته و به رفع مشکل پریود نامنظم کمک کند.

10- دمنوش برگ تربچه

برگ تربچه یکی از مهم‌ترین سبزیجاتی است که میل کردن دمنوش آن باعث افزایش انقباضات بافت معده، روده و رحم می‌شود. بنابراین شما می‌توانید با میل کردن آن تا حدی مشکل تأخیر در عادت ماهانه را رفع کنید.

برای اینکه بتوانید مشکل تأخیر در قاعدگی را رفع کنید، می‌توانید دمنوش‌هایی مانند دمنوش جعفری، چای دارچین، دمنوش مریم گلی و چای زعفران را در برنامۀ غذایی خود قرار دهید. این دمنوش‌ها با افزایش جریان خون به بافت رحم و افزایش انقباضات رحمی نقش «قاعده آور» را ایفا می‌کنند. البته توصیه می‌شود که برای نوشیدن آنها از مشورت پزشکان متخصص بهره مند شوید.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید