امید تازه‌ای برای پایان «طاسی»؛ آیا این قند طبیعی می‌تواند راه درمان باشد؟

امید تازه‌ای برای پایان «طاسی»؛ آیا این قند طبیعی می‌تواند راه درمان باشد؟

طاس شدن سبب شده که محققان چندین دهه درباره راه‌های برطرف کردن این مشکل مطالعه کنند. آیا این مشکل در شرف حل شدن است؟

کد خبر : ۲۰۰۴۹۴
بازدید : ۴۱۱

فرادید| در کشفی که امید جدیدی را برای درمان ریزش مو ایجاد خواهد کرد، دانشمندان دریافته‌اند که یک قند طبیعی در بدن انسان می‌تواند کلید مبارزه با طاسی با الگوی مردانه باشد. 

به گزارش فرادید، احتمالاً در مورد آن نشنیده‌اید، اما 2-دئوکسی-D-ریبوز (2dDR) قندی است که در فرآیندهای بیولوژیکی مختلف در حیوانات و انسان نقش اساسی دارد. اکنون، دانشمندان 2dDR را به عنوان برگ برنده بالقوه برای درمان ریزش مو شناسایی کرده‌اند. 

این مطالعه که در مجله Frontiers in Pharmacology منتشر شده، نشان می‌دهد که درمان با استفاده از قند طبیعی می‌تواند به اندازه راه‌حل‌های فعلی تاییدشده از سوی FDA (سازمان غذا و داروی ایالات متحده) موثر باشد، اما بدون برخی عوارض جانبی منفی! 

پروفسور شیلا مک‌نیل از نویسندگان این مطالعه گفته: «طاسی با الگوی مردانه بیماری شایعی است که مردان سراسر جهان دچار آن هستند، اما در حال حاضر تنها دو داروی دارای مجوز FDA برای درمان آن وجود دارند.» 

«تحقیقات ما نشان داده که واکنش به درمان ریزش مو ممکن است به سادگی استفاده از یک قند ریبوز دئوکسی طبیعی برای تقویت خون‌رسانی به فولیکول‌های مو برای تحریک رشد مو باشد.» 

این کشف به طور تصادفی طی یک مطالعه روی بهبود زخم انجام شد، زمانی که تیم متوجه رشد سریع مو در اطراف مناطق دارای 2dDR شد. سپس این فرضیه مطرح شد که 2dDR می‌تواند اثر مثبت مستقیمی روی فولیکول‌های مو در ناحیه تحت درمان بگذارد. 

این تیم تئوری خود را روی موش‌ها آزمایش کردند و اثرات ژل 2dDR را با مینوکسیدیل، یکی از معدود درمان‌های ریزش مو مورد تایید FDA که در حال حاضر موجود است، مقایسه کردند. مینوکسیدیل جزء دارویی درمان‌هایی مانند روگین و تروکسیدیل است. 

نتایج چشمگیر بود: ثابت شد درمان 2dDR بین 80 تا 90 درصد مینوکسیدیل در رشد مجدد مو موثر است. 

چیزی که این کشف را بطور خاص هیجان‌انگیز می‌کند، پتانسیل آن برای ارائه جایگزین ایمن‌تر و قابل دسترس‌تر برای درمان‌های موجود است. مینوکسیدیل اگرچه موثر است، اما می‌تواند عوارض جانبی نظیر تحریک پوست سر ایجاد کند و برای همه مناسب نباشد. 

در عوض، 2dDR یک ماده طبیعی در بدن است که می‌تواند به معنای عوارض جانبی کمتر و کاربرد گسترده‌تر باشد. 

پروفسور محمد یار، یکی دیگر از نویسندگان این تحقیق، توضیح داد: «این قند دئوکسی‌ریبوزِ موافق تشکیل سریع رگ‌های خونی، طبیعی، ارزان و پایدار است و ما نشان داده‌ایم که می‌توان آن را از انواع ژل‌ها یا پانسمان‌های حامل توزیع کرد.» 

به گفته نویسندگان، علم پشت اثربخشی این ترکیب قندی در توانایی آن در تحریک رشد رگ‌های خونی نهفته است که برای سلامت فولیکول‌های مو بسیار مهم است. 2dDR با افزایش جریان خون در پوست سر، ممکن است به احیای فولیکول‌های خفته مو و تحریک رشد مجدد آن‌ها کمک کند. 

مک نیل افزود: «تحقیقاتی که ما انجام داده‌ایم در مراحل اولیه است، اما نتایج امیدوارکننده‌اند و تحقیقات بیشتری باید انجام شود». 

محققان معتقدند که این روش درمانی جدای طاسی با الگوی مردانه می‌تواند به افرادی که از ریزش موی ناشی از شیمی‌درمانی رنج می‌برند کمک کند و به بیماران سرطانی تحت درمان امید دهد. 

با این حال، کارشناسان هشدار می‌دهند قبل از اینکه درمان‌های مبتنی بر 2dDR در دسترس عموم قرار گیرند، تحقیقات بیشتری باید انجام شود. 

دکتر کلر هیگینز، محقق بازسازی بافت در امپریال کالج لندن که در این تحقیق مشارکت نداشته گفته: «نظریه آن‌ها از این افسانه نشأت می‌گیرد که افزایش جریان خون سبب رشد مو می‌شود.» 

«مینوکسیدیل که از آن برای درمان طاسی با الگوی مردانه استفاده می‌شود، می‌تواند جریان خون را تقویت کند، با این حال، اثرات دیگری هم روی پوست و مو می‌گذارد و ارتباط بین جریان خون و رشد مو به طور قطعی ثابت نشده است.» 

با این حال، هیگینز گفته که نتایج امیدوارکننده بودند و 2dDR به وضوح رشد مو و جریان خون را در موش‌ها افزایش داده است. 

دکتر هیگینز مشتاق است تأثیر 2dDR را روی رشد موی انسان، اندازه پیاز مو و ضخامت ساقه مو ببیند. 

برای میلیون‌ها مردی که دچار ریزش مو هستند، این تحقیق امیدوارکننده است: یک درمان مقرون‌به‌صرفه، غیرتهاجمی و طبیعی که نتیجه‌بخش است.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید