مواد لازم و طرز تهیه خورشت بامیه

مواد لازم و طرز تهیه خورشت بامیه

خورشت بامیه، معمولاً با برنج سفید سرو می‌شود و یک وعده غذایی کامل و مقوی را تشکیل می‌دهد. این خورشت به خاطر مزه ترش و خواص غذایی بامیه که سرشار از فیبر و ویتامین‌ها است، در بین ایرانیان بسیار محبوب است.

کد خبر : ۲۰۴۳۰۹
بازدید : ۵۹

خورشت بامیه یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که بخشی از مجموعه دستور پخت‌های خورشتی در آشپزی ایرانی به شمار می‌رود. این خورشت به خاطر داشتن بامیه به عنوان ماده اصلی‌اش شناخته شده است و طعمی ترش و در عین حال ملایم دارد که بسیاری از افراد آن را دوست دارند.

این غذا معمولاً با برنج سفید سرو می‌شود و یک وعده غذایی کامل و مقوی را تشکیل می‌دهد. این خورشت به خاطر مزه ترش و خواص غذایی بامیه که سرشار از فیبر و ویتامین‌ها است، در بین ایرانیان بسیار محبوب است.

* مناسب برای:  ۵ نفر

* درجه سختی:  آسان

اطلاعات زمانی پخت خورشت بامیه زمان آماده سازی زمان پخت کل زمان

 
۲ ساعت ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه

مواد لازم

52_11zon

مواد لازم برای پخت خورشت بامیه به شرح زیر می باشد:

برنج:  ۵ پیمانه

کره:  ۵۰ گرم

پیاز:  یک عدد

گوشت:  ۵۰۰ گرم

سیر:  ۴ حبه

فلفل سیاه:  یک چهارم قاشق چایخوری

زردچوبه:  یک قاشق چایخوری

فلفل قرمز:  یک چهارم قاشق چایخوری

پودر زیره:  یک چهارم قاشق چایخوری

نمک:  یک قاشق چایخوری

بامیه:  ۷۰۰ گرم

رب گوجه فرنگی:  یک قاشق سوپخوری

تمبر هندی:  ۱۰۰ گرم

روغن:  ۲ قاشق سوپخوری

طرز تهیه

53_11zon

گام اول:

ابتدا بریا پخت خورشت بامیه داخل قابلمه مناسب دو قاشق سوپخوری روغن ویژه سرخ کردن میریزیم و روی حرارت ملایم قرار میدهیم تا روغن داغ شود. یک عدد پیاز را به صورت نگینی ریز خرد میکنیم و داخل قابلمه میریزیم و تفت میدهیم تا سبک و طلایی رنگ شود.

گام دوم:

۵۰۰ گرم گوشت گوسفندی یا گوشت گوساله را به اندازه کوچک خورشتی خرد میکنیم و حرارت را متوسط میکنیم و به پیازهای تفت خورده اضافه میکنیم و گوشت را هم نمیزنیم تا آب نیندازد و بعد از سرخ شدن یک طرف برمیگردانیم تا طرف دیگر نیز سرخ شود.

گام سوم:

سپس هم میزنیم و تفت میدهیم تا رنگ گوشت تغییر بکند. حرارت را مجددا کم میکنیم و پوست چهار حبه سیر را میگیریم و کاملا له میکنیم و به گوشت در حال تفت اضافه میکنیم و همراه گوشت تفت میدهیم و سپس ادویه ها را که شامل یک چهارم قاشق چایخوری پودر زیره و یک چهارم قاشق چایخوری فلفل سیاه نیمکوب و یک چهارم قاشق چایخوری فلفل قرمز و یک قاشق چایخوری زردچوبه میباشد به گوشت در حال تفت اضافه میکنیم و هم میزنیم.

گام چهارم:

یک قاشق سوپخوری رب گوجه فرنگی اضافه میکنیم و مجددا هم میزنیم و روی گوشت به اندازه ای آب جوش میریزیم که تا سطح روی گوشت آب باشد و در قابلمه را قرار میدهیم تا گوشت بپزد و در حین پخت در قابلمه را برنمی داریم.

گام پنجم:

تمبر هندی را داخل یک کاسه قرار میدهیم و یک لیوان آب جوش روی آن میریزیم و اجازه میدهیم دو ساعت بماند سپس از صافی رد میکنیم و با پشت قاشق فشار میدهیم و آرام آرام صاف میکنیم تا پوست و هسته تمبر هندی جدا شود و سس غلیظی از صافی عبور کند.

۷۰۰ گرم بامیه ریز و ظریف را ده دقیقه داخل آب سرد قرار میدهیم و میشوییم و آبکش میکنیم تا آبش کشیده و خشک شود. ساقه باریک متصل به انتها بامیه را برش میزنیم.

گام ششم:

داخل تابه مناسب دو قاشق سوپخوری روغن ویژه سرخ کردن میریزیم و روی حرارت متوسط قرار میدهیم تا روغن داغ شود و بامیه ها را داخل تابه میریزیم و بامیه ها را حدود ۶ دقیقه خوب تفت میدهیم.

بعد از پخت گوشت یک قاشق چایخوری نمک و عصاره تمبر هندی و بامیه های تفت خورده را به آب گوشت پخته شده اضافه میکنیم و هم میزنیم و در قابلمه را نیمه باز قرار میدهیم و اجازه میدهیم تا بیست دقیقه خورشت بجوشد و جا بیفتد.

گام هفتم:

داخل کاسه مناسبی، پنج پیمانه برنج ایرانی را با آب ولرم میشوییم و سه الی شش ساعت قبل از پخت، با سنگ نمک خیس میکنیم سپس آب برنج را آبکش میکنیم و داخل قابلمه ای که آب داخل آن در حال جوش میباشد میریزیم و با کفگیر یکبار هم میزنیم و اجازه میدهیم تا دوباره بجوشد، برنج را تست میکنیم و اگر مغز برنج کمی سفت بود و شکننده نبود، به صورت نیم پخت و زنده تر آبکش میکنیم. (به علت متفاوت بودن جنس برنج ایرانی آبکش کردن زمان دقیقی ندارد و باید برنج را قبل از آبکش تست کنیم).

گام هشتم:

داخل قابلمه مناسب روغن مایع و یک قاشق غذاخوری زعفران میریزیم و روغن و زعفران را ترکیب میکنیم و نان را به عنوان ته دیگ، کف قابلمه قرار میدهیم و برنج را آرام آرام با کفگیر داخل قابلمه میریزیم و در قابلمه را قرار میدهیم و ۵۰ گرم کره و ۲ قاشق غذاخوری روغن حیوانی را داخل یک شیرجوش میریزیم و روی حرارت ملایم قرار میدهیم تا ذوب شود و بعد از ذوب شدن کره حرارت را خاموش میکنیم و چهار قاشق سوپخوری آب جوش به کره ذوب شده اضافه میکنیم و هم میزنیم.

گام نهم:

بعد از گرم شدن برنج و بلند شدن بخار، مخلوط کره و آب را روی برنج میریزیم و حرارت را کم میکنیم و مجددا در قابلمه را قرار میدهیم و حرارت را کم میکنیم و اجازه میدهیم برنج، یک ساعت دم بکشد.

برنج دم کشیده را در دیس مناسب میریزیم و بامیه را داخل ظرف مناسبی میریزیم و با هم سرو میکنیم.

نکات مهم

– بهتر است بامیه ریز و ظریف بخرید.

– برای خورشت بامیه، بامیه را بیشتر از ۶ دقیقه تفت ندهید.

منبع: فردای تازه 

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید