همه چیز درباره‌ی ریزش موی گربه‌ها؛ از دلایل تا راهکارها!

همه چیز درباره‌ی ریزش موی گربه‌ها؛ از دلایل تا راهکارها!

به طور کلی گربه‌ها دو بار در سال، یعنی در بهار و پاییز ، بیشتر از همیشه ریزش مو دارند. در بهار با گرم شدن هوا پوشش ضخیم و سنگین زمستانی خود را از دست می‌دهند و در پاییز، با ریزش مو برای رشد لایه‌ای ضخیم‌تر از آن آماده می‌شوند تا در سرمای زمستان گرم بمانند. جالب است بدانید که تمام نژادهای گربه، صرف نظر از طول مو، دچار ریزش موی فصلی می‌شوند. با این حال، همیشه هم نمی‌توان افزایش ریزش مو را به تغییر فصل ربط داد.

کد خبر : ۲۰۴۵۹۷
بازدید : ۲۱

موی گربه همه جا هست! روی فرش، پرده، کوسن، لباس و همه جا (واقعا همه جا). انگار هر چقدر هم که جارو می‌کنیم، باز هم موی گربه از گوشه و کنار خانه سر در می‌آورد! این وضعیت همیشگی خانه‌ی افرادی است که سرپرست گربه هستند. ریزش مو در گربه‌ها پدیده‌ای طبیعی است که به حذف موهای مرده و حفظ سلامت پوست و موی آن‌ها کمک می‌کند. با اینکه گربه‌ها در تمام طول سال مقداری ریزش مو دارند، اما در فصل‌های خاصی این ریزش بیشتر می‌شود.

فصل ریزش مو در گربه‌ها

به طور کلی گربه‌ها دو بار در سال، یعنی در بهار و پاییز ، بیشتر از همیشه ریزش مو دارند. در بهار با گرم شدن هوا پوشش ضخیم و سنگین زمستانی خود را از دست می‌دهند و در پاییز، با ریزش مو برای رشد لایه‌ای ضخیم‌تر از آن آماده می‌شوند تا در سرمای زمستان گرم بمانند. جالب است بدانید که تمام نژادهای گربه، صرف نظر از طول مو، دچار ریزش موی فصلی می‌شوند. با این حال، همیشه هم نمی‌توان افزایش ریزش مو را به تغییر فصل ربط داد.

آیا ریزش موی زیاد در ماه‌های خاص طبیعی است؟

دیدن ریزش موی زیاد گربه، به‌ویژه اگر ناگهانی باشد، می‌تواند برای صاحبان آن‌ها نگران‌کننده باشد. خبر خوب اینکه، ریزش مو در گربه‌ها معمولاً یک فرآیند کاملاً طبیعی است. افزایش ریزش مو در بهار و پاییز، همانطور که گفتیم، جای نگرانی ندارد. ریزش مو در گربه‌ها تا حد زیادی تحت تأثیر مقدار نوری است که در طول روز دریافت می‌کنند. با کوتاه شدن روزها و نزدیک شدن زمستان، لایه زیرین مو در گربه‌ها ضخیم‌تر می‌شود تا آن‌ها را در برابر سرما محافظت کند. با فرارسیدن بهار و گرم شدن هوا، این لایه ضخیم شروع به ریزش می‌کند.

البته این موضوع در مورد گربه‌هایی که در فضای باز زندگی می‌کنند، بیشتر صدق می‌کند. گربه‌های خانگی که بخش عمده‌ای از زمان خود را در خانه سپری می‌کنند، کمتر تحت تأثیر تغییر ساعت روز قرار می‌گیرند و ممکن است در تمام طول سال ریزش موی نسبتاً ثابتی داشته باشند.

دلایل اصلی ریزش موی زیاد در گربه‌ها

تغییر فصل تنها علت ریزش موی گربه نیست و چند دلیل دیگر هم وجود دارد. در این بخش با علت‌های اصلی ریزش موی گربه آشنا می‌شوید.

تغییر فصل

همانطور که گفتیم، ریزش موی زیاد در ماه‌های اسفند تا اردیبهشت و شهریور تا آبان کاملا طبیعی است. در این ماه‌ها، بهتر است هر روز مدتی کوتاه را به شانه زدن گربه‌ی خود اختصاص دهید تا موی اضافی آن را حذف کنید.

استرس و اضطراب

گاهی اوقات ریزش موی زیاد در گربه‌ها می‌تواند نشانه‌ای از استرس و اضطراب باشد. عواملی مثل جابجایی، مراجعه به دامپزشک، ورود یک حیوان خانگی جدید به خانه و حتی تولد نوزاد می‌تواند باعث ایجاد استرس در گربه‌ها شود. البته ریزش مو معمولا تنها علامت استرس نیست و علائم دیگری مثل بی‌اشتهایی، میو  میو کردن بیش از حد و تغییر رفتار هم می‌تواند در آن‌ها دیده شود.

تغذیه نامناسب

یک رژیم غذایی سالم و مغذی نه تنها ماهیچه‌های گربه را تقویت و سیستم ایمنی بدن آن را تقویت می‌کند، بلکه می‌تواند از خشک و پوسته پوسته شدن پوست و مو نیز جلوگیری کند. به گربه خود غذایی بدهید که حاوی گوشت حیوانات، ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم باشد.

انواع انگل

انگل‌های خارجی مثل کک، کنه و شپش می‌توانند باعث خارش شدید در گربه‌ها شوند. گربه‌ها برای تسکین خارش، بدن خود را می‌خارانند که این اتفاق منجر به ریزش مو می‌شود. اگر متوجه وجود انگل در بدن گربه شدید حتما به دامپزشک مراجعه کنید.

سن

با بالا رفتن سن انجام بعضی کارها برای گربه‌ها سخت می‌شود. برای مثال، گربه‌های مسن ممکن است به دلیل ابتلا به بیماری‌هایی مثل آرتروز نتوانند به راحتی بدن خود را لیس بزنند و نظافت کنند. در نتیجه، موهای مرده روی بدن آن‌ها باقی می‌ماند و باعث ریزش مو می‌شود. شانه زدن روزانه به حذف موهای مرده و کاهش ریزش مو در گربه‌های مسن کمک می‌کند.

پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید یک بیماری هورمونی است که می‌تواند باعث ریزش مو در گربه‌ها شود. اگر گربه شما علاوه بر ریزش مو، علائم دیگری مثل افزایش اشتها، کاهش وزن، تشنگی و ادرار زیاد نیز دارد، حتما برای بررسی به دامپزشک مراجعه کنید.

چگونه ریزش موی گربه را کنترل کنیم؟

اگرچه ریزش مو در گربه‌ها امری طبیعی است، اما راهکارهایی برای کنترل و کاهش آن وجود دارد:

  • شانه زدن منظم: گربه‌ی خود را به طور منظم، ترجیحا روزانه، شانه بزنید. این کار به حذف موهای مرده و جلوگیری از پراکنده شدن آن‌ها در خانه کمک می‌کند.
  • تغذیه‌ی مناسب: مطمئن شوید که گربه‌ی شما از یک رژیم غذایی سالم و متعادل، سرشار از پروتئین با کیفیت بالا، ویتامین‌ها و مواد معدنی استفاده می‌کند.
  • کنترل استرس: سعی کنید عوامل استرس‌زا را در محیط زندگی گربه به حداقل برسانید.
  • مراجعه‌ی منظم به دامپزشک: برای اطمینان از سلامت کامل گربه، تشخیص به موقع و درمان بیماری‌های زمینه‌ای گربه‌ی خود را به طور منظم برای معاینه به دامپزشک ببرید.

با رعایت همین چند نکته‌ی ساده می‌توانید به طور چشمگیری از مقدار موی گربه در خانه کم کنید!

منبع: خبرآنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید