طرز تهیه ترشی لیته‌بادمجان خانگی؛ از ساده تا کبابی

طرز تهیه ترشی لیته‌بادمجان خانگی؛ از ساده تا کبابی

در این مطلب، ترشی لیته‌بادمجان با دو روش ساده وکبابی آماده می‌شود. اگر عاشق طعم ترد و خوشمزه ‌ترشی خانگی هستید؛ طرز تهیه ترشی بادمجان لیته را با دو روش ساده و کبابی دنبال کنید.

کد خبر : ۲۰۷۴۷۸
بازدید : ۵۵۵

یکی از کارهای تابستانی آماده‌کردن ترشی‌های خانگی است. ترشی‌های خانگی ترد و خوشمزه هستند؛ ساده و فوری آماده می‌شوند. ترشی لیته بادمجان از ترشی های پرطرفدار خانگی است که با موادی آماده می‌شود که در خانه دارید. این ترشی خوشمزه با آبگوشت یا غذاهای ساده مانند کتلت و شامی سرو می‌شود و طعم این غذاها را خوشمزه‌تر می‌کند. در این مطلب، ترشی لیته‌بادمجان با دو روش ساده وکبابی آماده می‌شود. اگر عاشق طعم ترد و خوشمزه ‌ترشی خانگی هستید؛ طرز تهیه ترشی بادمجان لیته را با دو روش ساده و کبابی دنبال کنید.

طرز تهیه ترشی لیته‌بادمجان

ترشی لیته‌بادمجان یکی از ترشی‌های سنتی است که ساده و فوری آماده می‌شود. این ترشی با طعم بی‌نظیری که دارد، خوشمزه‌ترین همراه برای انواع غذاها در پاییز و زمستان است. ترشی لیته‌بادمجان با ترکیب بادمجان و سبزی‌های خشک در مدت‌زمان ۲۰ تا ۳۰ دقیقه آماده می‌شود.

طرز تهیه ترشی لیته‌بادمجان ساده

در این روش تهیه، ترشی با بادمجان له شده و سبزی‌های خشک آماده می‌شود. در تهیه ترشی لیته‌بادمجان برای طعم‌دهی ترشی از گلپر و سیاه‌دانه استفاده شده است. اگر به طعم گلپر علاقه ندارید، آن را از دستور تهیه حذف کنید یا مقدار کمتری به ترشی اضافه کنید. اما پیشنهاد می‌کنیم که این روش تهیه لیته‌بادمجان را امتحان کنید.

مواد لازم:

مواد اولیه مقدار لازم
بادمجان ۱ کیلوگرم
سیر ۵ حبه
سرکه سفید ۱ تا ۲ پیمانه
هویج ۲ عدد متوسط
فلفل دلمه رنگی ۲ عدد
فلفل تند ۳ عدد
تخم گشنیز ۱/۲ قاشق چای خوری
گلپر و سیاه‌دانه ۱/۲ قاشق چای
جعفری، نعناع و تلخون ۲ قاشق غذا خوری
ادویه (زردچوبه، فلفل سیاه) ۱ قاشق چای خوری

فوت‌وفن: این مقدار اولیه برای آماده‌کردن ۲ تا ۳ ترشی لیته‌بادمجان مناسب است.

45

مراحل تهیه ترشی لیته‌بادمجان ساده

۱.در مرحله اول تهیه ترشی لیته بادمجان ساده، بادمجان ها را بشویید و پوست آن‌ها را یکی در میان بگیرید و با تخته آشپزخانه بادمجان‌های پوست گرفته شده را حلقه‌ای خرد کنید.

۲.یک تابه را برای پختن بادمجان ها انتخاب کنید و داخل آن آب و سرکه بریزید، اجازه دهید که آب و سرکه جوش بیاید. بادمجان‌های حلقه شده را به تابه اضافه کنید تا پخته و نرم شوند.

۳.هویج و سیر را پوست بگیرید و آن‌ها را بشوید. هویج و سیر را در اندازه‌ای خرد کنید که داخل مخلوط‌کن قرار بگیرند و با مخلوط‌کن آن‌ها را خرد کنید. پس از آماده شدن هویج و سیر، سراغ فلفل‌دلمه‌ای رنگی و فلفل تند بروید. هسته و قسمت بالای فلفل‌ها را جدا کنید. فلفل‌‌دلمه‌ای رنگی و تند را داخل مخلوط‌کن بریزید تا خرد و پوره شوند.

فوت‌وفن: در تهیه ترشی لیته‌بادمجان، نصف هر فلفل دلمه نیاز است.

۴.در این مرحله، پس از آماده شدن بادمجان‌ها، شعله زیر تابه را خاموش کنید و اجازه دهید که بادمجان‌ها خنک شوند. بادمجان‌ها را به مخلوط‌کن اضافه کنید و دستگاه را دوباره روشن کنید تا بادمجان‌ها خوب له شوند.

۵.در آخر برای طعم دادن به ترشی تخم گشنیز، سبزی‌های خشک (جعفری، نعنا) را به مواد اضافه کنید. سرکه را در سه مرحله به ترشی اضافه کنید.

فوت‌وفن: سرکه را یک‌باره به ترشی اضافه نکنید. مقداری سرکه اضافه کنید، طعم ترشی را بچشید. اگر ترشی طعم دلخواه را نداشت، دوباره سرکه اضافه کنید.

۶.یک شیشه درب‌دار انتخاب کنید و مواد ترشی را داخل آن بریزید. ترشی لیته بادمجان شما بعد از ۷ تا ۱۰ روز آماده می‌شود. این ترشی ترد و تازه را با غذایی که دوست دارید نوش جان کنید و از طعم خوشمزه آن لذت ببرید.

 در تهیه ترشی لیته‌بادمجان، شما می‌توانید آبغوره را جایگزین سرکه کنید. اما ترشی لیته‌بادمجان با آبغوره ماندگاری کمتری دارد. حتما این ترشی را در یخچال نگهداری کنید.

46

طرز تهیه ترشی لیته‌بادمجان کبابی

ترشی لیته‌بادمجان با بادمجان کبابی یکی از ترشی‌های محبوب بازاری است که طعم فوق‌العاده‌ای دارد. در طرز تهیه ترشی لیته‌بادمجان طعم خوشمزه بادمجان کبابی را با بوی تازه سبزی معطر مخلوط می‌شود. برای آماده‌کردن بادمجان، آن را روی زغال یا گاز کبابی کنید.

مواد لازم:

مواد اولیه مقدار لازم
بادمجان ۱ کیلوگرم
هویج ۳ عدد
فلفل دلمه ۲ عدد
سیر ۲ حبه
فلفل‌سبز ۲ عدد
سیاه‌دانه ۲ قاشق چای خوری
تخم گشنیز ۳ قاشق چای خوری
گل‌کلم ۱ کاسه کوچک
سبزی معطر به مقدار کافی
سرکه به مقدار کافی
نمک به مقدار کافی

فوت‌وفن: برای تهیه یک شیشه ترشی لیته‌بادمجان ۴ تا ۵ بادمجان متوسط نیاز است.

47

مراحل تهیه ترشی لیته‌بادمجان کبابی

۱.در مرحله اول برای تهیه ترشی لیته بادمجان کبابی، بادمجان‌ها را کبابی کنید. برای کبابی شدن آن‌ها، بادمجان‌ها را بشویید و آن‌ها را خشک کنید. بادمجان‌ها را روی اجاق یا زغال کبابی کنید و زمانی که بادمجان‌ها پخته و نرم شدند؛ آن‌ها را از روی حرارت بردارید و پوست آن‌ها را بگیرید. بادمجان‌های کبابی شده را روی تخته آشپزخانه قرار دهید و آن‌ها را به صورت ریز خرد کنید.

۲.برای آماده کردن بقیه مواد ترشی؛ هویج، فلفل دلمه وفلفل تند را بشویید. پوست هویج را بگیرید و تخم فلفل‌ها را جدا کنید. هویج، فلفل‌دلمه‌ای و فلفل تند را به صورت ریز خرد کنید.

۳.پوست سیر را بگیرید و آن را بشویید. سیر پوست گرفته شده را با تخته آشپزخانه ریز خرد کنید.

۴. یک کاسه متوسط انتخاب کنید و مواد ترشی را که در مرحله‌های قبل ریز کرده‌اید را داخل کاسه برزید و آن‌ها را مخلوط کنید.

۵.در این مرحله، سبزی‌های معطر را برای ترشی آماده کنید. آن‌ها را بشویید و داخل آبکش بریزید تا خشک شوند. سبز‌ی‌های معطر را با تخته آشپزخانه به صورت ریز خرد کنید.

۶.سبزی معطر خرد شده، تخم گشنیز، سیاه دانه و ادویه را به کاسه مواد ترشی اضافه کنید، آن‌ها را مخلوط کنید تا یکدست شوند.

۷.در مرحله آخر آماده‌سازی مواد ترشی، گل‌کلم را به صورت ریز خرد کنید و آن را بشویید. گل‌کلم شسته شده را داخل آبکش بریزید تا آب اضافی آن گرفته شود و گل‌‌کلم خرد شده کاملا خشک شود. در آخر آن را به مواد ترشی اضافه کنید و مواد ترشی را مخلوط کنید.

۸.یک شیشه درب دار انتخات کنید. مواد ترشی را داخل شیشه بریزید، سرکه را به شیشه اضافه کنید. درب شیشه را محکم ببنید و ترشی را در مدت زمان ۲ هفته داخل یخچال نگهداری کنید تا آماده شود. پس از گذشت ۲ هفته ترشی لیته‌بادمجان کبابی شما آماده است.

 ترشی لیته‌بادمجان ممکن است به دلیل تلخ بودن بادمجان، بعد از آماده‌شدن طعم تلخی به خود بگیرد. برای جلوگیری از تلخ شدن ترشی قبل از آماده‌کردن مواد، بادمجان را برش دهید و مقداری نمک روی آن بریزید تا آب تلخ آن گرفته شود. سپس بادمجان را بشویید و آن را خشک کنید.

نکاتی برای جلوگیری از کپک‌زدگی ترشی

  • در تهیه ترشی لیته‌بادمجان، سبزی‌های معطر و گل‌کلم را کامل بشویید. در زمان شستن گل‌کلم لابه‌لای ساقه‌ها و گل را بشویید تا کاملا تمیز شود.
  • همه مواد ترشی را پس از شستن، کاملا خشک کنید. مواد ترشی را داخل آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود یا آن‌ها را روی یک دستمال تمیز بگذارید تا خشک شوند.
  • سبزی‌های معطر مانند: نعنا، مرزه و تلخون را بهتر است به‌صورت خشک به ترشی اضافه کنید.
  • در زمان ریختن مواد ترشی در شیشه، سرکه را به مقداری روی ترشی بریزید تا کامل روی مواد را بگیرد. چون سرکه جذب سبزی‌ها می‌شود و سطح آن در شیشه ترشی پایین می‌آید. در هفته اول درب ترشی را باز کنید، اگر روی آن خالی بود و سرکه جذب مواد شده بود، دوباره روی مواد ترشی سرکه بریزید.

48

سخن پایانی

ترشی لیته‌بادمجان با دو روش ساده و کبابی در مدت‌زمان ۲۰ تا ۳۰ دقیقه آماده می‌شود. برای تهیه این ترشی خوشمزه بادمجان، سبزی معطر یا خشک، فلفل‌دلمه و فلفل تند را مخلوط کنید؛ بعد از حدودا ۱۰ روز این ترشی خوشمزه آماده می‌شود. برای جلوگیری از کپک‌زدن ترشی مقداری گلپر و نمک را به ترشی اضافه کنید. الان در حال آماده کردن ترشی گل کلم یا مخلوط هستید؟ حتما ترشی لیته‌بادمجان ساده یا کبابی را آماده کنید.

منبع: خبرآنلاین

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید