آموزش تهیه سرکه سیب خانگی در منزل در ۶ قدم

آموزش تهیه سرکه سیب خانگی در منزل در ۶ قدم

سرکه سیب از آن دست مواد مصرفی است که می‌تواند استفاده‌های مختلفی چه از نظر خوراکی و چه از نظر سلامتی و حتی زیبایی داشته باشد.

کد خبر : ۲۰۹۳۳۵
بازدید : ۴۳

اگر به فکر جایگزینی برای آبلیمو و آبغوره هستید می‌توانید برای تهیه انواع سس و دسر از سرکه سیب استفاده کنید. این سرکه علاوه‌بر خوش‌طعم بودن خواص درمانی بسیاری دارد و می‌توانید آن را در منزل تهیه کنید.

اما سرکه سیب خانگی چطور درست کنیم؟ در این مطلب، طرز تهیه سرکه سیب خانگی بدون کپک را با استفاده از روش‌های سنتی به شما آموزش می‌دهیم تا بتوانید به‌راحتی این سرکه را در منزل تهیه و از خواص آن بهره‌مند شوید.

طرز تهیه سرکه سیب خانگی بدون کپک

در ادامه طرز تهیه سرکه سیب خانگی به روش سنتی و بدون کپک را به شما می‌آموزیم. با ما همراه باشید.

مواد و لوازم مورد نیاز

  • سیب‌: برای این تهیه سرکه سیب خانگی، هم می‌توانید از سیب‌های کامل و هم از تکه‌ها و ضایعات سیب استفاده کنید. مقدار سیب مورد نیاز برای درست کردن سرکه سیب نیز کاملاً سلیقه‌ای است.
  • آب: آب تصفیه شده یا سایر آب‌های بدون کلر برای تهیه مواد تخمیر شده مانند سرکه سیب خانگی بهترین است.
  • شکر: یک قاشق غذاخوری به‌ازای هر یک پیمانه آب.
  • یک ظرف شیشه‌ای بزرگ برای تهیه سرکه (ظرف را متناسب با میزان سیب‌ها انتخاب کنید. ظرف باید به‌اندازه‌ای باشد که تا نیمه از تکه‌های سیب، پر شود)
  • بطری برای نگهداری سرکه سیب

دستورالعمل:

آموزش سرکه سیب خانگی را همراه با مراحل زیر ادامه دهید:

  • سیب‌ها را آماده کنید: اگر از ضایعات سیب استفاده می‌کنید، این قسمت فوق‌العاده آسان است! چون کاری قرار نیست انجام دهید. البته تهیه سرکه سیب با سیب کامل، نیز بسیار آسان است. شما فقط باید به‌سادگی میوه‌ها را با آب بشویید، سپس به تکه‌های کوچک خرد کنید. لازم نیست که در این مرحله پوست، هسته‌ها و حتی ساقه‌‌ی سیب‌ها را جدا کنید. سپس سیب‌ها‌ی خرد شده را داخل ظرف شیشه‌ای دلخواه خود بریزید و تا نیمه‌ی ظرف را با سیب پر کنید.
  • آب و شکر را اضافه کنید: روی سیب‌ها را آب (ولرم) بریزید تا جایی‌که حداقل یک چهارم ظرف خالی بماند. برای این‌که بدانید چقدر شکر اضافه کنید بهتر است که آب را با پیمانه داخل ظرف بریزید تا حجم آب اضافه شده را بدانید. سپس به‌ازای هر یک پیمانه آب یک قاشق غذاخوری شکر بریزید. سپس مواد را خوب هم بزنید تا تمام شکر در آب حل شود.

هنگامی که سیب، آب و شکر همه با هم ترکیب شدند، ظرف خود را با یک پارچه با قابلیت عبور هوا مانند یک حوله بدون پرز، روبالشتی قدیمی تمیز یا فیلتر قهوه بپوشانید.

31

  •  شیشه را در جای مناسب قرار دهید: در صورت امکان، این ظرف را در مکانی با دمای ۲۰ تا ۲۳ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. این محدوده دمایی ایدئال برای تخمیر و درست شدن سرکه است. همچنین ظرف باید در مکانی تاریک نگهداری شود. (از آنجایی‌که در دو هفته اول باید روزانه سرکه را هم بزنید، آن را در محلی بگذارید که دسترسی راحتی داشته باشد.)

برای دو هفته اول، سیب‌های تخمیر شده شما باید هر روز هم زده شوند. هدف این است که شکر در قسمت پایین ته‌نشین نشود و همچنین تکه‌هایی که در بالا شناور هستند با تکه‌های زیرین جابه‌جا شوند. با این‌کار احتمال ایجاد کپک روی سرکه کمتر می‌شود.

در این مدت، متوجه خواهید شد که رنگ‌ سیب‌ها به سمت قهوه‌ای شدن می‌رود و رنگ آب کدر می‌شود. همچنین باید حباب‌های کوچکی روی سرکه ظاهر شود و لایه‌ای از رسوبات سفید متمایل به زرد نیز ممکن است در پایین آن جمع شود. همه‌ی این‌ها عادی و خوب است!

  • سیب‌ها را صاف کنید: بعد از دو هفته هم زدن روزانه، وقت آن است که سیب‌ها را صاف کنید تا سرکه‌ شما یکدست و بدون مواد اضافه شود. برای انجام این کار، یک صافی مشبک را روی یک کاسه بزرگ قرار دهید و به‌آرامی محتویات شیشه را داخل آن بریزید. در صورت نداشتن صافی، می‌توانید از پارچه‌ نیز استفاده کنید! سپس مایع صاف شده را به ظرف شیشه‌ای بازگردانید و به همان روش قبل روی آن را با پارچه بپوشانید.

32

  • فرایند تخمیر سرکه را ادامه دهید: از این مرحله به‌بعد انتظار برای حاصل شدن سرکه آغاز می‌شود. در این مرحله شما باید ظرف پوشیده شده خود را حداقل به‌مدت یک ماه یا حتی بیشتر در مکانی معتدل و تاریک قرار دهید. پس از آن باکتری‌ها به کار خود ادامه می‌دهند تا قند یا الکل بیشتری را به اسید استیک تبدیل و سرکه را ایجاد کنند.

پس از گذشت یک ماه، می توانید سرکه خود را با چشیدن طعم آن تست کنید. اگر به طعم سرکه‌ی دلخواه شما نزدیک بود، به مرحله بعد بروید. اگر نه، اجازه دهید مدت بیشتری فرایند تخمیر ادامه یابد. بسته به شرایط نگهداری و سیب‌های مورد استفاده، سرعت تبدیل سیب‌ها به سرکه‌ی کامل، متفاوت و بین ۱ تا ۳ ماه طول می‌کشد.

توجه: در طول این مدت، ممکن است که یک غشای نازک، صاف و سفید رنگ روی سرکه تشکیل شود که کاملا طبیعی و بی‌ضرر است. در نهایت وقتی سرکه آماده شد می‌توانید این لایه را جدا کنید.

  • سرکه‌ی آماده شده را در بطری بریزید: در نهایت وقتی سرکه سیب آماده شد، آن را در بطری‌هایی با درب‌های محکم بریزید. اگر فضای کافی در یخچال دارید می‌توانید سرکه سیب خود را در یخچال نگهداری کنید. در غیر این‌صورت می‌توانید آن را در حتی اگر در دمای اتاق نگهداری کنید.

33

موارد استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب از آن دست مواد مصرفی است که می‌تواند استفاده‌های مختلفی چه از نظر خوراکی و چه از نظر سلامتی و حتی زیبایی داشته باشد. در ادامه چند مورد از خواص سرکه سیب برای سلامتی، نظافت و بهداشت را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • سرکه سیب را می‌توان در طیف گسترده‌ای از وعده‌های غذایی، به تنهایی مصرف کرد. به‌عنوان مثال این سرکه را می‌توان به‌عنوان سس سالاد به‌تنهایی یا در ترکیب با سایر مواد تشکیل‌دهنده‌ی سس استفاده کرد. همچنین، با این سرکه می‌توانید ترشی درست کنید.
  • اگر دیابت دارید، خوردن ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری از سرکه سیب، قبل از غذا می‌تواند سطح گلوکز خون پس از غذا را کاهش دهد.
  • ترکیب سرکه سیب با سیر، زردچوبه، زنجبیل و عسل، یک معجون مقوی خارق‌العاده است که می‌تواند از سیستم ایمنی بدن شما حمایت کند و به‌طور طبیعی شدت و طول مدت علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش دهد.
  • سرکه سیب را می‌توان رقیق کرد و به‌عنوان شوینده‌ی مو استفاده کرد. سرکه سیب مواد معدنی انباشته شده در موهای شما را از بین می‌برد و در عین حال، حالت‌دهنده، متعادل کننده PH و ترمیم‌کننده کوتیکول خارجی موهاست.
  • سرکه سیب اسیدی است، از این‌رو یک پاک‌کننده و ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی عالی برای سطوحی مانند سینک ظرفشویی، تخته‌های برش گوشت یا حتی لباس‌هاست (در محتوای ۲۰ کاربرد سرکه برای نظافت خانه می‌توانید بیشتر با کاربردهای شگفت‌انگیز این سرکه آشنا شوید).
  •  می‌توانید میوه‌ها و سبزیجات خود را با سرکه سیب بشویید. سرکه سیب یک راه طبیعی و شگفت‌انگیز برای حذف مواد شیمیایی و آفت‌کش‌ها از محصولات شماست.

در نهایت؛ در این محتوا سعی کردیم طرز تهیه سرکه سیب خانگی را به‌صورت گام‌به‌گام و به‌زبانی ساده به شما بیاموزیم. امیدواریم که این آموزش برایتان مفید بوده باشد.

منبع: خبرآنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید