امروز روز ملی انار است

این شهرهای ایران به انار خوشمزه‌شان معروف هستند

این شهرهای ایران به انار خوشمزه‌شان معروف هستند

امروز ۷ آبان ۱۴۰۳ مصادف با روز ملی انار است؛ محصولی ارزشمند در کشور که تولید انبوه و با کیفیت آن موجب شده است ایران یکی از قطب‌های تولید انار در جهان باشد. شمال کشور گرفته تا جنوب، باغات انار به چشم می‌آید و علاوه بر قطب‌های تولید انار بسیاری از شهرها و روستاها هم نام انار به خود گرفته‌اند.

کد خبر : ۲۱۲۱۸۹
بازدید : ۷۲

ساوه در استان مرکزی قطب تولید انار کشور است و همیشه نام انار کنار ساوه می‌درخشد. ارقام اناری که در این شهر تولید می‌شود، از بهترین محصولات جهان است. رقم ملس انار ساوه در بسیاری از نقاط کشور نیز تولید می‌شود و تبریزی، یوسف‌ خانی، محمدعلی خانی، سیاه، آلک و .... از دیگر ارقام این شهر به حساب می‌آید. نکته دیگری که انار ساوه را متمایز می‌کند، غلظت آب آن است که اصطلاحا به آن بریکس می‌گویند که دلیل آن آب و هوای خاص منطقه ساوه است.

اونار

قدمت روستای «اونار» در مشگین‌شهر اردبیل به دوره ساسانی و یزدگرد سوم می‌رسد. گفته می‌شود روستا از قدیم باغ‌های زیادی داشت، اما این اونار با اناری که ما در نظر داریم فرق می‌کند. در واقع نام اصلی روستا انار با ضمه است و خوانش آن با فتحه شبیه میوه انار یک غلط املایی است. وجه تسمیه نام «اونار» از آن روست که در این روستا چند آسیاب آبی وجود داشته که آثار آن‌ها هنوز هم پا بر جاست و چون در زبان ترکی به آرد «اون» گفته می‌شود، استعمال کلمه اوننار (آردها) سبب نامگذاری این روستا بوده‌است.

انار

شهرستان انار در استان کرمان یکی از قطب های تولید پسته در این استان به حساب می آید. حالا این سوال پیش می آید که چرا نامش انار است؟ در گذشته باغات انار در این شهرستان به وفور یافت می شد و در خانه اغلب اهالی این منطقه، چندین درخت انار وجود داشت. به همین دلیل، این شهرستان به انار معروف شد و امروزه تنها نامِ انار را به دوش می کشد.

11

انارک

انارک یک شهر کویری در میان کوه‌های صخره‌ای شکل قرار دارد و از شهرهای شهرستان نائین محسوب می‌شود. این شهر کوچک‌ترین شهر استان اصفهان است که به سبب داشتن باغات فراوان انارک خوانده می‌شود. بافت تاریخی شهر، کاروانسراها و دیگر آثار تاریخی گواه این پیشینه طولانی است. انارک دارای آب و هوای خشک و بیابانی است.

نی‌ریز

فارس یکی از استان‌های قطب تولید انار است و شهرستان نی‌ریز با ۶۵۰۰ هکتار باغ انار رتبه نخست تولید انار را در استان فارس به خود اختصاص داده است. بخش قطرویه با تولید سالانه ۶۰ هزار تن بزرگترین تولید کننده انار شهرستان نی‌ریز است. انار قطرویه به دلیل رنگ پوست، رنگ آریل، ضخامت پوست و طعم میوه بسیار بازارپسند و پرفروش است و مشتریان زیادی هم دارد.

محمودآباد

روستای محمودآباد فیروزکوه یکی از قطب‌های تولید انار کشور است. کیفیت تولید انار در محمودآباد به گونه‌ای است که شهرت جهانی دارد. انار محمودآباد دانه درشت است و آبدار؛ پوست مقاومی در برابر ضربه و ترکیدگی کمی هم دارد. مزه‌اش ملس (ترش و شیرین) است و قابلیت ماندگاری بالایی دارد و بهترین نوع انار برای کسانی است که مبتلا به فشار خون یا غلظت خون هستند.

جلفا

منطقه ارسباران در آذربایجان شرقی و در حاشیه رود ارس درختان انار وحشی بسیاری دارد. در عین حال، شهرستان جلفا محل مناسب کشت و پرورش محصول انار محسوب می‌شود. درخت انار مخصوص مناطق نیمه گرمسیری است و آب و هوای نیمه گرمسیری این شهرستان بزرگترین فاکتور برای پرورش و کشت انار به حساب می‌آید.

12

ماسال

باغ‌های انار به صورت پراکنده در همه مناطق استان گیلان به ویژه مناطق جنگلی و کوهستانی وجود دارد. ۷۶۰ نوع انار در کشور پرورش داده می‌شود که بومی‌ترین و ترش‌ترین آن در گیلان به بار می‌نشیند. فراوانی انار ترش در گیلان موجب شده کدبانوهای گیلانی از دانه، آب و رب این محصول درپخت ۹۰ درصد از غذاهایشان استفاده کنند. انارآویج، زیتون پرورده، فسنجان، کال کباب و میرزا قاسمی از غذاهای محلی معروف است که رب یا آب انار یکی از ترکیبات آن محسوب می‌شود.

منبع: همشهری

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید