(تصاویر) تخریب قلعه باستانی کوشمغان سمنان

(تصاویر) تخریب قلعه باستانی کوشمغان سمنان

به نظر می‌رسد در گذشته بزرگان زرتشتی در این محل ساکن بودند و احتمالاً آتشکده آنان نیز در داخل قلعه بوده است به همین سبب این منطقه با نام کوشک مغان خوانده شده.

کد خبر : ۱۳۶۷۹۷
بازدید : ۹۱۴

قلعه کوشمغان یکی از آثار قدیمی محله کوشمغان است که در ۳ کیلومتری غرب سمنان قرار دارد. محله کوشمغان به همراه محله‌های زاوغان و کدیور سه محله بسیار کهن و قدیمی شهر سمنان را تشکیل می‌دهند که محلات ثلاث نامیده می‌شوند.

قلعه کوشمغان در گذشته دارای یک خندق بوده است و مردم با استفاده از تخته پل وارد قلعه می‌شدند. در حال حاضر خندق اطراف قلعه تا حدودی سالم باقی مانده است. درِ قلعه که از گذشته باقی مانده از سنگ یکپارچه تشکیل شده است. تا چند دهه پیش تعدادی خانواده در داخل قلعه زندگی می‌کردند

به نظر می‌رسد در گذشته بزرگان زرتشتی در این محل ساکن بودند و احتمالاً آتشکده آنان نیز در داخل قلعه بوده است به همین سبب این منطقه با نام کوشک مغان خوانده شده که در اثر کثرت استعمال به صورت کوشمغان درآمده است. صنیع الدوله در کتاب خود به وجود آتشکده‌ای در زیر آن نیز اشاره کرده است و متاسفانه ساخت و ساز‌ها بر روی قلعه کوشمغان در نیم قرن اخیر آن را به نابودی کشانده است.

 

 

منبع: ایرنا
عکس: عابد میرمعصومی
۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید