(تصاویر) نصب مجسمه‌ای کم‌نظیر در ستایش «زنان باحجاب» در بیرمنگام انگلستان

(تصاویر) نصب مجسمه‌ای کم‌نظیر در ستایش «زنان باحجاب» در بیرمنگام انگلستان

ماه آینده مجسمه جدیدی که گمان می‌رود نخستین مجسمه در نوع خود در جهان غرب باشد، برای تجلیل از زنان باحجاب رونمایی خواهد شد. این مجسمۀ عظیم فولادی، مفهوم حجاب را با مفاهیمی مثل استواری، قدرت و ظرافت ترکیب کرده است.

کد خبر : ۱۵۲۹۲۷
بازدید : ۲۸۲۳

فرادید| ماه آینده مجسمه جدیدی که گمان می‌رود نخستین مجسمه در نوع خود در اروپا باشد، برای تجلیل از زنان باحجاب رونمایی خواهد شد. این مجسمه با عنوان «قدرت حجاب» (The Strength of the Hijab) توسط مجسمه‌ساز مشهور «لوک پِری» طراحی شده و ماه اکتبر در شهر اسمت‌ویک بیرمنگام نصب خواهد شد. 

به گزارش فرادید، سازنده‌ی این مجسمه پیش از این نیز آثاری را در تجلیل از جوامع و گروه‌هایی که در سطح جهانی کمتر به آن‌ها توجه شده، به نمایش گذاشته است. گمان می‌رود این نخستین مجسمه در جهان غرب از یک زن با پوشش سر باشد؛ پوششی که بسیاری از زنان مسلمان از آن استفاده می‌کنند. 

«قدرت حجاب» با پنج متر ارتفاع و حدود یک تن وزن، اندازه‌ای عظیم و جلوه‌ای باشکوه و تاثیرگذار دارد.

0_MOCP_BEM_180923_LukePerrySculpture_12

لوک پری در حال کار بر روی مجسمه

آقای پری گفته است: «قدرت حجاب قطعه‌ای است نمایانگر زنان مسلمانی که حجاب دارند. به این دلیل این موضوع را انتخاب کردم که به این قشر از جامعه‌ی ما بسیار کم توجه شده است، در صورتی که قشر مهمی است. این افراد باید دیده شوند، این مسئله بسیار مهم است. کار کردن روی انتخاب این موضوع واقعاً هیجان‌انگیز بود، چون تا الان نمی‌دانستیم قرار است چگونه از آب درآید. محل به نمایش درآمدن این اثر اسمت‌ویک است، جایی که بخش عظیمی از ساکنان آن مسلمان هستند.»

پری می‌گوید: «آن‌ها عضوی از این جامعه هستند اما واقعاً به حاشیه رانده شده‌اند. حجاب موضوعی است که مردم احساسات شدیدی نسبت به آن دارند، با آن همذات پنداری می‌کنند و نسبت به آن احساس خوشحالی و راحتی می‌کنند. اما این چیزی نیست که بقیه دیده باشند، به خصوص در هنر عمومی، چه رسد به یک روایت قهرمانانه؛ بنابراین این اثر از افرادی تجلیل می‌کند که بسیار کم از آن‌ها تجلیل شده است.»

0_MOCP_BEM_180923_LukePerrySculpture_30

آقای پری قبلاً مجسمه‌ی (Black British History is British History) را طراحی کرده بود که ماه مه نزدیک وینسون گرین نصب شد. این قطعه مدت کوتاهی پس از نصب مخدوش شد، اما در حالی که آقای پری تصدیق می‌کند مجسمه جدید می‌تواند «جنجال‌برانگیز» شود، گفت نشان دادن همه کسانی که در بریتانیا زندگی می‌کنند مهم است. 

آقای پری می‌گوید: «این احتمال وجود دارد که این قطعه هم به دلایل مختلف بحث‌برانگیز شود. اما احساس نمی‌کنم هیچ‌کدامشان معتبر باشند. بسیاری از افراد هستند که مخالف تفاوت‌های ما در جوامع‌مان هستند. آینده کشور ما درباره‌ی چیزیست که ما را متحد می‌کند، نه چیزی که ما را از هم جدا می‌کند، به همین دلیل است به نمایش گذاشتن چنین آثاری در سراسر بریتانیا که سوژه‌ی آن‌ها تمام کسانی باشد که اینجا زندگی می‌کنند، مهم است. واکنش‌ها تا الان واقعاً مثبت بوده است. مردم تعدادی عکس دیده‌اند، اما هنوز مجسمه را از نزدیک ندیده‌اند. فکر کنم مردم واقعا تحت‌تاثیر اندازه آن قرار بگیرند، اما فکر می‌کنم سطح جزئیات هم مردم را شگفت‌زده کند، و این برای من واقعا رضایت‌بخش است. فکر کنم این مجسمه به یک بخش دوست‌داشتنی جامعه تبدیل خواهد شد.» 

این مجسمه که به سفارش خیریه Legacy West Midlands ساخته شده است، از جنس فولاد است و قبل از اتمام گالوانیزه خواهد شد.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۸
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید