چرا قیمت نقاشی «موبدان ایرانی» در دو سال هزار برابر شد؟

چرا قیمت نقاشی «موبدان ایرانی» در دو سال هزار برابر شد؟

در انجیل نقل شده که بعد از تولد حضرت مسیح، سه مغ یا حکیم ایرانی (که به سه پادشاه نیز شهرت دارند) به حضور ایشان رسیده و هدایایی را تقدیم کردند. این نقاشی نسبتا کوچک صحنۀ تکریم مسیح توسط این سه حکیم را به تصویر کشیده است.

کد خبر : ۱۵۵۹۹۳
بازدید : ۲۳۲۳

فرادید| یک تابلوی نقاشی که دو سال قبل 15 تا 20 هزار دلار قیمت‌گذاری شده بود، حالا احتمالا به قیمت بیش از 18 میلیون دلار در یک حراجی به فروش خواهد رفت. اتفاقی که در طی این دو سال افتاد این بود که معلوم شد این نقاشی در حقیقت اثر رامبراند است؛ نقاش مشهور هلندی که در قرن هفدهم میلادی زندگی می‌کرد.

به گزارش فرادید؛ این نقاشی که «ادای احترام پادشاهان» نام دارد، صحنه‌ای از کتاب مقدس را به تصویر کشیده که در آن، سه حکیم ایرانی بعد از تولد حضرت مسیح به زیارت او می‌روند و هدایایی به او تقدیم می‌کنند. این تابلو اولین بار در دهۀ 1950 دیده شد و از آن تاریخ به این سو دیگر هرگز در جایی به نمایش درنیامده بود. در آن دوره مجموعه‌داری به نام هلدرینگ نقاشی را به دست آورده بود اما بعد از مرگ او، همسرش آن را به یک خانوادۀ آلمانی فروخت. نقاشی در دست همان خانواده باقی ماند تا اینکه دو سال قبل در حراجی کریستیز به فروش رسید.

231006095951-adoration-of-the-kings-auction

در تمام این مدت کسی نمی‌دانست که این نقاشی متعلق به رامبراند است بلکه تصور بر این بود که یکی از شاگردان یا نقاشان نزدیک به رامبراند آن را کشیده است. به همین خاطر بود که حراجی کریستیز دو سال قبل قیمت اولیۀ نقاشی را بین 15 تا 20 هزار دلار برآورد کرده بود.

این تابلو که اندازۀ کوچکی دارد و طول و عرض آن 24 در 18 سانتیمتر است، در آن حراجی نهایتا به قیمت 860 هزار دلار به فروش رسید که تفاوت قابل ملاحظه‌ای با قیمت اولیه داشت. اما حالا که حراجی ساتبیز بعد از 18 ماه تحقیق و بررسی، نقاشی را متعلق به خود رامبراند تشخیص داده، قیمت آن میلیون‌ها دلار افزایش پیدا کرده است.

2

پرتره‌ای که رامبراند در میانسالی از خودش کشیده است

این بررسی‌ها شامل اسکن نقاشی با اشعه‌های ایکس و مادون قرمز و همینطور مشورت با متخصصان دانشگاهی آثار رامبراند بوده است. حالا ساتبیز اعلام کرده که این اثر احتمالا در سال 1628 و در ابتدای دورۀ کاری رامبراند کشیده شده است؛ زمانی که او 22 ساله بود.

نقاشی‌هایی که در یک دهۀ اخیر از رامبراند وارد حراجی‌ها شده بودند، اغلب پرتره‌هایی بودند که او از یک شخصیت واحد کشیده بود؛ اما این نقاشی صحنه‌ای داستانی و نسبتا شلوغ را ترسیم کرده است و از این جهت یک مورد استثنایی به شمار می‌رود.

۷
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید