(تصاویر) یک ویلای «غیرمنتظره» در حومۀ شیراز

(تصاویر) یک ویلای «غیرمنتظره» در حومۀ شیراز

اغلب ما وقتی واژۀ «خانه» را می‌شنویم، احتمالا تصویری در ذهنمان شکل می‌گیرد که شامل یک سقف مسطح، گنبدی یا شیروانی است؛ درست به همین خاطر است که طراحی سقف «مقعر» برای یک خانه همیشه می‌تواند چیزی کاملا متفاوت و خلاف انتظار باشد.

کد خبر : ۱۷۰۷۵۴
بازدید : ۴۵۶۶۶

فرادید| ویلای «یزدیان» که بین سال‌های 1389 تا 1391 در شهر جدید صدرای شیراز ساخته شده است، طبیعتا با همۀ سلیقه‌ها همخوانی ندارد؛ برخی ممکن است نمای آن را درهم و برهم و بی‌تقارن احساس کنند و برخی ممکن است سیمای مدرن آن را تحسین کنند. اما آنچه قابل انکار نیست این است که طراحی این خانه ترکیبی چشمگیر و متفاوت است.

به گزارش فرادید؛ آنچه در مورد این ویلا جلب توجه می‌کند، ترکیب خاصی است که در اینجا بین عناصر معمول در برخی سبک‌های معماری مدرن مثل «بروتالیسم» و «های‌تِک» صورت گرفته است.

Yazdian_Villa_House_No_18_Sadra_Shiraz_Mehrdad_Iravanian__8_

سقف مقعر ویلا با ظاهر بتنی و تاج بلند و سایه‌اندازش یادآور اقتدار و استحکام ساختمان‌های عظیم بتنی در میانۀ قرن بیستم است و از سوی دیگر، نمای شیشه‌ای، پلکان داخلیِ نمایان و چارچوب‌های استوانه‌ای با جلوۀ فلزی‌شان، رنگ و لعاب ساختمان‌های سبک های‌تِک (مثل ساختمان پمپیدو در پاریس) را تداعی می‌کنند.

YazdianVilla_Image2

اتفاقا شهر جدید صدرا نیز شهری با حال و هوای دانشگاهی و صنعتی است و از این جهت می‌توان گفت ویلای یزدیان از لحاظ سبک معماری‌اش تا حد زیادی با محیط خود مطابقت دارد.

Yazdian_Villa_House_No_18_Sadra_Shiraz_Mehrdad_Iravanian__1_

بخشی از نمای ساختمان نیز با چوب پوشانده شده که با وجود شکل هندسی و مدرن خود، گرمایی طبیعی را به نمای ساختمان بخشیده و به این ترتیب تعادلی کلی در حال و هوای نمای ویلا ایجاد کرده است.

Yazdian_Villa_House_No_18_Sadra_Shiraz_Mehrdad_Iravanian__7_

۴۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید