(تصاویر) مدرن‌ترین «کومه» مازندران با معماری منحصر به فرد

(تصاویر) مدرن‌ترین «کومه» مازندران با معماری منحصر به فرد

پروژۀ موسوم به «کومه» یک اثر معماری چشمگیر است، از آن جهت که مصالح و ظاهر بومی را در محیطی کاملا طبیعی با جلوه‌ها و مصالحی کاملا مدرن ترکیب کرده است.

کد خبر : ۱۷۷۰۵۶
بازدید : ۲۴۲۴۶

فرادید| اصطلاح «کومه»، به ویژه در مناطق شمالی ایران، اشاره به کلبه‌های کوچکی داشته که با مصالح محلی مانند چوب و خاک ساخته می‌شدند و سقف‌آن‌ها با نی‌های گالی پوشیده می‌شد. این کومه‌ها را معمولا کشاورزان در کنار مزارع شالی یا شکارچیان در کنار برکه‌ها می‌ساختند.

به گزارش فرادید؛ پروژۀ معماری «کومه» از طرفی با نگاهی به همین سنت قدیمی معماری و از طرف دیگر با نگاه به ساختارها و اشکال مورد استفاده در معماری مدرن طراحی شده است.

Wicker-House-in-Nur-Mazandaran-Pedram-Shaygan---23373

در این بنا، شکل شیب‌دار سقف تا پایین امتداد پیدا کرده و به این ترتیب، علاوه بر تداعی ساختار سقف‌های شیروانی، شکل هندسی ساده‌ای مثل مثلث را به کل بنا بخشیده که نوعی جلوۀ مدرن دارد.

از طرف دیگر نمای بیرونی بنا با کاهگل و گالی پوشانده شده که مصالحی کاملا سنتی است؛ اما باز هم یک ورودیِ مکعبیِ ساخته شده از فلز و شیشه در نمای کومه طراحی شده که با جلوه‌ای مدرن از دل یک زمینۀ سنتی بیرون زده است.

فضای داخل کومه با چوب پوشانده شده که تناسب زیادی با معماری بومی منطقه دارد؛ در عین اینکه استفادۀ به جا و متناسب از شیشه، چشم‌انداز چشم‌نوازی از محیط بیرون را در داخل کومه ایجاد کرده است.

wicker-house-pedram-shaygan-iran-4

Wicker-House-in-Nur-Mazandaran-Pedram-Shaygan--3370

11

12

wicker-house-pedram-shaygan-iran-3

۵۵
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید