(تصاویر) معماری منحصربه‌فرد یک کتابخانۀ «زیرزمینی» در ژاپن

(تصاویر) معماری منحصربه‌فرد یک کتابخانۀ «زیرزمینی» در ژاپن

این کتابخانه طوری طراحی شده که خود را در دل خاک و در زیر یک محیط شکوفا و سرسبز پنهان کند و به این ترتیب هیچ گیاهی را از بین نبرد و تغییری در منظرۀ زیبای اطرافش ایجاد نکند.

کد خبر : ۲۰۴۴۵۲
بازدید : ۱۹۵۱۰

فرادید| این کتابخانه در شهر ژاپنی کیسارازو و در آوریل ۲۰۲۲ به عنوان محلی برای مطالعۀ کشاورزان ساخته شده تا در روزهای آفتابی مزارعشان را شخم بزنند و در روزهای بارانی کتاب بخوانند.

به گزارش فرادید، این طرح که در گوشه‌ای از یک محوطه‌ی فعال کشاورزی قرار دارد، شاهد ساخت یک کتابخانه به شکل یک دره سرسبز توسط هیروشی ناکامورا و استودیوی معماری NAP بود. در مرکز این پروژه، یک کتابخانه زیرزمینی وجود دارد که قرار نیست لایه خاک کشت‌شده را اشغال کند بلکه باید فروتنانه زیر گیاهان شکوفا و میکروارگانیسم‌ها در دل خاک قرار داشته باشد. 

12

تیم طراح توضیح می‌دهد: «زمین سرچشمه تمام حیات و نماد مادر بودن است. هدف ما ایجاد شکافی کوچک در زمین و ایجاد مکانی آرام و مناسب برای استراحت کشاورزان بود. وقتی از بالا به این شکاف نگاه کنید شبیه قطره آب است. همانطور که به سمت ورودی قدم می‌زنید و از زمین شخم‌زده می‌گذرید، راهرویی از قفسه‌های کتاب ظاهر می‌شود». 

0

9

8

داخل سازه، طرح بدون تیر و ستون پشتیبانی شده، در حالی که صفحه‌های خالی بتنی از دیوارهای حائل بیرونی و دیوارهای جانبی به صورت یک سر آزاد بیرون زده‌اند. تمام کف‌ها، دیوارها و سقف‌ها دارای پرداخت خاکی هستند، در حالی که در محیط حیاط ساختمان، امتداد چمنزار در اطراف نمای عمودی صفحۀ سقف پیچیده تا حس نمناکی به فضا بدهد. 

7

ارتفاع‌های سقف توسط شیب‌های زمین تعیین شده و به مناطق کم‌ارتفاع و اتاق‌های مخفی برای کودکان منتهی می‌شود. در عمیق‌ترین بخش داخلی غار مانند، سالنی برای داستان‌سرایی وجود دارد که تیم طراحی آن را فضای رحم‌مانندی توصیف می‌کند که زمین چمن کاری‌شده را بالا می‌برد، زمینی که در آن چین‌هایی از قفسه‌های کتاب، صندلی‌های پلکانی را احاطه کرده و کتاب‌هایی از مجموعه‌های مربوط به کارگران مزرعه و کتاب‌هایی برای کودکان در آنجا صف کشیده‌اند.

6

5

در سالن، قفسه‌های کتاب از قاب‌های عمودی به ضخامت ۴۰ میلی‌متر تشکیل شدند که برای پشتیبانی از فضا از بالای سر امتداد می‌یابند.

4

«زمانی که یک تیرک تیرک بعدی را پشتیبانی می‌کند و آن تیرک عمودی نیز با تیرک عمودی مجاور پشتیبانی می‌شود، نهایتا یک فضای بزرگ را می‌توان به طور کلی پشتیبانی کرد.

4

«پایه‌های عمودی که ساختار سالن مطالعه را شکل داده‌اند، چوب‌های چندلایه ساخته شده از تخته‌های نازکی هستند که منحنی شده و به هم چسبیده‌اند. ساخت این سازه دوطرفه به دلیل ضرورت مونتاژ تمام اتصالات پیچیده از پیش برش‌خورده قبل از تکمیل سازه، بسیار چالش‌برانگیز بود. نور بالایی در سالن مطالعه دوطرفه است و یک سیستم تهویه گرانشی طبیعی دارد که هوا را از سمت حیاط به داخل می‌کشد و آن را از طریق نور بالایی خارج می‌کند. 

2

1

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۴۵
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید