(تصاویر) معماری منحصر به فرد خانۀ ژاپنی با الهام از «اهرام باستانی»

(تصاویر) معماری منحصر به فرد خانۀ ژاپنی با الهام از «اهرام باستانی»

گروه معماری «توموآکی اونو» یک هرم سنگی سَرتخت را که از اهرام باستانی تمدن‌های آمریکا الهام گرفته و حاوی یک اتاق مطالعه است، در گوشه‌ای از یک خانه‌ در استان آیچی ژاپن طراحی کرده است.

کد خبر : ۲۰۷۲۹۴
بازدید : ۶۰

فرادید| گروه معماری «توموآکی اونو» یک هرم سنگی سَرتخت حاوی یک اتاق مطالعه را در گوشه‌ای از یک خانۀ «درونگرا» در استان آیچی ژاپن طراحی کرده است. حال و هوای این خانه تا حد زیادی شبیه یک معبد مخفی یا پناهگاهی برای تامل و مطالعه است.

به گزارش فرادید، این خانه که از سنگ و بتن در یک منطقه‌ی مسکونی سرسبز ساخته شده، شکل و شمایل خود را از هرم تِنایوکا (یک هرم آزتکی در مکزیک) الهام گرفته است.

takamine-cho-house-tomoaki-uno-architects-residential-architecture-japan_dezeen_2364_col_12

6

این خانه برای کارفرمایی طراحی شد که می‌خواست خانه‌اش با روش‌های سنتی خشکه‌چینی ساخته شود. به گفته موسس این استودیو، از آنجا که این شکل از ساخت و ساز به طور سنتی فقط در ژاپن برای پی‌ریزی قلعه‌ها و دیوارهای سنگی استفاده می‌شود، معماران برای ایده گرفتن به معماری آزتک روی آوردند. 

takamine-cho-house-tomoaki-uno-architects-residential-architecture-japan-b_dezeen_2364_col_2-scaled

5

توموآکی اونو توضیح می‌دهد: «من درباره استفاده از این روش ساخت و ساز سنتی ژاپنی برای ساختمانی با هدف متفاوت، احساس دلواپسی و ناراحتی داشتم. نمی‌توانستم از شرّ این احساس ناخوشایند رها شوم که قرار است سنت شکنی کنم  و زمان زیادی گذشت بدون اینکه بتوانم پیشنهادی مطرح کنم. در نهایت این هرم تِنایوکا بود که مرا از این بن‌بست فکری بیرون آورد.» 

takamine-cho-house-tomoaki-uno-architects-residential-architecture-japan_dezeen_2364_col_31

این هرم که از گوشه‌ای از خانه بیرون زده، کنار یک حیاط مرکزی و باغ آبی قرار دارد که بقیه خانه بتنی در اطراف آن سازمان یافته است.

«برنامه کلی این بود که در عین حفاظت از فضای خصوصی اطراف دو باغ، به اتاق‌ها حس باز بودن بدهیم.» 

3

طبقه‌ی بالای خانه یک پلان L شکل دارد که شامل فضای نشیمن، غذاخوری و آشپزخانه می‌شود که با داشتن دیوارهای نازک شیشه‌ای مشرف به حیاط است. در طبقه‌ی پایین نیز، اتاق خواب اصلی کنار چهار اتاق خواب کوچکتر وجود دارد که اطراف یک گاراژ قرار دارند. 

takamine-cho-house-tomoaki-uno-architects-residential-architecture-japan-b_dezeen_2364_col_1

جدا از شیشه‌های مشرف به حیاط، خانه تنها چند پنجره کوچک دارد و به جای آن مجموعه‌ای از نورگیرهای کوچک در سقف‌های بتنی طراحی شده‌اند. 

اتاق مطالعه‌ی هرمی‌شکل از طریق یک ورودی در فضای نشیمن یا مستقیماً از خیابانی که یک ورودی بتنی بیرون‌زده در بالای یک راه‌پله دارد، قابل‌دسترسی است. 

2

داخل اتاق مطالعه پر از صفحات بتنی و یک شومینه بتنی است. نورگیر و ورودی مشرف به باغ آبی، نور طبیعی این فضا را فراهم می‌کنند.

در زیرزمین، اتاق خواب‌ها با عناصر چوبی کم‌رنگ گرم مانند قفسه‌ها و کمدها تکمیل شده‌اند.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید