تصاویر؛ هنر خیابانی؛ خلاقانهترین آثار هنری در خیابانها و دشتهای استرالیا

هنر عمومی استرالیا، با پروانههای پیکسلی، نوکاردکی روی سیلو یا قاصدکی که به یک شئ موزهای تبدیل شده، به فضاهای شهری و روستایی جان میبخشند. این آثار یادآور این هستند که چگونه طنز، تاریخ و طبیعت، صحنهی هنر خیابانی خاص این کشور را شکل میدهند.
فرادید| این مجموعه از نقاشیها و آثار هنری، تنوع و خلاقیت هنر خیابانی استرالیا را به نمایش میگذارد.
به گزارش فرادید، آثار برجسته این مجموعه شامل تصویر یک نوکاردکی رنگآمیزیشده روی سیلوی غله، مجسمهای از فلزات بازیافتی و برداشت شادی از آداب موزهای با محوریت یک قاصدک میشود.
لطفا دست نزنید، مایکل پِدِرسون، سیدنی، استرالیا
یک قاصدک تنها میان دو پایه نگهبانی کوچک موزه در یک گالری مینیاتوری قرار گرفته و تابلویی با نوشته «لطفاً دست نزدید!» بالای آن است. این اثر باظرافت یک علف هرز معمولی را به اثری ارزشمند و موزهای تبدیل کرده است.
الیکایی آبی و شکوفهها، جفری کاران، ملبورن، استرالیا
این نقاشی دیواری روی دیواری در ناحیه کارلتون شمالی، یک پریالیکاییان آبی را نشان میدهد که روی شاخهای گلدار نشسته است. ریزهکاریهای پرها و گلبرگها در برابر زمینه مشکی مات به خوبی به چشم میآیند.
دو تصویر همزمان، جکسون هاروی، پِرث، استرالیا
پروانهای بزرگ با نقش چشم روی بالهایش در این نقاشی دیواری غالب است. ترکیبی از واقعگرایی طبیعی با عناصر سورئال و بلوکهای رنگی پیکسلی، جلوهای خاص ایجاد کرده است. عبور یک عابر پیاده، حس مقیاس و تعامل را افزایش میدهد.
غروب سیلو و پرتره، SMUG، لامِرو، استرالیای جنوبی
روی ردیفی از سیلوها، منظرهای گسترده از غروب آفتاب در دشت و چهره مردی غرق فکر به شکلی واقعگرایانه نقش بسته است. درخشش طلایی ملایم، تضادی زیبا با تونهای آبی تیره و طوفانی ایجاد کرده است.
گوسفند فلزی، مَت اِسلون، تاسمانی، استرالیا
این مجسمه تمامقد از یک قوچ از اجزاء فلزی بازیافتی خودروها و تجهیزات صنعتی ساخته شده است. بافتهای دقیق پشم، حالت فرخورده و سنگینی آن را بازسازی کرده و در عین حال، حالتی مکانیکی و آیندهنگر دارد.
نوکاردکی روی سیلو، جیمی دویت، راچستر، ویکتوریا
یک نوکاردکی از سطح یک سیلوی درخشان نقاشیشده بیرون میجهد و بازتابهای درخشان روی آب پیرامون منقارش، حالتی پرتحرک و واقعی به تصویر دادهاند. ریزهکاریها در این مقیاس بسیار شگفتآور هستند.
پرتره در تبعید، ادنِیت، ملبورن، استرالیا
این پرتره بزرگ از یک زن سالخورده تبتی، دههها ایستادگی و تجربه را در چین و چروکهای چهره منعکس میکند. چشمان این زن متمرکز و دورنگر هستند و روسری قرمز او در پسزمینه فرسوده، نقطه برجستهای از رنگ را ایجاد کرده است.
سرباز آنزاک و اسب وحشی، ANZAC و Brumby، والپیپ، استرالیا
سه سیلو، بوم نقاشی اثری چشمگیر شدهاند که یک سرباز جنگ جهانی اول، یک طوطی خاکستری در حال پرواز و یک اسب وحشی در حال تاخت را نشان میدهد. گرادیان رنگی غروب، این عناصر را شاعرانه بهم پیوند داده و ادای احترامی به هویت استرالیایی کرده است.
سلفی اسکلت، کیت بِنِت، ملبورن، استرالیا
در تمام این قطعه زمین خالی، اسکلت بسیار بزرگی به پهلو خوابیده و مشغول سلفی گرفتن است. استخوانهای کارتونی، مغز صورتی و کتانیهای بزرگ، جنبهای طنزآمیز به اثر میدهند. این نقاشی از بالا بهترین دید را دارد و با شوخطبعی، به خودشیفتگی مدرن اشاره میکند.
مترجم: زهرا ذوالقدر