تصویر زن عکاس که 104 سال در چشم یک جنگجوی سرخپوست مخفی مانده بود

سال ۱۹۰۴، خواهران گرهارد پرترهای از جرونیمو، جنگجوی مشهور آپاچی در نمایشگاهی در سنت لوئیس میسوری گرفتند. بیش از صد سال بعد، یک مرمتگر در «کتابخانه کنگره» جزئیاتی پنهان را در این پرتره کشف کرد: تصویر بازتابیافتهی این دو خواهر عکاس در چشم چپ جرونیمو!
فرادید| اِم گِرهارد (۱۸۷۲–۱۹۴۶) و مِیمی گِرهارد (۱۸۷۶–۱۹۵۵) از نخستین زنانی بودند که در سنت لوئیس میسوری استودیوی عکاسی افتتاح کردند. آنها سال ۱۹۰۳ استودیو را راهاندازی کردند؛ زمانی که به ندرت زنها بهعنوان عکاس استخدام میشدند و هنوز نزدیک به دو دهه تا حق رأی زنان در آمریکا باقی مانده بود و بیش از ۶۰ سال تا زمانی که همه زنان در ایالات متحده حق رأی داشته باشند.
به گزارش فرادید، ام گرهارد در مصاحبهای در سال ۱۹۱۷ گفته بود: «میدانیم چون زن هستیم باید کارمان را نه تنها به خوبی مردان، بلکه کمی بهتر انجام دهیم تا شناخته و پذیرفته شویم و بتوانیم بر پایهی شرایط برابر با مردان رقابت کنیم.»
خواهران گرهارد، عکاسیشده در فاصلهی بین سالهای ۱۹۰۴ تا ۱۹۱۴، اثر آن جانسون
خواهران گرهارد چند سال نزد «فیتز دابلیو. گورین»، عکاس موفق پرتره در سنت لوئیس، آموزش دیدند و سپس در زمانی بسیار مساعد مستقل شدند. سنت لوئیس شهری رو به رشد بود و سال ۱۹۰۴ میزبان نمایشگاه خرید لوئیزیانا شد که به نمایشگاه جهانی سنت لوئیس هم شهرت دارد. این رویداد فرصتهای فراوانی برای آنها فراهم کرد تا پرترههای حرفهای بگیرند، از جمله پرترهای از جرونیمو. خواهران به دلیل رویکرد طبیعی و الهامگرفته از نقاشی در پرترهنگاری شهرت داشتند و برخلاف جریان رایج از تکنیکهای روتوش سنگین پرهیز میکردند و ترجیح میدادند تصویرهای اصیلتری از افراد ثبت کنند.
در جریان نمایشگاه خرید لوئیزیانا، خواهران گرهارد همراه چارلز کارپنتر و نیز فرانسیس بنجامین جانستون، عکاس زن همکارشان، مأمور شدند از سرخپوستان و دیگر بازدیدکنندگان متنوع قومی نمایشگاه عکس پرتره بگیرند؛ مجموعهای که بعدها به «موزه تاریخ طبیعی فیلد» در شیکاگو منتقل شد.
پرترهی جرونیمو، اثر خواهران گرهارد، کتابخانه کنگره
نمای نزدیک از چشم چپ جرونیمو در پرترهای که خواهران گرهارد سال ۱۹۰۴ در سنت لوئیس ثبت کردند. خواهران گرهارد، کتابخانه کنگره
«پرترهی جرونیمو» مانند بسیاری دیگر از عکسهایی که خواهران گرهارد در دوران پرافتخار کاریشان ثبت کردند، همان زمان تحسین شد. اما تا ۱۰۴ سال بعد، زمانی که کتابخانه کنگره مجموعهی بزرگی از آثار آنها را در قرن بیستویکم به دست آورد، کسی متوجه بازتاب تصویر یکی از خواهران در چشم چپ جرونیمو نشد. این اتفاقِ خوشایند امروزه به بینندگان نگاهی کوچک اما مهم به حضور یک عکاس بسیار بااستعداد هدیه میدهد.
بهشکل غمانگیزی، خواهران گرهارد در آتشسوزی استودیویشان در فوریه ۱۹۰۵ بسیاری از بهترین و ارزشمندترین عکسهایشان را از دست دادند، از جمله بیش از ۳۰۰ نگاتیو شیشهای که سال پیش در نمایشگاه جهانی گرفته بودند. میم گرهارد برآورد کرد او و خواهرش ۱۰ هزار دلار از دست دادهاند؛ رقمی که برابر حدود ۳۷۰ هزار دلار امروزی است.
با وجود اینکه این عکسها برای ۱۲۰ سال از بین رفتهاند، بسیاری از آثار دیگر خواهران گرهارد باقی مانده است. میراث آنها نیز همچنان پابرجاست؛ چرا که این زنان نقش مهمی در هموار کردن راه برای حضور دیگر زنان بهعنوان عکاسان حرفهای داشتند.
مترجم: زهرا ذوالقدر