بهترین «خانههای تعطیلات» جهان در سال ۲۰۲۵
در تازهترین مرور آثار معماری سال ۲۰۲۵ نگاهی انداختیم به خانههایی از هند تا اسکاتلند که میتوانند مکانهای ایدهآلی برای گذراندن تعطیلات باشند.
فرادید| این ده خانهی تعطیلاتی برتر سال ۲۰۲۵ در نقاط مختلف جهان طراحی و اجرا شدهاند، از ژاپن و هند تا اروپا و آمریکای شمالی. هر پروژه با رویکردی ویژه به معماری تعطیلاتی، بر پیوند با طبیعت، تجربهی فضایی متفاوت، استفادهی آگاهانه از مصالح و پاسخ به بستر فرهنگی و اقلیمی تأکید دارد.
به گزارش فرادید، این مجموعه حاوی گرایشهای معاصر معماری در سال ۲۰۲۵ است؛ گرایشهایی که در آنها پایداری محیطی، بازخوانی فرمهای تاریخی، نوآوری سازهای و ایجاد فضاهایی آرامشبخش برای فاصله گرفتن از زندگی روزمره نقش محوری دارند.
Earth (زمین)، ژاپن، سو فوجیموتو

معمار ژاپنی، سو فوجیموتو، این خانهی دایرهای به نام «زمین» را در جزیرهی ایشیگاکی برای یک هتل طراحی کرده است. دیوارهای بتنی پیرامون یک باغبام را دربر میگیرند؛ باغی که از یک سو به سمت دریا شیب دارد و از سوی دیگر بهسمت حیاط و فضای شومینه پایین میرود.
HATA، آمریکا، آناستازیا دودیک

آناستازیا دودیک، معمار خودآموخته، برای طراحی این خانهی تعطیلاتی در پایونیرتاونِ کالیفرنیا از بروتالیسمِ دوران شوروی و تاریخ معماری گنبدی کالیفرنیا الهام گرفته است. در فضای داخل، خانه از یک سو به فضای خواب تقسیم شده و در سوی دیگر، یک نشیمن بزرگِ باز با گودالِ حفظ حرارت دارد.
خانهی آخرهفتهی Alloa Hills، هند، Studio Sangath
دفتر محلی Studio Sangath این خانهی گستردهی بتنی و آجری را برای زوجی طراحی کرده که بهدنبال پناهگاهی دور از زندگی کاری و شهری خود در احمدآبادِ هند بودند. این خانه از احجام مکعبی تشکیل شده که پیرامون یک حیاط مرکزی چیده شدهاند و چیدمانی «پیچنده» ایجاد میکنند.
CLT House، آمریکا، nArchitects

اریک بانج و میمی هوآنگ، بنیانگذاران nArchitects، این کلبهی کنار دریاچه را در درهی هادسنِ نیویورک بهعنوان اقامتگاهی طبیعی برای خانوادهی خود طراحی کردند. این دو برای کاهش نگرانیهای زیستمحیطی، سازهی خانه را با استفاده از CLT (چوب لایهای متقاطع) اجرا کردند.
Prefab House Changeover، اسپانیا، اثر TEST

استودیوی معماری TEST این خانهی تعطیلاتی قرمزِ تیره را به شکل پیشساخته خارج از محل نصب تولید کرد و سپس آن را بر فراز شش ستون شاتکریت (بتن پاشیده) قرار داد که از کلبه کوهستانیِ دیگری در همان زمین باقی مانده بودند. کرکرههای چوبی بزرگ از نمای بیرونی محافظت میکنند و با باز شدن، پنلهای شیشهایِ پیرامون خانهی دوطبقه را نمایان میکنند.
رانچو دِل بوسکه، مکزیک، دفتر معماری سوردو مادالنو

این خانهی تعطیلاتی در واله د براوُ مکزیک از شش حجم نیمدایرهای تشکیل شده که از یک حجم اصلی (دربرگیرندهی فضای نشیمن) منشعب میشوند. احجام کوچکتر شامل یک فضای نشیمن و اتاقخوابهای مجزا میشوند، در حالی که در سوی دیگر، حجمی مستطیلی آشپزخانه را در خود جای داده است.
کلبه جزیره پاین، کانادا، بیورو تمپو و تام فوژیه

دفاتر کانادایی Bureau Tempo و Thom Fougere با همکاری هم، عناصر طبیعیِ محیط سنگیِ پیرامون انتاریو را به درون این خانهی تعطیلاتی در جزیرهای در خلیج جورجیان آوردند. فوژیه گفت: «بازآفرینی آن تجربهی لمسی در فضای داخلی، به شیوههایی غیرمنتظره، به هدف راهنمای ما در انتخاب مصالح تبدیل شد. در بسیاری از موارد، دستیابی به این هدف مستلزم یافتن حداقل میزان مداخله با حداکثر اثرگذاری بود.»
خانه ساحلی، پرتغال، Extrastudio

خانه ساحلی (Casa Plaj) در پرتغال بهشکل کنسول از بستر سبز و تپهمانندِ مکان خود بیرون زده است. نمای جلویی ساختمان کمابیش بسته است، در حالی که سه ضلع دیگر دارای پنجرههای بسیار بازی هستند که به سوی ساحلِ پیرامونی دید دارند.
برج فِربِرن، بریتانیا، اثر Simpson & Brown

استودیوی معماری Simpson & Brown این خانهی برجیِ سالخورده از قرن شانزدهم را در ارتفاعات اسکاتلند به خانهای تعطیلاتی تبدیل کرده؛ بهگونهای که ضمن حفظ شخصیت منحصربهفرد بنا، ارتقاهای مدرن هم به آن افزوده شد. جولی بارکلی، معمار پروژه، گفته: «متأسفانه این برج سرانجام در حدود دههی ۱۷۵۰ به ویرانه تبدیل شد، اما فارغ از اینکه چقدر فرسوده به نظر میرسید، آن پتانسیل و آن حس تاریخی و نیاز به نجات را در خود داشت.»
خانه ییلاقی GDR ، آلمان، یان وینکلمن و یولیا کارلوف-وینکلمن
مالکان، یان وینکلمن و یولیا کارلوف-وینکلمن، خودشان این خانه ییلاقی دههی ۱۹۶۰ خارج از برلین را بازسازی کردند و با استفاده از یک پالت رنگارنگ، به آن جلوهای مدرن و یادآور سبک معماری کالیفرنیا بخشیدند. این دو نفر خانه را کامل تخریبِ داخلی کردند، فضاها را بازسازماندهی کردند و برای دستیابی به چیدمان مدرنتر، فضا را گشودند؛ در عین حال، عناصر ریشهدار در کارکردگرایی بنا را حفظ کردند.
مترجم: زهرا ذوالقدر

