مرسدس بنز با پدال کلاچ خداحافظی کرد!
مرسدس درنظر دارد تا سال ۲۰۲۵ میلادی تولید پیشرانههای احتراق داخلی را ۴۰ درصد و تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۷۰ درصد کاهش دهد.
مرسدس بنز در هفته جاری خبری را منتشر کرده که واکنشهای متفاوتی را نیز به دنبال داشته است! براساس اعلام رسمی این کمپانی آلمانی، از سال ۲۰۲۳ حضور انواع جعبه دنده دستی در محصولات مرسدس به تدریج کاهش خواهد یافت.
خداحافظی با پدال کلاچ بطور مستقیم با کاهش تقاضا برای این کلاس از خودروها در مجموعه مرسدس بنز ارتباط دارد. سخنگوی کمپانی در این رابطه میگوید: بررسیهای ما در بازارهای مختلف نشان داده که مشتریان بیشتر به خودروهای تمام الکتریکی و پلاگین هیبرید تمایل دارند که دیگر جعبه دنده غیراتوماتیک در آنها جایی ندارد.
هزینه بالا
از سوی دیگر عدم سرمایه گذاری در زمینه تولید جعبه دنده دستی از منظر مالی نیز بسیار برای کمپانی سودآور خواهد بود، زیرا هزینه بیشتری را در مقایسه با انواع اتوماتیک به تولیدکننده تحمیل میکند.
انتشار این خبر مخالفان خاص خود را نیز داشته و بیشتر گروهی را شامل میشود که بر لذت بیشتر رانندگی با جعبه دنده دستی تاکید دارند. به اعتقاد این دسته، تصمیم مذکور نشانگر عدم احترام مرسدس به گروهی از مشتریان و حذف حق انتخاب در هنگام خرید است.
به رغم تمامی این مسائل باید توجه داشت که خودروهای الکتریکی بازار جهانی در اکثر موارد با جعبه دنده تک سرعته اتوماتیک و شکل پیشرفتهای از فناوری در توسعه جعبه دنده هماهنگ شده اند. با توجه به پیشرفت بسیار سریع الکتریکیها عملا دیگر نمیتوان آیندهای روشن برای نمونههای مبتنی بر سوختهای فسیلی و جعبه دنده دستی متصور شد.
مرسدس درنظر دارد تا سال ۲۰۲۵ میلادی تولید پیشرانههای احتراق داخلی را ۴۰ درصد و تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۷۰ درصد کاهش دهد. حتی اگر مرسدس چنین رویکردی را نیز اعلام نمیکرد، دیر یا زود مسیر تکامل صنعت خودرو کمپانی مذکور را نیز به چنین راهبردی سوق میداد.
یک آموزه مهم!
نکته قابل توجه درباره این خبر به پیام آن بازمی گردد: برخلاف آنچه برخی تصور میکنند، فناوری و دستیابی به اشکال جدید آن نیازمند هزینههای سنگین نیست بلکه درجا زدن و اصرار بر فناوریهای تاریخ گذشته است که به مراتب هزینهها و آسیبهای سنگینی را بر کار و کسب تحمیل میکند...