هونگچی H5 در راه بازار؛ لوکس‌ترین خودروساز چین به ایران می‌آید

هونگچی H5 در راه بازار؛ لوکس‌ترین خودروساز چین به ایران می‌آید

هونگچی به‌معنای پرچم قرمز، برای سال‌ها تنها خودروساز چین بود که وسایل نقلیه شخصی تولید می‌کرد. تنها سران حزب کمونیست اجازه سوار‌شدن به این خودرو را داشتند که این خودروها نیز لیموزین‌ها و سدان‌های برند هونگچی بودند.

کد خبر : ۱۴۵۶۵۱
بازدید : ۳۱۶

گروه بهمن برندی را به نام بی‌ام کارز راه‌اندازی کرده است که هونگچی H5 یکی از محصولات آن خواهد بود.

دور جدید واردات خودرو بیشتر از آنکه باعث بازگشت شرایط گذشته به بازار شود، سبب شده است تا برندهای چینی مسیر هموارتری را برای رسیدن به بازار ایران طی کنند. شرکت‌هایی که تا پیش از این به مونتاژ خودروهای چینی با حداقل داخلی‌سازی مشغول بودند، اکنون رویه واردات را برای سهولت کار خود برگزیده‌اند.

هونگچی H5 نیز یکی از همین خودروهای وارداتی چینی است. بااین‌حال، برخلاف اکثر برندهای چینی که در ایران حضور دارند، هونگچی H5 نام و نشان معتبرتری دارد و حتی ممکن است موردتوجه تیم‌های تشریفات نیز قرار بگیرد!

گروه بهمن برای تسلط بهتر بر بحث واردات خودرو و تفکیک فعالیت‌هایش، برندی را به نام بی‌ام کارز راه‌اندازی کرده است. این برند به واردات خودروهای گوناگون از برندهای مختلف بستیون، هونگچی، سانگ یانگ، ام‌جی و هاوال اختصاص یافته.

سه محصول نخستین که توسط بی‌ام کارز به ایران می‌آیند شامل هونگچی H5، بستیون T77 و سانگ یانگ تورس هستند. در این بین هونگچی H5 قرار است نقش یک سدان لوکس و بزرگ را ایفا کند؛ خودرویی که مشابه آن در بازار ایران بسیار کمیاب است.

از لیموزین مائو تا خودرو شخصی شما!

علاقه‌مندان به حوزه خودرو، برند هونگچی را تا حدودی می‌شناسند. خودروهای این برند در جریان برنامه گرندتور و از سوی سه مجری مشهور آن به بینندگان معرفی شدند.

هونگچی به‌معنای پرچم قرمز، برای سال‌ها تنها خودروساز چین بود که وسایل نقلیه شخصی تولید می‌کرد. تنها سران حزب کمونیست اجازه سوار‌شدن به این خودرو را داشتند که این خودروها نیز لیموزین‌ها و سدان‌های برند هونگچی بودند.

پس از تغییر سیاست‌های دولت چین و اعطای آزادی‌های اقتصادی، هونگچی نیز به برندی تبدیل شد که برای عموم خودرو می‌ساخت. نخستین محصولات عمومی این برند، نسخه‌های کپی‌شده از محصولات تویوتا بود.

بااین‌حال، سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در این شرکت باعث شد تا هونگچی به نامی شناخته‌شده در صنعت خودرو چین تبدیل شود. این شرکت اکنون به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های فاو شناخته می‌شود و در کنار نام‌هایی همچون جتا، هایما و بستیون قرار می‌گیرد.

6_result

نسل اول هونگچی H5

هونگچی درحال‌حاضر چند سری اصلی را در سبد محصولاتش دارد. سری نخست سدان‌های این شرکت هستند که با پیشوند H مشخص می‌شوند؛ همانند هونگچی H5 یا هونگچی H7.

سری دوم نیز کراس‌اوورها هستند که پیشوند HS‌ را یدک می‌کشند؛ همانند هونگچی HS3. درنهایت سری سوم محصولات این شرکت یعنی ون‌ها و مینی‌ون‌ها پیشوند HQ دارند؛ همانند هونگچی HQ9.

تاکنون فعلاً یک سدان از این خودروساز در جریان واردات به ایران قرار دارد. بااین‌حال، ممکن است طی سالیان بعد، محصولات بیشتری را از پرچم سرخ چینی در بازار ایران ببینیم.

هونگچی H5، سدان بزرگ و لوکس

هونگچی H5 به‌عنوان یکی از سدان‌های این برند، در سال 2017 میلادی معرفی شد. این خودرو کوچک‌تر از هونگچی H7 است اما همچنان یک سدان بزرگ محسوب می‌شود.

نسل اول این خودرو به‌عنوان یکی از گزینه‌های عرضه به بازار ایران در سال 1400 معرفی شد. در آن زمان قرار بود شرکتی به نام مانیان خودرو، این خودرو را به بازار ایران عرضه کند که البته هیچ‌وقت چنین اتفاقی رخ نداد.

8_result

نسل دوم این سدان چینی در سال 2022 میلادی معرفی شد. خودرویی که با این نام به ایران می‌آید نیز از همین مدل است. ظاهر نسل دوم هونگچی H5 کاملاً شبیه به مدل پرچمدار هونگچی H9 طراحی شده.

هر دوی این خودروها شباهت غیرقابل انکاری به محصولات مرسدس بنز و میباخ دارند. هونگچی H5 براساس پلتفرم مزدا 6 توسعه یافته و از نظر ساختار فنی با خودروهایی همچون بستیون B70 و هونگچی HS5 مشترک است.

جدول ابعاد و اندازه هونگچی H5:

Capture

مشخصات فنی

در بخش مشخصات فنی، هونگچی H5 با سه ترکیب قابل عرضه است. ترکیب نخست شامل موتور 1.5 لیتری توربوشارژر به‌همراه گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک دوکلاچه است.

ترکیب دوم را موتور دولیتری توربوشارژر به‌همراه گیربکس هشت‌سرعته اتوماتیک تشکیل می‌دهند. درنهایت به ترکیب سوم می‌رسیم که حاصل جمع ترکیب دوم به‌همراه یک موتور 50 کیلوواتی الکتریکی است.

9_result

انتظار داریم تا از بین سه ترکیب ارائه‌شده، گروه بهمن ترکیب نخست را برای واردات به ایران انتخاب کند. دلیل این پیش‌بینی به مشابهت فنی هونگچی H5 با بستیون T77، دیگر خودرو وارداتی این برند مربوط می‌شود.

هر دو خودرو از یک مدل پیشرانه بهره می‌برند، بنابراین مشابهت فنی آن‌ها باعث خواهد شد تا هزینه‌های نگهداری هر دو خودرو برای شرکت واردکننده کاهش یابد.

بااین‌حال، مطابق رویه‌ای که هم‌اکنون بهمن موتور درخصوص فیدلیتی و دیگنیتی تحت قالب تیپ پرایم و پرستیژ در نظر گرفته است،‌ امکان دارد در آینده نسخه‌های قوی‌تر هونگچی H5 نیز به بازار ایران عرضه شوند. در ادامه مشخصات فنی دو ترکیب درون‌سوز این خودرو را ذکر کرده‌ایم:

جدول مشخصات فنی هونگچی H5:

Capture2

سایر مشخصات فنی هونگچی H5 در تمامی تیپ‌های آن مشابه هستند. سیستم تعلیق این خودرو در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع مولتی لینک است. ترمزهای خودرو در چهار چرخ نیز از نوع دیسکی هستند. ترمز پارک خودرو نیز از نوع الکترونیکی است.

بااین‌حال، تیپ‌های پایه هونگچی H5 از رینگ‌های 17 اینچی بهره می‌برند، درحالی‌که تیپ‌های بالاتر رینگ‌های 18 اینچی دارند. همچنین انتقال قدرت در تمامی تیپ‌های این خودرو تنها به‌صورت دیفرانسیل جلو انجام می‌شود.

تجهیزات رفاهی و ایمنی

هونگچی H5 همانند بسیاری از خودروهای معتبر چینی، در تست تصادف مؤسسه CNCAP شرکت کرده که حاصل آن کسب پنج ستاره ایمنی برای این خودرو بوده است. نسخه‌های پایه این خودرو با چهار کیسه هوا به دست مشتریان می‌رسند اما با خرید نسخه‌های فول‌آپشن، شش کیسه هوا دریافت خواهید کرد.

همچنین در تیپ‌های فول این خودرو که به موتور دو لیتری توربوشارژر مجهز هستند، دستیار رانندگی خودران سطح 2 نیز در اختیار کاربر قرار دارد.

10_result

با‌این‌حال، برخی آپشن‌های هونگچی H5‌ در تمامی تیپ‌های این خودرو مشترک هستند. این آپشن‌ها عبارتند از: سیستم تهویه اتوماتیک، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم چندرسانه‌ای به‌همراه نمایشگر، پنل ابزار دیجیتال، کروز کنترل، سنسور پارک و دوربین عقب، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی، ترمز کمکی، سانروف، سنسور نور و سنسور باران.

قیمت و رقبا

قیمت هونگچی H5 در چین بین 159.800 الی 215.800 یوان متغیر است. اگر این ارقام را به دلار تبدیل کنیم، محدوده 22210 الی 30000 دلار به‌عنوان نرخ این خودرو به‌دست می‌آید. بنابراین در حالت ایده‌آل، قیمت این خودرو فراتر از یک میلیارد و 700 میلیون تومان خواهد بود.

باید توجه داشت که محصولات هونگچی در رده سدان‌های لوکس چینی قرار می‌گیرند و نباید توقع ارزان‌بودن را از آن‌ها داشت. بنابراین واردات و عرضه هونگچی H5 با هدف پرکردن جای خالی خودروهایی همچون هیوندای آزرا یا کیا کادنزا انجام می‌شود.

درحال‌حاضر هنوز هیچ‌کدام از رقبای هونگچی H5 وارد بازار نشده‌اند اما تا میانه سال 1403 شرایط تغییر خواهد کرد. دو رقیب جدی برای هونگچی H5 در راه هستند.

رقیب نخست دانگ فنگ شاین مکس است که مدتی پیش به‌عنوان محصول وارداتی ایران‌خودرو رونمایی شد. رقیب دیگر این خودرو نیز چری آریزو 8 است که تحت برند فونیکس به بازار ایران عرضه می‌شود.

11_result

هر دو رقیب هونگچی H5 نسبت به این خودرو ابعاد کوچک‌تری دارند اما از نظر مشخصات فنی و همچنین سطح امکانات رفاهی، مشابهت‌هایی بین آن‌ها وجود دارد.

برنده این رقابت، خودرویی خواهد بود که با قیمت کمتر و در تیراژ بالاتر به دست مشتریان برسد. از هم‌اکنون می‌توان رقابت هونگچی H5 و آریزو 8 را جدی دانست؛ چرا که ایران‌خودرو تاکنون سابقه درخشانی در عرضه خودروهای وارداتی خود نداشته است.

منبع: دیجیاتو

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید