خودروهای مینیون چندمنظوره یا MPV، یکی از بخشهای پر طرفدار بازار جهانی است و خودروسازان بسیاری در این قسمت از بازار فعالیت میکنند.
با این حال مینیونها یا استیشنها چندان در ایران محبوب نیستند، حال آنکه بخش بزرگی از مصرفکنندگان آمریکایی و اروپایی به خرید استیشن واگن یا مینیون تمایل دارند. هایما 7X نیز در همین سگمنت قرار دارد و یک MPV کامل محسوب میشود.
هایما 7X در حال حاضر لوکس ترین و گران قیمت ترین محصول مونتاژی ایران خودرو است که تنها محصول این شرکت در سگمنت خودروهای مینی ون یا MPV نیز محسوب می شود. به تازگی فرصتی پیش آمد تا از نزدیک با این خودرو ملاقات کنیم و آن را مورد بررسی قرار دهیم.
مشخصات ظاهری خودرو
هایما 7X توسط موسسه پینین فارینا طراحی شده که طراحی آسیایی و تا حدودی زیبا را به نمایش می گذارد. این خودرو در نمای جلو به گفته طراحان کمپانی، از سفره ماهی الهام گرفته است و ترکیب چراغ ها و جلوپنجره نیز در نگاه اول، این امر را تاحدودی تداعی می کنند.
در نمای جانبی سبکی برابر با سایر MPVها را می بینیم نمای عقب هایما ۷X نیز با سبکی دو رنگ طرف است. در کنار چراغ های بزرگ این خودروی ون خانوادگی، شاهد هستیم که برای القای حس متفاوت طراحان این خودرو درِ صندوق را با رنگی متفاوت از بدنه قرار داده اند.
مشخصات فنی
هایما ۷X به همان موتور هایما ۸S مجهز است. این خودرو یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژر TGDi دارد که ۱۹۲ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۹۳ نیوتن متر تولید می کند. حداکثر گشتاور ۷X از ۱۵۰۰ دور در دقیقه در دسترس راننده است و جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک DAE توان را به چرخ های جلوی این خودروی هفتنفره می رساند.
هایما 7X دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4815، 1874 و 1720 میلی متر بوده و فاصله بین دو محور آن نیز 2860 میلی متر است. وزن خالص این خودروی MPV حدود ۱۶۷۰ کیلوگرم است. سیستم تعلیق در بخش جلوی ۷X از نوع مک فرسون است و در بخش عقب آن سیستم تعلیق مولتی لینک استفاده شده که این موضوع سبب نرمی سواری و بهبود هندلینگ این خودرو شده است.
کابین خودرو
در بخش کابین بیش از هر چیزی تریم قهوه ای رنگ خودرو خودنمایی می کند. کلاستر و مانیتور یکپارچه است. داشبورد هایما 7X شامل دو نمایشگر دیجیتالی 12.3 اینچی یکی در پشت فرمان و دیگری در میان داشبورد است. شیفتر دنده هایما 7X هم از نوع الکترونیکی بوده که هیچ اتصال مکانیکی با گیربکس ندارد.
در اطراف دسته دنده هم کلیدهای مربوط به قفل کودک، هشدار خروج از خط، اتوپارک، سنسورهای پارک، ترمز پارک برقی، اتوهلد و … قرار گرفته اند. یک سانروف پانورامیک بزرگ هم برای این خودرو تعبیه شده که جذابیت فضای داخلی هایما 7X را بیشتر کرده است.
یک دوربین در سقف هایما 7X قرار دارد که راننده به وسیله آن می تواند افرادی که در ردیف های عقب هستند را ببیند راببیند. این ویژگی به کنترل کودک در حین سفر کمک می کند و راننده و سرنشین جلو را از وضعیت کودکان خود در ردیف های عقب مطلع می سازد. تصویر این دوربین در نمایشگر میان داشبورد به راننده نشان داده می شود.
همچنین ردیف های دوم و سوم هایما 7X دارای سنسور التراسونیک در چراغ های سقفی هستند که در صورتی که خودرو قفل شود و حرکتی در خودرو تشخیص داده شود، با آلارم به مالک خودرو هشدار داده می شود. این سیستم در صورتی که فرزند یا حیوان خانگی شما در خودرو جا مانده باشد، به شما یادآوری می کند.
امکانات و آپشن ها
6 کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، صندلی های برقی جلو با گرمکن و تهویه، تریم داخلی چرم مصنوعی، صندلی های چهار جهت دستی ردیف دوم، تهویه اتوماتیک با پنل مستقل تهویه ردیف عقب، سقف پانورامای برقی، درِ صندوق عقب برقی با حسگر حرکتی پا، فرمان کمکی برقی، سنسور نور، سنسور باران، رینگ آلومینیومی ۱۹ اینچی، فناوری LED چراغ ها، استارت دکمه ای، رانندگی خودکار بین خطوط، کروز کنترل تطبیقی، دسته دنده الکتریکی، شارژر بی سیم تلفن همراه، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین کابین، رادار خطی، رادار نقطه کور، سامانه DOW، ترمز اضطراری اتوماتیک، رانندگی خودکار سطح ۲.۵، اتوپارک، ترمز پارک برقی، اتوهلد، نمایشگر لمسی، کلاستر یکپارچه با مالتی مدیا و… از جمله امکانات هایما 7X ایران خودرو می باشد.
تجربه رانندگی
با توجه به اینکه این خودرو در محوطه باغ گیاه شناسی برای بررسی در اختیار خبرنگاران قرار گرفته بود لذا امکان حرکت سریع و همچنین تست دراز مدت فراهم نبود لذا تجربه رانندگی دقیقی در مورد توانایی های حرکتی خودرو خصوصا در سرعت های بالا و در جاده نمی توان داد.
وقتی در پشت فرمان هایما قرار می گیرید فضای داخلی حس یک خودرو نیمه لوکس را تداعی می کند. تسلط به اطراف به لطف استفاده از شیشه های بزرگ مناسب است .
با استارت زدن خودرو دسته دنده را در حالت D قرار داده و شروع به حرکت می کنیم شتاب خودرو مناسب بود هر چند که حس رانندگی اسپرت و چالاکی به راننده منتقل نمی شود . فرمان پذیری خودرو مناسب است اما در هنگام ترمزگیری به نظر شاهد ضعف ترمز ها بودیم. هر چند به صورت کلی همانگونه که قبلا اشاره شد در مسیرهای باغ گیاه شناسی، نمی توان نظر قطعی در خصوص توانایی های حرکت هایما داد.
قیمت خودرو
این خودرو هم اکنون در شرکت قیمتی معادل با ۱ میلیارد و ۴۸۲ میلیون تومان دارد و در بازار نیز با حدود ۱ میلیارد و 600 میلیون تومان، خرید و فروش می شود.
منبع: عصر ایران