جذاب‌ترین مدل‌های M تاریخ بی ام و، از M2 و M3 تا Z8 و M5

جذاب‌ترین مدل‌های M تاریخ بی ام و، از M2 و M3 تا Z8 و M5

ب‌ام‌و M در طول دهه‌ها خودروهای اسپرت زیادی تولید کرده است اما تعداد کمی از آن‌ها واقعاً برجسته هستند. در ادامه با این ماشین‌ها آشنا خواهیم شد.

کد خبر : ۱۷۱۶۱۹
بازدید : ۲۳

بخش M ب‌ام‌و داغ‌ترین و پیشرفته‌ترین خودروهای پرفورمنس بازار را تولید می‌کند. این مهارت اما یک شبه به دست نیامده و M پاور طی دهه‌ها با تجربه‌ای که به‌سختی کسب کرده توانسته به چنین جایگاهی برسد. در ادامه قصد داریم با ۱۰ نمونه از بهترین خودروهای تاریخ ب‌ام‌و M آشنا شویم.

ب‌ام‌و M3 نسل E46 سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶

BMW-M-3-1-767x511_10_11zon

M3 نسل E46 با اختلاف موفق‌ترین خودروی M از لحاظ فروش است. فهمیدن دلیل این موضوع ساده است. M3 یک کوپهٔ شیک با قدرت کافی (۳۴۰ اسب بخار از یک پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری شش سیلندر خطی) بود آن‌قدری که روی چابکی منحصربه‌فرد شاسی آن تأثیر منفی نگذارد. همچنین درحالی‌که رقبا از AMG و آئودی با گیربکس اتوماتیک یا سامانهٔ چهارچرخ محرک همه‌چیز را پیچیده می‌کردند، ب‌ام‌و با گیربکس شش سرعتهٔ دستی و دیفرانسیل عقب، لذت خالص رانندگی را ارائه می‌کرد هرچند که گیربکس اتوماتیک SMG هم قابل سفارش بود.

ب‌ام‌و M5 نسل E34 سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۵

BMW-M-5-1-767x511_9_11zon

M5 نسل E34 پایانی بر خودروهای M دست‌ساز ب‌ام‌و بود زیرا این آخرین مدل M بود که خارج از خط تولید استاندارد تولید می‌شد. علاوه بر این، E36 نشانگر خداحافظی با طراحی‌های جعبه‌ای شکل و چراغ‌های جلوی گرد ب‌ام‌و هم محسوب می‌شد. این M5 که در نسخه‌های سدان و اتوماتیک تولید می‌شد، با پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری و بعداً ۳.۸ لیتری ارائه شد که به ترتیب ۳۱۵ و ۳۴۰ اسب بخار قدرت داشتند.

ب‌ام‌و Z8 سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶

BMW-M-4-1-767x511_8_11zon

هرچند نشان M را روی بدنهٔ رودستر Z8 نمی‌بینیم ولی زیر کاپوت داستان دیگری جریان دارد. اینجا یک پیشرانهٔ ۴.۹ لیتری V8 پنهان شده که ساخت M بود و ۴۰۰ اسب بخار قدرت داشت. انتقال نیروی این موتور هم صرفاً توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی صورت می‌گرفت. Z8 که برای ادای احترام به رودستر ۵۰۷ دههٔ ۶۰ ساخته شد، می‌توانست به حداکثر سرعت ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. ب‌ام‌و در این خودرو پلت‌فرم مونوکوک آلومینیومی را معرفی کرد که بسیار متعادل بود. از Z8 در طول عمر کوتاهش ۵,۷۰۰ دستگاه تولید شد.

ب‌ام‌و M3 نسل E30 سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۱

BMW-M-2-1-767x511_7_11zon

اولین نسل M3 صرفاً به خاطر برآورده کردن الزامات مسابقات اتومبیلرانی ساخته شد و به همین دلیل وزن سبکی داشت و از یک پیشرانهٔ ۲.۳ لیتری چهار سیلندر با ۲۰۰ اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد. از این ماشین بعداً نسخه‌های قوی‌تر و جذاب‌تر اوولوشن هم ساخته شد که تا ۲۳۵ اسب بخار قدرت داشتند. این M3 با ارائهٔ پرفورمنس خالص و گلگیرهای جعبه‌ای برجسته، نظر علاقه‌مندان خودروهای اسپرت را به ب‌ام‌و جلب کرد. E30 نوعی از تجربهٔ ناب رانندگی را ارائه می‌کرد که بخش M از آن زمان تاکنون در مدل‌های پایهٔ خود به دنبال آن بوده است.

ب‌ام‌و M5 نسل E39 سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳

BMW-M-6-767x511_6_11zon

M5 نسل E39 در آغاز قرن بیست و یکم، درک عمومی از آنچه یک سدان اسپرت می‌تواند ارائه کند را تغییر داد. این ماشین به همان پیشرانهٔ هشت سیلندری مجهز بود که زیر کاپوت Z8 هم قرار داشت. این M5 با ۴۰۰ اسب بخار قدرت و شاسی فوق‌العاده‌ای که به‌خوبی وزن سنگین خود را پنهان می‌کرد، چند سال نوری از رقبای اروپایی خود جلوتر بود. E39 همچنین الگویی را برای ساخت سدان‌های اسپرت در دهه‌های بعدی ایجاد کرد.

ب‌ام‌و ۱M نسل E87 سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲

BMW-M-9-767x511_5_11zon

چه کسی می‌توانست پیش‌بینی کند خودرویی که با استفاده از سطل قطعات ب‌ام‌و ساخته شده به یک کلاسیک مدرن تبدیل شود؟ البته شاید برخی ۱M را یک M واقعی ندانند زیرا پیشرانهٔ آن هرچند تقویت‌شده بود اما طراحی بخش M نبود. بااین‌حال، ایراد گرفتن از این کوپهٔ جمع‌وجور دشوار است. این داغ‌ترین نسخهٔ نسل اول سری ۱ با پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر توربوشارژ ۳۴۰ اسب بخاری بود. وزن پایین و هندلینگ جذاب ۱M باعث شد با نسل‌های قبلی خودروهای پایهٔ M مقایسه شود. هرچند این مدل با تعداد ساخت ۶,۷۰۰ دستگاه خودروی کمیابی محسوب می‌شود اما این تعداد دو برابر چیزی است که ب‌ام‌و ابتدا قصد ساخت آن را داشت که این موضوع محبوبیت ۱M را در زمان عرضه نشان می‌دهد.

ب‌ام‌و M5 نسل E60 سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰

BMW-M-8-767x511_4_11zon

هرچند طراحی بیرونی E60 که در دوران بنگل صورت گرفت یک دوقطبی ایجاد کرد اما گذشته از این موضوع، زیر کاپوت این M5 نیروگاه فوق‌العاده‌ای آرمیده بود. این یک موتور V10 با دانش مهندسی ب‌ام‌و در فرمول یک بود که ۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد، عددی که برای آن زمان بسیار زیاد بود. به همین دلیل، M5 E60 با وجود اندازهٔ بزرگ، بسیار سریع بود.

ب‌ام‌و Z3 M کوپه سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۲

BMW-M-7-767x511_3_11zon

زمانی که M کوپه اولین بار در سال ۱۹۹۸ معرفی شد، مردم بیشتر از آنکه به پرفورمنس آن توجه کنند، روی تناسبات غیرعادی آن تمرکز داشتند که به خاطر قرار دادن سقف روی Z3 رودستر ایجاد شده بود. دلیل این موضوع، پیشرانهٔ S52 این ماشین بود که هرچند خوب به نظر می‌رسید اما آن‌قدری که از یک خودروی M انتظار می‌رفت وحشی نبود. در سال ۲۰۰۱ اما همه‌چیز تغییر کرد زیرا ب‌ام‌و حالا نسخهٔ ۳۲۵ اسب بخاری از پیشرانهٔ شش سیلندر خطی M3 نسل E46 را جایگزین موتور قبلی Z3 M کرد. بدین ترتیب، ناگهان M کوپه از یک ماشین آرام به خشن تبدیل شد که با دود کردن لاستیک‌ها، هیجان را به خریداران هدیه می‌کرد.

ب‌ام‌و M2 کامپتیشن سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱

BMW-M-10-767x511_2_11zon

ازآنجایی‌که خودروهای جدید M به افزایش وزن و اندازه ادامه می‌دهند، M2 کامپتیشن بعنوان آخرین یادگار از زمانی که ساخته‌های M کوچک و سبک بودند در تاریخ برجسته خواهد بود. در نسخهٔ کامپتیشن با جایگزینی پیشرانهٔ شش سیلندر خطی توربوشارژ N55 با S55 متعلق به M4، این کوپهٔ کوچک که به‌خودی‌خود قدرتمند بود، وحشی‌تر شد. M2 حالا ۴۱۰ اسب بخار قدرت داشت و می‌توانست تا ۸ هزار rpm دور بگیرد. کسانی که علاقه‌ای به گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه نداشتند هم می‌توانستند نمونهٔ شش سرعتهٔ دستی را انتخاب کنند.

ب‌ام‌و M5 نسل E28 سال‌های ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۸

BMW-M-11-767x511_1_11zon

اولین M5 در نسل E28 بر اساس مدل موفق M535i قبلی با نصب پیشرانهٔ شش سیلندر خطی M88 سوپرکار M1 بین گلگیرهای جلوی سری ۵ ساخته شد. این موتور در بازار اروپا ۲۸۶ اسب بخار قدرت داشت اما در آمریکا به دلیل تجهیز به مبدل کاتالیزوری، قدرت آن به ۲۵۵ اسب بخار محدود شده بود. بااین‌حال، M5 E28 حتی در نسخهٔ ضعیف‌تر هنوز هم بسیار جذاب و هیجان‌انگیز بود و به یکی از اولین سدان‌های اسپرت در جنگ چهاردرهای اروپایی تبدیل شد.

منبع: خبرآنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید