قوی‌ترین خودروهای عضلانی شش سیلندر؛ از بیوک GNX تا دوج چارجر

قوی‌ترین خودروهای عضلانی شش سیلندر؛ از بیوک GNX تا دوج چارجر

ماسل کارهای شش سیلندر پرفورمنسی عالی را با قیمت در دسترس ارائه می‌کنند و برخی از آن‌ها حتی از مدل‌های V8 هم سریع‌تر هستند.

کد خبر : ۱۷۲۵۰۰
بازدید : ۵۹

ماسل کارهای آمریکایی همیشه به خاطر پیشرانه‌های V8 بلوک بزرگ قدرتمند شهرت داشته‌اند که شتاب چشمگیری را در پیست‌های درگ فراهم می‌کند. در اکثر مدل‌ها، این پیشرانه‌ها اصلی‌ترین گزینهٔ نیرو بخشیدن به عضلانی‌ها بودند اما در همان سال‌های دههٔ ۶۰ هم خودروسازانی مثل فورد، شورلت و دوج پیشرانه‌های شش سیلندر پایه را برای موستانگ، کامارو و چلنجر ارائه می‌کردند که قدرت را قربانی مصرف سوخت می‌کرد. بااین‌حال، امروز شرایط تغییر کرده است زیرا هرچند پیشرانه‌های شش سیلندر به‌طورکلی کندتر از همتایان V8 خود هستند اما کسانی که یک ماسل کار با موتور V6 را توهین‌آمیز می‌دانند، ممکن است از فهمیدن اینکه برخی از عضلانی‌های شش سیلندر چقدر سریع و قدرتمند هستند شگفت‌زده شوند. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم با قوی‌ترین ماسل کارهای شش سیلندر تاریخ آشنا شویم.

بیوک GNX سال ۱۹۸۷

قدرت: ۲۷۶ اسب بخار

شتاب: ۴.۷ ثانیه

Cars-1-14-767x511_8_11zon

GNX که در سال ۱۹۸۷ ساخته شد، نسخه‌ای فوق‌العاده از بیوک رگال گرند نشنال بود. البته بیوک قبلاً با گرند نشنال در مسابقات نسکار بسیار موفق عمل کرده بود اما GNX گامی فراتر بود. بیوک از طریق همکاری با مک‌لارن، تغییرات زیادی در GNX ایجاد کرد که منجر به افزایش قابل‌توجه پرفورمنس شد. پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V6 توربوشارژ این ماشین طبق اعلام بیوک ۲۷۶ اسب بخار قدرت و ۴۸۸ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد اما گفته می‌شود خروجی واقعی موتور بیش از این‌ها و حدود ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۷۰ نیوتن متر گشتاور بوده است و اعداد پرفورمنس هم این موضوع را اثبات می‌کردند. GNX ظرف تنها ۴.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید و با غلبه بر برخی از سریع‌ترین سوپراسپرت‌های آن زمان مثل فراری تستاروسا با شتاب ۵.۲ ثانیه و لامبورگینی کانتاش با شتاب ۵.۴ ثانیه، نشان داد که یک ماسل کار واقعی همیشه به موتور V8 نیاز ندارد.

فورد موستانگ سال ۲۰۱۷

قدرت: ۳۰۰ اسب بخار

شتاب: ۵.۴ ثانیه

Cars-2-13-767x511_7_11zon

فورد نسل ششم موستانگ را در اواخر سال ۲۰۱۳ با سه پیشرانهٔ مختلف شامل ۲.۳ لیتری چهار سیلندر توربو، ۳.۷ لیتری V6 و ۵ لیتری V8 معرفی کرد که نسخهٔ شش سیلندر ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور داشت. هرچند این نسخه کندترین عضو خانوادهٔ نسل ششم موستانگ محسوب می‌شد اما هنوز هم ظرف تنها ۵.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید. فورد اما در سال ۲۰۱۷ به ارائهٔ پیشرانهٔ شش سیلندر برای موستانگ پایان داد و این خودرو فقط با موتورهای چهار و هشت سیلندر به بازار عرضه شد. برای مقایسه، نسخهٔ V6 نسل ششم موستانگ از برخی نسخه‌های V8 قدیمی مثل بولیت سال ۲۰۰۱ و مک‌وان سال ۲۰۰۳ قوی‌تر بود.

دوج چارجر GT سال ۲۰۲۳

قدرت: ۳۰۰ اسب بخار

شتاب: ۶.۰ ثانیه

Cars-3-12-767x511_6_11zon

دوج هنگام معرفی نسل هفتم چارجر در سال ۲۰۱۱، در کنار پیشرانه‌های جذاب و قدرتمند همی، موتور ۳.۶ لیتری پنتااستار را هم ارائه کرد. این پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری در تیپ‌های SE و SXT چارجر ۲۹۲ اسب بخار قدرت و ۳۵۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند اما این اعداد در چارجر GT به ۳۰۰ اسب بخار و ۳۵۸ نیوتن متر افزایش پیدا می‌کنند. جالب اینکه برای چارجر V6 سامانهٔ چهارچرخ محرک هم قابل سفارش است که در این صورت، در نسخهٔ GT ظرف ۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. وقتی طراحی جذاب و قیمت زیر ۴۰ هزار دلار را هم به این ترکیب اضافه کنیم، چارجر به یکی از بهترین ماسل کارهای V6 بازار تبدیل می‌شود.

دوج چلنجر SXT سال ۲۰۲۳

قدرت: ۳۰۳ اسب بخار

شتاب: ۶.۰ ثانیه

Cars-4-11-767x511_5_11zon

دوج چلنجر به‌جز طراحی بیرونی، تقریباً از همه نظر با چارجر یکسان است و هردو با پیشرانه‌های یکسانی عرضه می‌شوند که یکی از آن‌ها همان موتور V6 پنتااستار پایه است. البته پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری موردبحث در چلنجر کمی قوی‌تر بوده و ۳۰۳ اسب بخار قدرت و ۳۶۳ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این تفاوت جزئی اما برای بهبود پرفورمنس کافی نیست و چلنجر SXT هم مثل چارجر GT ظرف ۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. بااین‌حال، جالب اینکه چلنجر SXT با سامانهٔ چهارچرخ محرک، با قیمت پایهٔ ۳۷,۴۰۰ دلار از همتای سدان خود با قیمت پایهٔ ۳۸,۹۰۰ دلار ارزان‌تر است.

شورلت کامارو LT سال ۲۰۱۰

قدرت: ۳۰۴ اسب بخار

شتاب: ۵.۸ ثانیه

Cars-5-10-767x511_4_11zon

نسل پنجم شورلت کامارو که در سال ۲۰۱۰ با چند سال غیبت دوباره احیا شد، با یک پیشرانهٔ V6 در تیپ‌های پایهٔ LS و LT و یک V8 قدرتمند برای نسخهٔ SS به بازار آمد. پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری V6 کامارو خروجی قابل‌توجهی برابر با ۳۰۴ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور داشت و ماسل کار شورلت را ظرف ۵.۸ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. برای مقایسه، موستانگ GT سال ۲۰۱۰ از یک پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری V8 استفاده می‌کرد که با تنها ۳۱۵ اسب بخار قدرت، تقریباً هم‌سطح کاماروی شش سیلندر بود.

فورد موستانگ سال ۲۰۱۱

قدرت: ۳۰۵ اسب بخار

شتاب: ۵.۴ ثانیه

Cars-6-9-767x511_3_11zon

با بازگشت قدرتمند کامارو، فورد که نسخهٔ فیس‌لیفت نسل پنجم موستانگ را در اواخر سال ۲۰۰۸ با همان پیشرانه‌های قبلی معرفی کرده بود و نمی‌خواست قافیه را به رقیب سنتی ببازد، در اواخر سال ۲۰۱۰ پیشرانه‌های جدیدی را برای موستانگ ارائه کرد. تا پیش‌ازاین، موستانگ پایه با یک موتور ۴ لیتری V6 ضعیف عرضه می‌شد که تنها ۲۱۰ اسب بخار قدرت داشت و در پرفورمنس اصلاً حریف کامارو نمی‌شد. برای مدل ۲۰۱۱ اما یک موتور ۳.۷ لیتری V6 جدید با زمان‌بندی متغیر سوپاپ جایگزین پیشرانهٔ قبلی شد که ۳۰۵ اسب بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور داشت. به لطف این موتور V6 جدید، موستانگ حالا می‌توانست ظرف ۵.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد.

شورلت کامارو سال ۲۰۲۳

قدرت: ۳۳۵ اسب بخار

شتاب: ۵.۲ ثانیه

Cars-7-8-767x511_2_11zon

شورلت برای نسل ششم کامارو چهار پیشرانهٔ مختلف از ۲ لیتری چهار سیلندر توربو گرفته تا یک هیولای V8 سوپرشارژ را ارائه می‌کند. هرچند این موتور ۶.۲ لیتری سوپرشارژ که در کامارو ZL1 ارائه می‌شود جذاب‌ترین پیشرانهٔ کامارو به‌حساب می‌آید اما نسخهٔ V6 هم نشان می‌دهد که می‌توان با دو سیلندر کمتر، پرفورمنسی چشمگیر داشت. این یک پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری V6 تنفس طبیعی است که ۳۳۵ اسب بخار قدرت و ۳۸۵ نیوتن متر گشتاور دارد. به لطف این نیرو، کامارو ظرف تنها ۵.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و می‌تواند به حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد تا به‌راحتی به بهترین ماسل کار V6 بازار تبدیل شود. چنین قدرت و پرفورمنس قابل‌احترامی که پیشرانهٔ شش سیلندر LGX شورلت بدون استفاده از توربوشارژر یا سوپرشارژر ارائه می‌کند واقعاً یک شاهکار است.

دوج چارجر سال ۲۰۲۵

قدرت: ۵۱۰ اسب بخار

شتاب: ؟ ثانیه

Cars-8-9-767x511_1_11zon

به‌تازگی تولید چارجر و چلنجر خاتمه یافته اما قرار است اواخر امسال نسل جدید چارجر در قالب یک کوپهٔ الکتریکی به بازار عرضه شود که پیش‌نمایش آن در سال ۲۰۲۲ با معرفی کانسپت چارجر دیتونا ارائه شد. بااین‌حال، گزارشات موثقی اشاره کرده‌اند که چارجر در کنار نسخهٔ الکتریکی، نسخهٔ بنزینی هم خواهد داشت. این خودرو اما بجای پیشرانه‌های V8 همی، صرفاً با موتور شش سیلندر خطی توئین توربوی جدید هوریکین تولید خواهد شد. این پیشرانه ۳ لیتری که اولین بار در جیپ واگنییر معرفی شد، با دو سطح قدرت مختلف ارائه می‌شود که نسخهٔ قوی‌تر آن ۵۱۰ اسب بخار قدرت دارد. بااین‌حال، به گفتهٔ استلانتیس، نسخهٔ قوی‌تری از موتور هوریکین هم در دست توسعه است که بیش از ۵۲۰ اسب بخار قدرت خواهد داشت و می‌تواند جایگزینی برای موتور هلکت باشد. در این صورت، چارجر جدید به قوی‌ترین ماسل کار شش سیلندر جهان تبدیل خواهد شد.

منبع: پدال

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید