(عکس) نسل جدید شاسی بلند محبوب پورشه

(عکس) نسل جدید شاسی بلند محبوب پورشه

پورشه سرانجام رسماً ماکان الکتریکی را معرفی کرد. این شاسی‌بلند روی پلت‌فرم PPE پورشه ساخته شده که با آئودی Q6 E-Tron مشترک است. ماکان الکتریکی با ۴,۷۸۶ میلی‌متر طول، ۵۸ میلی‌متر کشیده‌تر از همتای درون‌سوز خود است و ۲۲۴ میلی‌متر هم عرض بیشتری دارد.

کد خبر : ۱۷۳۳۹۶
بازدید : ۲۶

پورشه ماکان در دو نسخه با قیمت‌های ۷۹ و ۱۰۵ هزار دلار به نام‌های ماکان ۴ و ماکان توربو عرضه می‌شود. جدیدترین محصولات برقی پورشه به ترتیب ۴۰۰ و ۶۳۰ اسب بخار قدرت دارند.

پورشه سرانجام رسماً ماکان الکتریکی را معرفی کرد. این شاسی‌بلند روی پلت‌فرم PPE پورشه ساخته شده که با آئودی Q6 E-Tron مشترک است. ماکان الکتریکی با ۴,۷۸۶ میلی‌متر طول، ۵۸ میلی‌متر کشیده‌تر از همتای درون‌سوز خود است و ۲۲۴ میلی‌متر هم عرض بیشتری دارد.

به لطف این رشد ابعاد، فضای داخلی ماکان افزایش یافته و حالا سرنشینان عقب فضای پای بیشتری خواهند داشت. علاوه بر این، ظرفیت صندوق بار نسبت به نسخهٔ بنزینی ۱۲۵ لیتر بیشتر شده و یک صندوق ۸۲ لیتری هم زیر کاپوت تعبیه شده است. طراحی این ماشین در قسمت جلو، تایکان را به یاد می‌آورد درحالی‌که سقف شیب‌دار پروفیل جانبی آن بی‌شباهت به کاین کوپه نیست.

11

آن‌گونه که پدال گزارش کرده است، تمام نسخه‌های ماکان EV به دو موتور الکتریکی مجهز هستند که سامانهٔ چهارچرخ محرک را فراهم می‌کند. این موتورها توسط یک پکیج باطری ۱۰۰ کیلووات ساعتی ۸۰۰ ولتی تأمین می‌شود که طراحی و ترکیب شیمیایی بروز شده‌ای نسبت به باطری‌های تایکان دارد.

همچنین این باطری‌ها از قابلیت شارژ سریع تا ۲۷۰ کیلوواتی هم برخوردار هستند که می‌تواند از ۱۰ تا ۸۰ درصد باطری‌ها را ظرف تنها ۲۱ دقیقه شارژ کند. سیستم مدیریت باطری پورشه می‌تواند باطری ۸۰۰ ولتی را به‌گونه‌ای تنظیم کند که گویی دو باطری ۴۰۰ ولتی است که در این صورت زمان شارژ در جایگاه‌های ۴۰۰ ولتی افزایش پیدا خواهد کرد. انتظار می‌رود شعاع حرکتی ماکان با هر بار شارژ کامل به بیش از ۴۸۰ کیلومتر برسد.

اولین شاسی‌بلند الکتریکی پورشه ابتدا در نسخه‌های ماکان ۴ و ماکان توربو عرضه خواهد شد اما بعداً مدل‌های دیگری هم به این خانواده اضافه می‌شود. ماکان ۴ پایه ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد و ظرف ۴.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

ماکان توربو اما با ۶۳۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۳۰ نیوتن متر گشتاور، بسیار قوی‌تر است و برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت به تنها ۳.۱ ثانیه زمان نیاز دارد. حداکثر سرعت این نسخه هم به ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. هردو نسخه می‌توانند با ارسال تمام نیرو فقط به چرخ‌های عقب، به کراس‌اووری محرک عقب تبدیل شوند.

12

هردو نسخهٔ ماکان به دیفرانسیل عقب با سیستم کنترل گشتاور بُرداری پورشه مجهز هستند اما نسخهٔ توربو از نسخهٔ پیشرفته‌تری از این تکنولوژی بهره می‌برد که می‌تواند موتور عقب را به یک دیفرانسیل قفل شونده تبدیل کند.

علاوه بر این، هردو نسخه از سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب و سیستم تعلیق بادی هم برخوردار هستند. ماکان الکتریکی در داخل نیز با سه نمایشگر شامل صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۶ اینچی، نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ۱۰.۹ اینچی و یک نمایشگر ۱۰.۹ اینچی دیگر مقابل سرنشین جلو ارائه می‌شود.

قیمت ماکان ۴ از ۷۸,۸۰۰ دلار آغاز می‌شود درحالی‌که این رقم برای ماکان توربو به ۱۰۵,۳۰۰ دلار می‌رسد. پورشه رقیب اصلی ماکان EV را نه شاسی‌بلندهای الکتریکی دیگر شرکت‌ها مثل ب‌ام‌و iX3 و تسلا مدل Y پرفورمنس بلکه ماکان بنزینی می‌داند.

شرکت آلمانی از هم‌اکنون پذیرش سفارشات خرید شاسی‌بلند الکتریکی خود را آغاز کرده و انتظار می‌رود تحویل آن به خریداران از تابستان ۲۰۲۴ آغاز شود. البته به گفتهٔ پورشه، ممکن است ظرفیت تولید ماکان EV در سال ۲۰۲۴ برای پاسخگویی به تقاضا کافی نباشد اما تولید در سال ۲۰۲۵ افزایش قابل‌توجهی خواهد داشت.

منبع: خبرآنلاین

۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید