(عکس) همه چیز درباره خان کره‌ای که به ایران آمده

(عکس) همه چیز درباره خان کره‌ای که به ایران آمده

وانت خان، در واقع موسو پیکاپ یا رکستون اسپرت مدرن محسوب می‌شود که در کشورهای امریکای جنوبی، کولمن (Culmen) به معنی قله نام دارد. عجیب اینکه، خودروی مذکور برای بازار کره جنوبی، خان (Khan) گفته می‌شود.

کد خبر : ۱۷۹۹۷۵
بازدید : ۹۲

برخلاف بسیاری از وانت‌های صفر کیلومتر بازار ایران که قطعات چینی و خط مونتاژ چین دارند؛ وانت خان فقط در کره جنوبی تولید می‌شود.

خودروسازی سانگ یانگ برای ایرانی‌ها یادآور خودروی موسو است که دهه‌ی ۸۰ خورشیدی به جاده‌های کشور وارد شد. همکاری نزدیک این شرکت با مرسدس بنز و استفاده از موتور و جعبه‌دنده‌های این برند آلمانی در موسو خاطره خوبی برای خریداران بود، هرچند که طراحی بدنه‌ی آن حرف و حدیث‌های زیادی به‌دنبال داشت و چندان جذاب محسوب نشد.

سانگ یانگ برای مردم کشور ما، محصولات باکیفیت شامل رکستون، تیوولی و اکتیون را عرضه کرد. این خودروها عملکرد فنی قابل قبول نشان دادند و خاطره‌ای خوب باقی باگذاشتند؛ اما ظهور تحریم‌های سال ۱۳۹۶ با محدودیت‌های مالی، سانگ یانگ را از بازار ایران دور کرد.

وانت خان، در واقع موسو پیکاپ یا رکستون اسپرت مدرن محسوب می‌شود که در کشورهای امریکای جنوبی، کولمن (Culmen) به معنی قله نام دارد. عجیب اینکه، خودروی مذکور برای بازار کره جنوبی، خان (Khan) گفته می‌شود.

این وانت دو کابین، سال ۲۰۱۸ انجام شده و بارها همراه تجهیزات مختلف، تغییر چهره داشته است. پیکاپ خان از نظر فنی، نسخه‌ی وانت رکستون نسل جدید است و روی همان پلتفرم با تجهیزات مشابه ارایه می‌شود.

13

نمای روبرو، چراغ‌ها و جلوپنجره‌ی رکستون نسل دوم را نشان می‌دهد. در نسخه‌های سفارشی، از لبه‌ی کاپوت جلو تا پایین بدنه، جلوپنجره‌ی بزرگ با خطوط افقی دارد اما این ادوات برای مدل‌های ارزان‌تر، کوچک‌تر است تا ضمن کاهش قیمت، بهبود گذر از شیب‌های تند فراهم کند. طبیعتا برای سانگ یانگ خان آپشنال، ادوات لوکس و براق کروم، چشم‌گیر هستند اما مدل پایه، سپر پلاستیکی و تزئینات ساده دارد.

در نمای جانبی، حفاظ پلاستیکی پیرامون گلگیرها و زیر رکاب، به وضوح دیده می‌شود. حجم‌دهی بدنه با خطوط عمیق کشیده شده از چراغ‌ها تا اواسط خودرو شکل گرفته؛ اما یک خط عجیب و بی‌معنی، موازی قاب پنجره‌ روی درهای ورود به کابین اضافه شده است. ابعاد شیشه‌های اتاق نسبت به کل بدنه، چندان بزرگ نیست و این موضوع بر حس سرنشینان داخل خودرو تاثیر منفی دارد. سانگ یانگ خان با رینگ‌ اسپرت آلومینیوم ۱۷ اینچ و تایرهای عاج‌دار ۲۳۵ میلی‌متر عرضه می‌شود.

الگوبرداری از رکستون در نمای پشت نیز وجود دارد. طرح مثلثی و برجسته‌ی چراغ‌ها، حس عضلانی سانگ یانگ خان را تقویت می‌کند؛ اما مشابه نمای اصلی، سپر سیاه پلاستیکی و ارزان قیمت استفاده شده. طول و عرض قسمت حمل بار، ۱/۳ متر است و همراه کفپوش پلاستیک سخت ارایه می‌شود.

سانگ یانگ خان با طول ۵,۰۹۵ و عرض ۱,۹۵۰ و ارتفاع ۱,۸۴۰ میلی‌متر، همراه فاصله محوری ۳,۱۰۰ میلی‌متر تولید شده است. این ابعاد، مشابه تویوتا هایلوکس موجود در ایران، خواهد بود.

پیشرانه و تجهیزات فنی سانگ یانگ خان

موتور ۲ لیتر توربوشارژ همراه اینترکولر، ۲۲۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. نسخه‌ی دو دیفرانسیل با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، ۲۲۰۰ کیلوگرم وزن دارد و در زمان ۱۱ تا ۱۲ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت سانگ یانگ خان، ۱۱ لیتر در صد کیلومتر است و امکان حمل بار ۱۲۰۰ کیلوگرم فراهم می‌کند.

نسخه‌ی مجهز به موتور ۲/۲ لیتر توربودیزل در استرالیا و بسیاری دیگر کشورهای دنیا، عرضه می‌شود. این مدل با ۱۸۷ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن‌متر گشتاور، در زمان ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و ۹ لیتر گازوئیل استاندارد جهانی، مصرف سوخت دارد.

14

قفل دیفرانسیل، گیربکس دستی یا اتوماتیک، سیستم دو دیفرانسیل یا محرک جلو، امکانات متنوع سانگ یانگ خان در نسخه‌های مختلف هستند که البته، فعلا مدل بنزینی نزدیک به فول، برای بازار ایران محتمل به نظر می‌رسد.

آستانه قیمت ۲۰ تا ۲۲ هزار دلار برای خان بنزینی دو دیفرانسیل دنده اتوماتیک دیده می‌شود که طبیعتا با نرخ ۶۰ هزار تومانی دلار و هزینه‌های مربوط به واردات خودرو، حدود ۲/۵ میلیارد تومان برای مشتری ایرانی، هزینه خرید خواهد داشت. اگر مدل دیزلی با تنظیمات مناسب گاوزئیل ایران وارد کشور ما شود، حدود ۵۰۰ میلیون تومان گران‌تر خواهد بود.

رقبای چینی سانگ یانگ خان در ایران، امکانات بیشتر مثل حالت‌های متنوع رانندگی آفرود، عملکرد دیفرانسیل و دوربین ۳۶۰ درجه ارایه می‌کنند اما از برند مشهور کره‌ای، بی‌بهره هستند.

منبع: خبرآنلاین

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید