حالت S گیربکس اتوماتیک به چه معناست و چه کاربردی دارد؟

حالت S گیربکس اتوماتیک به چه معناست و چه کاربردی دارد؟

در برخی خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک حالت S وجود دارد اما آیا با عملکرد آن آشنا هستید؟

کد خبر : ۲۰۰۳۴۰
بازدید : ۱۲

حتی اگر گیربکس دستی را ترجیح دهید بازهم باید به این نکته اعتراف کنید که اکثر گیربکس‌های اتوماتیک مدرن عملکرد بهتری دارند. خودروهای مجهز به این نوع گیربکس‌ها از نظر تعویض دنده و شیفتر آن ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند.

در میان نمادهای عادی این گیربکس‌ها که شامل حالت‌های D، R و N است، برخی عملکردهای هیجان‌انگیز نیز وجود دارند که شاید برخی افراد با آن آشنا نباشند. اگر با دقت به شیفتر دنده یک خودروی گیربکس نگاه کنید احتمالاً نمادهایی همچون + و – را خواهید دید.

در برخی مدل‌ها نیز حالت S گیربکس اتوماتیک وجود دارد که اگرچه برای سواری روزمره ضروری نیست اما شاید بخواهید از عملکرد آن آگاه شوید.

24_11zon (10)

حرف S در گیربکس اتوماتیک مخفف حالت اسپرت است. زمانی که این حالت را انتخاب کنید شاهد برخی تغییرات جالب در عملکرد خودروی خود خواهید شد. قدرت کلی موتور در این حالت بیشتر می‌شود زیرا موتور واکنش قوی‌تری به فشار پدال گاز نشان می‌دهد.

اگر فردی هستید که سواری هیجان‌انگیز را دوست دارد بنابراین این حالت S جذابیت بیشتری را به ارمغان می‌آورد. البته این سؤال پیش می‌آید که اگر ما در هر لحظه‌ای خواهان هیجان رانندگی بودیم پس حالت S را انتخاب کنیم؟

مهم نیست که مهارت رانندگی شما چقدر است یا رانندگی هیجان‌انگیز را خیلی دوست دارید چراکه همیشه باید نکات مهمی را در زمان انتخاب حالت S گیربکس اتوماتیک رعایت کنید تا به این ترتیب هم ایمنی خود و خودرو و سلامتی دیگر کاربران جاده تضمین شود؛ بنابراین قبل از آنکه حالت اسپرت را انتخاب کنید موارد زیر را در نظر داشته باشید.

25_11zon (12)

گیربکس اتوماتیک پژو ۲۰۶ با حالت S (اسپرت)

مهم‌ترین نکته‌ای که در زمان انتخاب حالت S باید در نظر داشته باشید سرعت وسیله نقلیه است. اگر خودروی شما حساسیت بیشتری به شتاب گیری داشته باشد متوجه بالا رفتن سریع‌تر سرعت خودرو در مقایسه با حالت عادی خواهید شد و بنابراین باید در زمان استفاده از این حالت دقت بیشتری داشته باشید.

بهترین زمان برای استفاده از حالت اسپرت گیربکس زمانی است که شما از عابران پیاده و دیگر خودروها فاصله دارید. با توجه به افزایش قدرت موتور و برخی تغییرات در بخش‌هایی همچون فرمان و سیستم تعلیق، استفاده از حالت اسپرت در جاده‌های طولانی و خلوت و همچنین مسیرهای پر پیچ و خم پیشنهاد می‌شود.

همان‌طور که تصور می‌کنید نباید از این حالت در خیابان‌های شلوغ و تنگ استفاده کرد؛ بنابراین اگر در یک ترافیک شلوغ و معبر عمومی با عابران پیاده حضور داشتید بهتر است حالت S گیربکس اتوماتیک را انتخاب نکنید.

جدای از نگرانی‌های ایمنی، استفاده از این حالت می‌تواند عواقب دیگری داشته باشد. واضح‌ترین نکته به افزایش مصرف سوخت مربوط می‌شود چراکه موتور خودرو تحت‌فشار بیشتری قرار می‌گیرد.

همچنین با اینکه اکثر خودروها در حالت S می‌توانند مقاومت بیشتری در برابر فشار کاری بالاتر داشته باشند اما با این وجود هم استفاده مداوم از حالت S گیربکس اتوماتیک شاید استهلاک بیشتری را در بر داشته باشد.

منبع: پدال

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید