( تصاویر) افسانهای که هرگز نمیمیرد: تویوتا AE86
تویوتا AE86، خودرویی که نه تنها در دنیای واقعی بلکه در دنیای انیمه و بازیهای ویدیویی به شهرت رسید، همچنان پس از گذشت چندین دهه، علاقهمندان زیادی را به خود جذب میکند. این خودروی کوچک و چابک با موتور جلو و دیفرانسیل عقب، با ویژگیهای فنی منحصربهفرد خود، به نمادی از دریفتینگ تبدیل شده است.
تویوتا AE86 کد مورد استفاده برای شناسائی بخشی از تولیدات کرولا لوین و اسپرینتر ترونو، مدلهای کوچک، موتور جلو، دیفرانسیل عقب، از نسل پنجم کرولا (E80) هستند که از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۷ توسط کمپانی ژاپنی به بازار عرضه شدند. این خودروها در پیکربندی کوپه و لیفتبک تولید میشدند.
با توجه به سبک بودن، قیمت مناسب، قابلیت اصلاح آسان و داشتن گیربکس ۵ سرعته دستی، دیفرانسیل لغزش محدود (اختیاری)، سیستم تعلیق جلو ماکفرسون استرات، موتور دو میلسوپاپ با دور بالا (۷۸۰۰ دور در دقیقه)، سیستم خنککننده روغن (به عنوان مثال در ایالات متحده)، توزیع وزن تقریباً ۵۰/۵۰ جلو/عقب و مهمتر از همه، چیدمان موتور جلو و دیفرانسیل عقب، این خودروها برای مسابقات بسیار مناسب بودند. در زمانی که این پیکربندی در صنعت رو به کاهش بود.
این خودروها به دلیل ویژگیهای ذاتی خود، در مسابقات Showroom Stock، Group A، Group N، رالی و باشگاه، بسیار محبوب بودند. همچنین، کیفیتهای ذاتی این خودروها باعث شد تا AE86 در رشته دریفتینگ نیز محبوبیت جهانی پیدا کند.
AE86 الهامبخش تویوتا ۸۶ (۲۰۱۲-تاکنون) شد، یک خودروی اسپرت ۲+۲ که توسط تویوتا و سوبارو به صورت مشترک توسعه یافته و توسط سوبارو تولید میشود و همچنین با نامهای تویوتا GT86، تویوتا FT86، Scion FR-S و سوبارو BRZ به بازار عرضه میشود.
در نوامبر ۲۰۲۱، تویوتا تولید محدودی از قطعات برای AE86 را به طور موقت از سر گرفت. نمایندگیها شروع به دریافت سفارش برای بازوهای جدید مفصل فرمان و کالیپرهای ترمز عقب کردند.
محور نیمه عقب نیز برای تولید جدید برنامهریزی شده است. تویوتا همچنین اعلام کرده است که این راه اندازی مجدد موقتی است و قطعات فقط تا زمانی که موجودی آنها تمام شود در دسترس خواهند بود.
منبع: عصر ایران