(عکس) نگاهی به تاریخچه، برندها و خودروهای دانگ فنگ، غول خودروسازی چینی

(عکس) نگاهی به تاریخچه، برندها و خودروهای دانگ فنگ، غول خودروسازی چینی

دانگ‌فنگ که جزء چهار خودروساز بزرگ چین است، قصد ایجاد خط تولید در ایتالیا را دارد تا به‌طورجدی محصولات خود را در اروپا عرضه کند.

کد خبر : ۲۰۷۲۸۳
بازدید : ۲۴۲

دانگ‌فنگ نامی است که سال‌ها است در کشورمان زیاد شنیده‌ایم. چندین سال است که با این شرکت آشنایی داریم و خودروها و کامیون‌های آن را در ایران دیده‌ایم. حال این شرکت که یکی از خودروسازان بزرگ چین محسوب می‌شود، قصد ورود جدی به بازار اروپا را دارد. دانگ‌فنگ که برندهای زیادی دارد، به دنبال ایجاد خط تولید در ایتالیا برای عرضهٔ محصولات خود در اروپا است.

طی سه سال آینده، این شرکت بیش از ۱۴ میلیارد دلار در تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری خواهد کرد تا ۱۸ خودروی و ۲۲ وسیلهٔ نقلیهٔ تجاری را برای خریداران اروپایی ارائه کند؛ بنابراین، بد نیست نگاهی به تاریخچه، برندها و محصولات این غول خودروسازی چینی داشته باشیم.

100_11zon

دانگ‌فنگ موتور کورپوریشن یک شرکت دولتی است که دفتر مرکزی آن در ووهان چین قرار دارد و پیشینهٔ آن به شرکت Second Automobile Works بازمی‌گردد که در سال ۱۹۶۹ تأسیس شد. دانگ‌فنگ یکی از غول‌های خودروسازی چین است و در کنار گروه فاو، چانگان و سایک، جزء چهار خودروساز بزرگ این کشور محسوب می‌شود.

این شرکت سال گذشته در سراسر جهان ۲.۴۲ میلیون دستگاه خودرو به فروش رسانده و گردش مالی بیش از ۵۲ میلیارد یورویی داشته است. دانگ‌فنگ برندهای فراوانی دارد که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به برند الکتریکی لوکس وویا و برند آفرودی Mhero اشاره کرد. فورتینگ (تولیدکنندهٔ لاماری) و فنگون (تولیدکنندهٔ دیگنیتی) هم از دیگر برندهای این شرکت بزرگ چینی هستند. دانگ‌فنگ همچنین با بیش از ۱۰ خودروساز بزرگ جهان مثل هوندا، نیسان، پژو و سیتروئن همکاری کرده و محصولات خود را به بیش از ۱۰۰ کشور جهان صادر کرده است.

تکنولوژی‌های دانگ‌فنگ

محصولات این گروه بسیار گسترده است و شامل انواع مختلف خودروها از سدان و مینی‌ون گرفته تا شاسی‌بلند و خودروهای تجاری می‌شود که مورد آخر خود طیف کاملی از محصولات مثل کامیون‌های سنگین، متوسط و سبک، مینی‌بوس، اتوبوس و انواع پیکاپ را شامل می‌شود. این شرکت برای تولید خودروهای خود از سه پلت‌فرم استفاده می‌کند. پلت‌فرم ماژولار DSMA برای خودروهای درون‌سوز و هیبریدی استفاده می‌شود، معماری کوانتومی برای انرژی‌های نو در نظر گرفته شده و پلت‌فرم MORA هم به خودروهای الکتریکی و هیبریدی آفرودی اختصاص دارد.

101_11zon

دانگ‌فنگ همچنین انواع مختلفی از پیشرانه‌های انرژی نو را هم ارائه می‌کند که شامل هیبریدی، پلاگین‌هیبریدی، هیبرید ژنراتوری و دوگانه‌سوز CNG می‌شود. این شرکت در زمینهٔ باطری‌های حالت جامد هم پیشرفت زیادی کرده و به چگالی توان ۴۰۰ وات‌ساعت بر کیلوگرم رسیده است. به گفتهٔ این شرکت، این چگالی به‌زودی از ۶۰۰ وات‌ساعت بر کیلوگرم هم فراتر خواهد رفت.

باطری‌های حالت جامد دانگ‌فنگ هم‌اکنون تحت آزمایش‌های جاده‌ای گسترده‌ای قرار دارند که شامل آزمایش‌های بیش از ۱.۶ میلیون کیلومتر می‌شود؛ و در آخر، دانگ‌فنگ اولین خودروساز چینی است که تحقیقات و توسعهٔ پیشرانه‌های هیدروژنی پیل سوختی را در چین انجام می‌دهد.

خودروهای دانگ‌فنگ

دانگ‌فنگ پیش‌ازاین برخی خودروهای خود را در اروپا عرضه کرده بود اما نه در همهٔ کشورها. ازجملهٔ این خودروها می‌توان به فورتینگ فرایدی (همان لاماری)، فورتینگ U-Tour (همان سوبا M4 فردا موتور)، وویا دریم و وویا فری (این خودرو به‌تازگی در نمایشگاه مشهد توسط سروش موتور رونمایی شده است) اشاره کرد. دانگ‌فنگ باکس و وویا کورج هم طی روزهای گذشته در نمایشگاه خودروی تورین ایتالیا رونمایی شده‌اند و هردو اواخر امسال برای فروش عرضه خواهند شد.

دانگ‌فنگ باکس

102_11zon

باکس یک هاچ‌بک الکتریکی کوچک با حدود ۴ متر طول است و اولین خودروی دانگ‌فنگ محسوب می‌شود که روی پلت‌فرم کوانتوم S3 ساخته شده است. این خودرو شعاع حرکتی بین ۳۳۰ تا ۴۳۰ کیلومتر دارد و وعدهٔ شارژ فوق‌سریع ۳۰ دقیقه‌ای را داده است. قیمت دقیق باکس هنوز اعلام نشده ولی می‌دانیم که در نسخهٔ فول آپشن حدود ۲۳ هزار یورو قیمت خواهد داشت.

دانگ‌فنگ ۰۰۷

103_11zon

۰۰۷ یک سدان بزرگ و بسیار آیرودینامیک با فرمی کوپه مانند است. این خودرو با طول کمی کمتر از پنج متر، ضریب درگ ۰.۲۰۹ Cd دارد و برندهٔ جایزهٔ طراحی Red Dot 2024 شده است.

دانگ‌فنگ ۰۰۸

104_11zon

۰۰۸ ماه آینده در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی خواهد شد. این دومین خودرو از برندی خواهد بود که توسط دانگ‌فنگ آئولوس ایجاد شده و روی خودروهای انرژی نو تمرکز دارد.

دانگ‌فنگ هیوج

105_11zon

هیوج یک شاسی‌بلند هیبریدی با ۴.۷۲ متر طول، ۱.۹۱ متر عرض و ۱.۷۰ متر ارتفاع است و با توجه به محبوبیت بالای این نوع خودرو در اروپا، احتمال عرضهٔ آن در قارهٔ سبز بسیار زیاد خواهد بود.

دانگ‌فنگ میج

106_11zon

میج (Mage) یک کراس‌اوور کامپکت با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربوشارژ است که ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۵ نیوتن متر گشتاور دارد. این خودرو که از گیربکس هفت سرعته دوکلاچه استفاده می‌کند، به‌احتمال‌زیاد در اروپا عرضه خواهد شد.

دانگ‌فنگ شاین

107_11zon

شاین سدان اسپرتی است که نسخه‌ای از آن توسط ایران‌خودرو در کشورمان هم عرضه شده است. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربو GDI مجهز است که ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور را به یک گیربکس شش سرعته دوکلاچه تحویل می‌دهد.

Mhero 1

108_11zon

این اولین شاسی‌بلند آفرودی لوکس دانگ‌فنگ است که در سال ۲۰۲۲ بر پایهٔ پلت‌فرم MORA راهی بازار شد. Mhero 1 که برای رقابت با هامر EV طراحی شده، به چهار موتور الکتریکی با مجموعاً ۱۰۸۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۰۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است و ظرف ۴.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

وویا کورج

109_11zon

کورج یک شاسی‌بلند الکتریکی میان سایز است که از تکنولوژی‌های زیادی مثل سیستم خودران سطح دو بهره می‌برد. این خودرو تا پایان سال جاری در اروپا عرضه خواهد شد.

وویا فری

110_11zon

فری یک شاسی‌بلند الکتریکی بزرگ با ۴.۹ متر طول، ۱.۹ متر عرض و ۱.۶ متر ارتفاع است. این خودرو که به‌تازگی در نمایشگاه مشهد توسط سروش موتور رونمایی شده، هم‌اکنون در ایتالیا قابل سفارش است.

وویا دریم

111_11zon

دریم یک مینی‌ون الکتریکی لوکس با حداکثر هفت صندلی است. این خودرو با ۵.۳۱ متر طول، به دو موتور الکتریکی مجهز است و می‌تواند تا ۷۵۰ کیلومتر را با هر بار شارژ طی کند.

تحقیق و توسعهٔ دانگ‌فنگ

دانگ‌فنگ چهار مرکز تحقیق و توسعه دارد که شامل سه مرکز در چین (در ووهان، شیانگ‌یانگ و شانگهای) و یک مرکز در سوئد می‌شود و در حال حاضر بیش از ۱۴ هزار نفر در آن‌ها مشغول به کار هستند. طی دو سال آینده نیز این شرکت مراکز تحقیقاتی نرم‌افزاری اختصاصی در پکن، گوانگژو، شانگهای و دیگر شهرها ایجاد خواهد کرد. دانگ‌فنگ همچنین بیش از ۵۰ میلیون دلار برای ساخت مراکز طراحی اختصاصی در اروپا و ژاپن سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

منبع: پدال

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید