چگونه خودروی سواری «ولوو ۸۵۰» پرهزینه ترین پروژه صنعتی سوئد شد؟

چگونه خودروی سواری «ولوو ۸۵۰» پرهزینه ترین پروژه صنعتی سوئد شد؟

ولوو ۸۵۰ جایگزین خانواده ۲۴۰ شد و در کشورهای سوئد، بلژیک، کانادا، اندونزی و فیلیپین مونتاژ شد. این خودرو تا سال ۱۹۹۶ در لیست فروش ولوو قرار داشت تا اینکه جایگزین‌های آن یعنی مدل‌های اس۷۰ و وی۷۰ از راه رسیدند.

کد خبر : ۲۰۸۱۱۵
بازدید : ۸۵۲

۳ دهه بعد از معرفی، ولوو ۸۵۰ همچنان یکی از جذاب ترین محصولاتی است که به صنعت بین المللی خودرو معرفی شده است. امروز قرار نیست از یک صفر کیلومتر مدل روز صحبت کنیم اما از خودرویی می‌گوئیم که همچنان سواری فوق العاده‌ای دارد و می‌تواند تحسین شما را همراه داشته باشد.

ولوو ۸۵۰ اولین بار در سال ۱۹۹۱ معرفی شد؛ سریع، ایمن و یک جعبه راحت که روی شاسی سوار شده بود. ولوو ۸۵۰ در اوائل دهه ۹۰ میلادی، پرهزینه ترین پروژه صنعتی سوئد بود. از خلاقیت‌هایی که با ولوو ۸۵۰ ارائه شد می‌توان به شاسی پیشرفته، پیشرانه جدید ۵ سیلندر و سیستم‌های ایمنی جدید اشاره کرد.

ولوو ۸۵۰ جایگزین خانواده ۲۴۰ شد و در کشورهای سوئد، بلژیک، کانادا، اندونزی و فیلیپین مونتاژ شد. این خودرو تا سال ۱۹۹۶ در لیست فروش ولوو قرار داشت تا اینکه جایگزین‌های آن یعنی مدل‌های اس۷۰ و وی۷۰ از راه رسیدند.

در سال ۱۹۹۲، ولوو ۸۵۰ به بازار آمریکا نیز راه یافت و البته اولین مدل محور جلو ولوو در تاریخ این کمپانی بود که وارد بازار آمریکا شده بود. این خودرو همچنین حق ثبت اختراع برای بوش‌های محور عقب که زیر کمپرس فشرده می‌شدند و فرمان پذیری عقب را نیز به دست آورد. ولوو ۸۵۰ همچنین دارای نوآوری‌هایی در زمینه ایمنی در برخورد از پهلو و ساختار خودتنظیم قرقره کمربند ایمنی بود. در واقع، ولوو ۸۵۰ اولین خودرو جهان مجهز به ایربگ‌های جانبی بود. این خودرو ۴ ستاره ایمنی موسسات مرتبط با ایمنی خودرو در آمریکا را به دست آورد.

همانطور که اشاره کردیم، در بخش پیشرانه ولوو ۸۵۰ از تپنده ۵ سیلندر استفاده شد که البته تریم‌های متنوعی را شامل می‌شود. نمونه‌های توربوشارژ تا ۲۵۰  اسب بخار خروجی داشتند. نمونه ۲.۵ لیتری دیزل هم جز گزینه‌ها بود. در بخش جعبه دنده نیز ۳ مدل ۵ سرعته دستی و یک مدل ۴ سرعته اتوماتیک روی تریم‌های مختلف با توجه به سال تولید نصب و استفاده شد. این ولوو یکی از بهترین نمونه‌های زمان خود در زمینه سیستم تعلیق، پایداری و فرمان پذیری نیز بود.

ولوو مجموعا ۷۱۶۹۰۳ دستگاه از خانواده ۸۵۰ را در جهان به فروش رساند. از این تعداد، برابر با ۲۰۳۹ دستگاه مجهز به سامانه تمام چرخ محرک بودند و تنها ۳۰۹ دستگاه نمونه فرمان سمت راست تولید شد.

منبع: دنیای اقتصاد

۱
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید