(تصاویر) ب ام و گارمیش؛ داستان جالب خودروئی که ناپدید شد اما دوباره آفریده شد!
کانسپت ب ام و گارمیش در سال 1970 و استودیو طراحی برتونه توسط مارچلو گاندینی متولد شد، در طراحی این تحفه ترکیبی منحصربهفرد از المانهای لامبورگینی مارزال و ب ام و سری ۵، دوباره مورد توجه قرار گرفت. جالب آنکه نسخه اصلی گارمیش پس از نمایشگاه ژنو ناپدید شد و هنوز هم اطلاعی درباره آن وجود ندارد.
در نمایشگاه Concorso d'Eleganza Villa d'Este در سال ۲۰۱۹، ب ام و از یک مهمان ویژه رونمایی کرد: بازسازی دقیق کانسپت گارمیش، کوپهای طلایی رنگ که برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۱۹۷۰ به نمایش درآمده بود و پس از آن به دست فراموشی سپرده شده بود.
این بازسازی نه تنها یک اقدام نوستالژیک، بلکه ادای احترامی به تاریخچه غنی همکاری ب ام و با طراحان و استودیوهای طراحی ایتالیایی است. این بار، ب ام و برای احیای گارمیش به سراغ طراح اصلی آن، مارچلو گاندینی افسانهای رفت.
گفتنی است؛ مارچلو گاندینی (زادهٔ ۲۶ اوت ۱۹۳۸ - درگذشتهٔ ١٣ مارس ٢٠٢۴) طراح خودرو و مهندس اهل ایتالیا بود که به خاطر کارش با شرکت طراحی خودروی گروپو برتونه و طرحهایش مثل لامبورگینی میورا، لامبورگینی کونتاش و لامبورگینی دیابلو شناخته شدهاست. گاندینی، همراه با طراحان خودرو ایتالیایی، جورجتو جوجارو و لئوناردو فیوراوانتی، همگی در سال ۱۹۳۸ و در فاصله چند ماه از یکدیگر متولد شدند.
از آنجا که اطلاعات زیادی از خودروی اصلی در دست نبود، تیم طراحی ب ام و به رهبری آدریان ون هویدونک، با تکیه بر چند طرح اولیه و عکسهای قدیمی و با کمک مستقیم مارچلو گاندینی، این پروژه را به سرانجام رساندند. گاندینی، که بیشتر به خاطر طراحی خودروهای بینظیری مانند لامبورگینی میورا و کانتاش شناخته میشود، نقش کلیدی در بازسازی دقیق جزئیات، مواد و رنگهای گارمیش ایفا کرد.
Garmisch: کانسپتی متفاوت از ب ام و
گارمیش با طراحی خاص و زاویهدار خود، کاملاً با زبان طراحی معمول ب ام و در آن دوران متفاوت بود. این کوپه طلایی رنگ، با الهام از ب ام و ۲۸۰۰ CS (E9) و با استفاده از زیرساختهای ب ام و ۲۰۰۲ tii، ترکیبی جذاب از خطوط مستقیم و جزئیات غیرمعمول مانند دریچههای شناور روی ستون C، سایبان توری شش ضلعی روی شیشهی عقب و جلوپنجرهی دوقلوی زاویهدار را به نمایش میگذارد.
فضای داخلی خودرو نیز با ویژگیهای منحصربهفردی مانند رادیوی عمودی، آینهی بزرگ تاشو در داشبورد و روکش چرمی دستهی دنده، جذابیت خاصی دارد.
اگرچه گارمیش هرگز به تولید انبوه نرسید، بازسازی آن نشان میدهد که ب ام و همچنان به تاریخچه خود و همکاریهای بینالمللیاش اهمیت میدهد. این خودرو پس از نمایش در Concorso d'Eleganza، به موزهی ب ام و در مونیخ منتقل شد.
منبع: عصر ایران