(تصاویر) فورد با این خودرو مفهوم کراس اوور را دگرگون می کند

همکاری غیرمنتظره فورد و ایرستریم، که در ابتدا غیرمعمول به نظر میرسید، با گذر زمان ارزش و جذابیت بیشتری پیدا کرده و همچون یک اثر کلاسیک، روزبهروز ماندگارتر و تحسینبرانگیزتر شده است.
درست پیش از سقوط اقتصادی دیترویت در اواخر دهه ۲۰۰۰، فورد با ایرستریم همکاری کرد تا یک پروژه جالب را به نمایش بگذارد.
به گزارش راهنماتو، نتیجه همکاری فورد و ایرستریم، خودروی مفهومی فورد ایرستریم بود که در نمایشگاه بینالمللی خودروی آمریکای شمالی ۲۰۰۷ در دیترویت رونمایی شد. این طرح دو هدف داشت: ادای احترام به برند افسانهای ایرستریم و نمایش آینده صنعت خودرو، که از نگاه فورد، به کراساوورها تعلق داشت. در این مورد، فورد کاملاً درست پیشبینی کرد.
اما شما اینجا نیستید که فقط آمار فروش بخوانید؛ میخواهید نگاهی به این تخممرغ فضایی بیندازید! این خودرو مفهومی شباهتهایی به نسل اول فورد اج دارد، که تصادفی نیست، چراکه فورد اج نیز در سال ۲۰۰۷ معرفی شد. البته، برخلاف اج، این مفهومی دارای یک درب گالوینگ (بالپرندهای) در سمت سرنشین و یک کاناپه مدرن در قسمت عقب بود که در مرکز آن، یک لامپ لاوا دیجیتالی قرار داشت! بله، فورد در پیشبینی آینده کمی اغراق کرده بود.
الهام از یک شاهکار سینمایی
طراحی داخلی این کانسپت بهشدت تحت تأثیر فیلم حماسی ۲۰۰۱: ادیسه فضایی ساخته استنلی کوبریک بود. همین موضوع استفاده از رنگ قرمز پررنگ در داخل کابین و حاشیه پنجرهها را توضیح میدهد. خوشبختانه، در این خودرو خبری از کامپیوتر قاتل HAL 9000 نبود!
فناوریهای پیشرفته برای زمان خود
فورد ایرستریم به نمایشگرهای متعددی مجهز بود که پیشدرآمدی بر کابینهای دیجیتالی امروزی محسوب میشود. راننده یک پنل دیجیتالی شناور با نمایشگر تکگانه و کنترلهای لمسی خازنی در اختیار داشت، که پیشنمایشی از کابینهای مدرن امروزی بود (متأسفانه، این یکی از بخشهای نهچندان محبوب خودروهای امروزی است). دوربینهای متعدد وظیفه پوشش دید بیرونی را بر عهده داشتند و در مرکز داشبورد، یک نمایشگر دوگانه تعبیه شده بود که قابلیت پخش DVD نیز داشت—یادتان هست دیویدی چه بود؟
در بخش عقب، لامپ لاوا دیجیتالی تنها یک تزئین نبود؛ بلکه بهعنوان نمایشگر ۳۶۰ درجه برای پخش ویدیوها نیز عمل میکرد. فضای داخلی این خودرو بیشتر به یک سالن استراحت شباهت داشت تا یک کابین خودرو. شاید فورد آن زمان هیچ ایدهای درباره جنبش "Van Life" نداشت، اما این مدل میتوانست گزینهای مناسب برای زندگی در جاده باشد. کافی بود چند مخزن آب و یک دستشویی کامپوست اضافه کنید، و آماده ماجراجویی شوید!
پیشرانهای که هنوز هم نوآورانه است
برخلاف بسیاری از خودروهای مفهومی، ایرستریم فقط یک مدل نمایشی نبود و دارای سامانه محرکه پلاگین-هیبریدی بود، اما نه به آن شکلی که تصور میکنید. این خودرو از ترکیب یک سلول سوختی هیدروژنی و بسته باتری لیتیوم-یونی ۳۳۶ ولتی استفاده میکرد. به زبان ساده، سلول سوختی هیدروژنی صرفاً باتری را شارژ میکرد، نه اینکه مستقیماً نیروی پیشرانه را تأمین کند. این مجموعه بُرد حرکتی ۲۵ مایلی (حدود ۴۰ کیلومتر) را با نیروی باتری و مجموع بُرد ۳۰۵ مایلی (۴۹۰ کیلومتر) را با سیستم کامل ارائه میداد.
البته، فورد هرگز قصد تولید این خودرو را نداشت. این مفهومی صرفاً دیدگاه فورد نسبت به آینده را نشان میداد. و حقیقت را بخواهید، بهجز چند مورد مانند سلول سوختی هیدروژنی و لامپ لاوا، فورد تا حد زیادی آینده را درست پیشبینی کرده بود. اگر رنگ قرمز را کنار بگذاریم و یک رنگ متداولتر انتخاب کنیم، ایرستریم حتی امروز هم کاملاً مدرن به نظر میرسد.
سرنوشت ایرستریم؛ برخلاف دیگر مفهومیها
معمولاً خودروهای مفهومی پس از مدتی ناپدید شده و به فراموشی سپرده میشوند، اما این بار خبرهای خوبی داریم! فورد اخیراً مجموعه Heritage Fleet Vault خود را در مقر جهانیاش در دیربورن به نمایش گذاشته است. این مجموعه شامل خودروهای نمادین، ماستنگها، F-150ها، مفهومیهای قدیمی و مدلهای ارزشمند این برند است. خبر خوب؟ ایرستریم مفهومی نیز در میان این گنجینه ارزشمند قرار دارد و همچنان زنده است!