خودروی «عمودپرواز» الکتریکی با شکل و شمایلی شبیه فیلمهای علمیتخیلی

شرکت Alef خودروی الکتریکی مدل A خود را معرفی کرده که هم یک خودرو جادهای و هم یک هواپیما است و به عنوان راهحلی برای کاهش ترافیک معرفی شده است.
فرادید| مدل A طوری طراحی شده که هم وسیله نقلیه جادهای و هم هواپیما باشد و هدف آن کاهش ترافیک در مسیرهای رفت و آمد روزانه معرفی شده است.
به گزارش فرادید، مدل A که با نام «خودروی پرنده رترو» طراحی شده، یک خودروی الکتریکی کامل خواهد بود که قادر به برخاستن و فرود عمودی نیز خواهد بود. شاسی این خودرو در حال پرواز میتواند ۹۰ درجه چرخش داشته و به یک بال ثابت بزرگ برای پرواز آیرودینامیک تبدیل شود. بدنه خودرو از مش (mesh) ساخته شده تا در حالت پرواز هوا بتواند از آن عبور کند.
وقتی بدنه خودرو میچرخد، بخش کابین ثابت میماند تا خلبان پایدار بماند. جیم داکهاونی، بنیانگذار و مدیر عامل Alef Aeronautics در مصاحبهای با CNN گفته: «برای داشتن مسافت خوب، به آیرودینامیک خوب نیاز دارید، یعنی به بال نیاز دارید. وقتی چرخش میکنید، وقتی انتقال انجام میشود، شبیه یک هواپیمای دوباله میشوید، در واقع دو بال دارید: یک بال بالایی و یک بال پایینی که سبب میشود این طراحی بسیار کارآمد باشد، به ویژه از نظر مصرف باتری و مسافت طولانیتر را طی کند.»
مدل A شرکت Alef، برخلاف دیگر نمونههای اولیه خودروهای پرنده، تنها برای «یک» سرنشین طراحی شده و تاکسی یا وسیله نقلیه مسافری در نظر گرفته نشده است. سال ۲۰۲۳، شرکت Alef Aeronautics به CNN گفته بود این وسیله بین شارژها برد ۳۲۱ کیلومتر خواهد داشت و برد پروازی آن ۱۷۷ کیلومتر خواهد بود. در جاده، سرعت حداکثر آن ۴۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود که کمتر از حداقل سرعت مجاز برای بزرگراهها در ایالتهایی مانند فلوریدا است.
مهندسان از سال ۲۰۱۵، یعنی سال تأسیس Alef Aeronautics، در حال ساخت این وسیله بودهاند. ابتدا فکر میکردند میتوانند این خودرو را تنها در ۶ ماه بسازند، اما سال ۲۰۱۹ بود که یک خلبان نخستین پرواز با نمونه اولیه مقیاس کامل را انجام داد.
پیشبینی میشود مدل A با قیمت ۲۹۹.۹۹۹ دلار عرضه شود و شرکت تاکنون ۳.۲۰۰ پیشسفارش برای آن دریافت کرده است.
با این حال، هنوز بسیاری از مسائل مبهم درباره چگونگی پرواز افراد با این خودرو وجود دارد. در اکتبر ۲۰۲۴، اداره هوانوردی فدرال (FAA) قوانین جدیدی برای «هواپیماهای با بالابر برقی» تعریف کرد: «هواپیمایی که قادر به برخاستن عمودی، فرود عمودی و پرواز با سرعت پایین است، مانند تاکسیهای پرنده.»
با این حال، بر اساس قوانین تنها افرادی که قبلاً خلبان با مجوز خلبان خصوصی (PPL) بودند یا مجوز خلبان تجاری (CPL) یا مجوز خلبان حمل و نقل هوایی (ATPL) دارند، قادر به پرواز با هواپیماهای با بالابر برقی خواهند بود. این به آن معناست که در حال حاضر اپراتورهای مدل A باید چندین ماه آموزش ببینند و حداقل ۴۰ ساعت پرواز برای دریافت گواهینامه طی کنند تا اجازه پرواز با آن را داشته باشند.
مترجم: زهرا ذوالقدر