تصاویر؛ یوگو بازمیگردد! هاچبک بدنام یوگوسلاوی سابق احیا خواهد شد

یوگو، خودروی بدنام یوگسلاوی که روزگاری نماد خودروهای ارزانقیمت بود، در قالب یک کانسپت جدید رونمایی شده و قرار است با طراحی نوستالژیک، موتور بنزینی و گیربکس دستی تا سال ۲۰۲۷ به تولید برسد.
یوگو، خودرویی که توسط شرکت زاستاوا در یوگسلاوی سابق تولید میشد، در دهه ۱۹۸۰ به دلیل قیمت پایین و کاربردی بودنش به یک نماد فرهنگی تبدیل شد. این خودرو که بر پایه فیات ۱۲۷ ساخته شده بود، حتی به بازار آمریکا راه یافت. یوگو با وجودی که به دلیل کیفیت پایین و رانندگی نهچندان مطلوب بهعنوان یکی از «بدترین خودروهای تاریخ» لقب گرفت، تا سال ۲۰۰۸ در خط تولید باقی ماند و در فرهنگعامه، از فیلمها تا کتابها، جایگاهی ویژه یافت. حالا، یوگو با یک پروژه جدید تحت رهبری پروفسور «الکساندر بیلیچ»، متخصص بازاریابی از آلمان، در حال بازگشت است.
این پروژه جدید توسط شرکت نوپای یوگو اتومبیل هدایت میشود و هدفش احیای این برند با یک هاچبک اقتصادی در کلاس B است که با خودروهایی مانند رنو کلیو، فولکسواگن پولو و تویوتا یاریس رقابت کند. برخلاف روند کنونی بازار که به سمت شاسیبلندها و خودروهای الکتریکی متمایل است، یوگو تصمیم گرفته یک هاچبک دو در بنزینی با طراحی نوستالژیک و گیربکس دستی عرضه کند، چیزی که در دنیای امروز خودروهای اقتصادی کمیاب است.
یوگو در نمایشگاه طراحی خودروی ۲۰۲۵ در مونیخ، یک مدل مقیاس ۱: ۵ از هاچبک جدید خود را به نمایش گذاشت. این کانسپت که هنوز نامی برای آن اعلام نشده، توسط طراح صرب، دارکو مارچتا، خلق شده و ترکیبی از خطوط نوستالژیک یوگوهای قدیمی و عناصر مدرن را به نمایش میگذارد. بدنه این خودرو با طول تقریبی ۳.۸ تا ۴ متر، فرمی جعبهای شکل، سطوح صاف و مینیمال و خطوطی دارد که یادآور مدلهای کلاسیک یوگو است. جلوپنجره ساده همراه با نشان کلاسیک Y، حس و حال رترو را تقویت میکند درحالیکه چراغهای LED، لاستیکهای بزرگتر و طراحی مدرن چراغهای عقب، آن را به یک خودروی امروزی تبدیل کردهاند.
این کانسپت، اگرچه در ابعاد کوچک ارائه شده، اما جزئیات کاملی دارد و جهتگیری طراحی یوگو را نشان میدهد. سازنده اعلام کرده که نسخه مقیاس کامل این خودرو تا دو سال آینده، یعنی در سال ۲۰۲۷، رونمایی خواهد شد و تولید آن نیز در همان سال آغاز میشود. هرچند اطلاعات فنی دقیق هنوز منتشر نشده، اما یوگو اعلام کرده که این هاچبک جدید با موتورهای بنزینی تنفس طبیعی و توربو عرضه خواهد شد. نکته برجسته این خودرو، ارائه گیربکس دستی در کنار گیربکس اتوماتیک است که در بازار کنونی خودروهای اقتصادی، بهویژه در اروپا، یک ویژگی نادر و جذاب محسوب میشود. یوگو همچنین احتمال عرضه نسخههای الکتریکی، بدنههای مختلف (مانند مدل کابریو) و حتی نسخهٔ پرفورمنس را در آینده رد نکرده است.
یوگو تأکید کرده که این خودرو «بسیار مقرونبهصرفه» خواهد بود و تمام استانداردهای ایمنی مدرن را رعایت میکند. برای کاهش هزینهها، پلتفرم این خودرو از یک شریک نامشخص تأمین خواهد شد، مشابه رویکرد یوگوی اصلی که از پلتفرم فیات استفاده میکرد.
منبع: پدال