تصاویر؛ نقد و بررسی خودروی سهند؛ بخریم یا نه؟

سهند به عنوان یکی از جدیدترین سدانهای ایرانی، به تازگی وارد بازار خودرو ایران شده و حواشی بسیار زیادی به وجود آورده است.
فرادید| سهند، در دیماه 1402 توسط پارسخودرو رونمایی شد و تولید آزمایشی آن نیز از سال 1403 شروع و در اواخر همان سال عرضه شد. این خودرو که به عنوان نسخه فیسلیفت ساینا و بر پایه پلتفرم X200 تولید شده است، در دسته سدانهای پایینرده خانوادگی قرار میگیرد.
به گزارش فرادید، با عرضه محدود سهند در بازار خودرو ایران، حرف و حدیثها در مورد این خودرو زیاد شده و حالا ابهامات بسیاری زیادی در مورد این خودرو ایرانی وجود دارد. این مسئله ما را بر آن میدارد تا در این مقاله به نقد و بررسی عملکرد سهند بپردازیم.
مشخصات فنی سهند
سهند از پیشرانه 1.5 لیتری M15GSI با 8 سوپاپ استفاده میکند که 90 اسب بخار قدرت و 137 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. شتاب صفر تا 100 این سدان ایرانی حدود 13 تا 14 ثانیه با حداکثر سرعت 165 کیلومتر بر ساعت است که توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی یا CVT (در تیپهای اتوماتیک) به وجود میآید. حدود 7.2 لیتر در 100 کیلومتر مصرف سوخت این خودرو توسط یک باک 41 لیتری تامین میشود.
مشخصات ظاهری سهند
نمای جلویی با جلوپنجره کرومی و چراغهای LED کشیده، ظاهری بهروزتر از ساینا دارد، اما خطوط متعدد روی کاپوت، تناسب چندانی با ساختار اقتصادی آن ایجاد نکرده است. نمای جانبی با رینگهای 15 اینچی و خطوط نرم، و نمای عقب با چراغهای یکپارچه دیده میشود.
امکانات رفاهی سهند
سهند در تیپ S با امکانات پایه مثل شیشهها و آینههای برقی، تهویه الکتریکی، سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، مهشکن جلو و عقب، اتولایت، و 2 کیسه هوا عرضه میشود.
قیمت و نقد و بررسی سهند؛ آیا سهند ارزش خرید دارد؟
در ابتدا باید گفت که با توجه به قیمت 580 میلیون تومانی این خودرو که قیمت کمی برای خودرویی با این کیفیت نیست، باید سهند را بسیار گرانتر از ارزش واقعی اش دانست. مسئلهای که شانههای سهند را از بار این گناه سبک میکند، این است که علاوه بر سهند بقیه خودروهای ایرانی موجود در بازار هم از همین شرایط برخوردار هستند. به هر حال اگر چنین مسائلی که متاسفانه پیرامون خودروسازی در کشورمان وجود دارد را نادیده بگیریم، باید گفت که سهند به عنوان یک سدان پایینرده، خودروی بدی نیست و از مناظری توانسته از ساینا و بعضی دیگر از خودروهای همرده خود پیشی بگیرد.