تصاویر؛ سیتروئن CX پرستیژ؛ خودرویی که قالیچه پرنده رؤسای جمهور شد

تصاویر؛ سیتروئن CX پرستیژ؛ خودرویی که قالیچه پرنده رؤسای جمهور شد

در سال ۱۹۷۴، سیتروئن CX با هدف جانشینی DS افسانه‌ای معرفی شد و نه تنها این نقش را ایفا کرد، بلکه آن را ارتقا بخشید. این خودرو با طراحی آینده‌نگرانه، سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک و فضای داخلی پیشرفته، به نمادی از نوآوری سیتروئن تبدیل شد و نسخه CX پرستیژ آن، با افزایش فاصله محوری و کابین VIP، به انتخاب رؤسای جمهور و دیپلمات‌ها بدل گشت.

کد خبر : ۲۴۶۱۱۱
بازدید : ۵۲

سیتروئن CX که در سال ۱۹۷۴ به بازار عرضه شد، وظیفه‌ای ناممکن را بر عهده داشت: جانشینی مدل افسانه‌ای DS. اما CX نه تنها از عهده این کار برآمد، بلکه آن را ارتقا داد. این خودرو با طراحی آینده‌نگرانه، سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک و کابینی که یک دهه جلوتر از زمان خود بود، به نمادی جدید از روح سیتروئن تبدیل شد.

نوآوری و طراحی آیرودینامیک

CX که توسط "رابرت اوپرون" طراحی شده بود، تجسم نوآوری و ظرافت بود. بدنه آیرودینامیک آن، با ضریب درگ ۰.۳۶، هوا را به آسانی می‌شکافت. نام CX نیز برگرفته از مخفف فرانسوی "ضریب درگ" بود. در زیر این بدنه، سیستم تعلیق خودتراز شونده هیدروپنوماتیک، سواری‌ای نرم‌تر از هر خودروی دیگری در جاده ارائه می‌داد. در داخل، یک فرمان تک‌شاخه و داشبورد آینده‌نگر، تجربه رانندگی کاملاً متفاوتی را خلق می‌کرد.

11

CX پرستیژ: اوج راحتی و تجمل

سپس نوبت به CX پرستیژ رسید که برای روسای جمهور، دیپلمات‌ها و کسانی که به دنبال راحتی واقعی بودند، ساخته شد. فاصله بین دو محور آن ۲۵ سانتی‌متر افزایش یافت و کابین عقب را به فضایی از تجملات پنهان تبدیل کرد. روسای جمهور فرانسه آن را به عنوان خودروی رسمی خود برگزیدند.

اکثر مدل‌های پرستیژ دارای موتور ۲.۵ لیتری چهار سیلندر بودند که بعدها یک نسخه توربوشارژ شده با توانایی دستیابی به سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت نیز به آن‌ها اضافه شد. اما اعداد و ارقام هیچ‌گاه هدف اصلی نبودند. پرستیژ، سکوت، راحتی و کابینی با صندلی‌های چرمی مجلل ارائه می‌داد که با هر سالن لوکسی رقابت می‌کرد.

12

13

14

15

16

17

18

منبع: عصر ایران

۱
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید